Direktreglering Sveland

Fritidsryttare

Trådstartare
Under de senaste månaderna har jag varit iväg två gånger med min häst till ATG p.g.a en hälta. På plats ansökte jag om direktreglering hos Sveland där min häst är A1-försäkrad utan reservationer. Idag fick jag klinikens fakturor för de båda besöken, 13 k gick det på allt som allt för hältutredning och det första besöket med röntgen och annat.

Jag har inte hört av Sveland öht sedan jag ansökte om regleringen, i klinikfakturorna står det "oss tillhanda 20 april", men inget inbetalningskort eller dyl. Innebär det att Sveland inte är klar direktregleringen eller har de avslagit den?

Självklart ska jag ringa dem imorgon och fråga, men vill veta hur det brukar gå till i såna här fall, har aldrig direktreglerat förut... Är det praxis att jag får fakturan från kliniken innan jag hört något från Sveland?

Sv: Direktreglering Sveland

Om det inte är överskjutande belopp hade jag tolkat det som att du fått avslag från försäkringsbolaget.

De gånger jag har fått direktreglering har jag betalt självrisken på kliniken, resten har gått till bolaget direkt.

Nej, är det sant? Det är ju ingen liten summa precis.. Om det är så, brukar det gå att lösa ändå? Jag har ju gjort saker och ting enligt regelboken sas.

Den gång jag var på ATGklinik med mitt sto, fick jag bara faktura på det belopp jag skulle betala. Det belopp försäkringsbolaget betalade stod med, men det var inte inräknat i det jag skulle betala. (Använde också direktreglering direkt på kliniken.)

Okej, jag har två separata fakturor på vardera 7221 resp. 5591 kronor, och det står inget om någon reglering någonstans. Kan jag ha gjort fel som bara fyllde i direktregleringsblanketten utan att prata med veterinären eller förs.bolaget först? Det stod "direktreglering Sveland" och jag fyllde i nödvändiga uppgifter där, sen lämnade jag in.

Som sagt, ska ringa dem imorgon och jag hoppas verkligen att detta är ett formaliafel, annars blir jag vansinnig...

Ringde de inte försäkringsbolaget medans du var på kliniken? Det har de alltid gjort när jag har valt att direkt reglera.

Verkar jättekonstigt, de brukar cleara allt medan man väntar, allt är alltså reglerat när man checkar ut hästen.

Fast så görs det inte alltid. De kliniker jag varit på, både ATG och annan privat så har jag bara meddelat att jag vill ha direktreglering. Jag har sedan åkt därifrån (självklart tillsagd att göra så) när vi varit klara och så har jag sedan fått en faktura hem på min del att betala. Någonstans på fakturan har det även stått hur mycket försäkringsbolaget har ersatt av totalsumman.

När jag var på atg i tingsryd så direktreglerade de med mitt bolag (folksam), detta gjorde de dock inte när jag var där utan jag fick fakturan några veckor efter där det även stod hur pass mkt av beloppet som bolaget hade tagit. Så fick jag betala min självrisk och procenten.

Om inte bolaget godkänner en direktreglering så brukar du alltid få besked om det direkt. Verkar lite konstigt också att det inte är något inbetalningskort på fakturorna.

Ring Sveland i morgon och kolla bara.

A

När jag var på atg och gjorde hälturedning på mitt sto så användes både röntgen och UL, ansökte om direktreglering direkt på plats, och fick hem en faktura färdigreglerad på 3600kr, så den fakturan du får från ATG- Hästklinikerna ska ju vara den summan som är självrisken osv...Har också Sveland

Jag har nu varit i kontakt med Sveland och ATG.. Tydligen har inte Sveland gått med på att direktreglera första fakturan utan de ville ha en utförlig olycksfallsbeskrivning av mig som jag sedan ska skicka in. Sveland sade samma sak när jag ringde dem, att de inte har nekat mig något alls men de vill ha min beskrivning av händelserna. Efter första fakturan så lät de bli att direktreglera den andra eftersom den första avslogs.

Jag tycker det är konstigt att ingen av de båda har tagit kontakt med mig för att upplysa mig om detta. Det har dessutom tagit över en månad för ATG att få fram fakturorna, så jag tvivlar starkt på att de direktreglerade när jag var där.

Hade de bara lyft på luren när de fick besked från Sveland så hade det här varit ur världen nu. Som tur väl är så har jag en månad på mig innan pengarna ska in in, så jag hoppas att allt hinner lösa sig tills dess.

Fast det är inte klinikens skyldighet att kontakta dig. De gör en direktreglering till bolaget, om bolaget avslår reglering så är det försäkringsbolaget som ska kontakta dig och meddela att de inte godkänt direktreglering samt ange orsak.
Så i ditt fall anser jag nog att det är Sveland som inte skött sig.

Jag har ibland fått direktreglering avslagen - av just Sveland. Ungefär samma motivering som dig.

Då har det när jag fått fakturan från kliniken stått endera 'Försäkringsbolaget betalar kr: 0. Din del att betala XXXXX kr' eller så har det stått 'Direktreglering medges ej av försäkringsbolag, bolaget önskar kompletterande uppgifter från djurägare' (Olika olika kliniker).

Dvs kliniken har aldrig ringt mig och sagt 'du vi sitter med din faktura här och de avslog regleringen', utan det har jag märkt när fakturan kommit. Anser heller inte kliniken ska behöva göra det.

Sen är det lite dåligt att inte Sveland t ex skickar ut ett brev om vad de villl ha för kompletteringar, utan att man måste vänta tills fakturan kommer, och då ringa dem.

Det har alla gånger löst sig för mig med just komplettering, och då har de betalat ut till mig. Ofta har jag kunnat betala räkningen ändå utan problem, men vid ett tillfälle då det var en otäckt hög räkning så flyttade kliniken förfallodatumet framåt åt mig, så jag skulle hinna få pengar från försäkringsbolaget. Men då är jag känd kund på kliniken och var mitt i ett ärende där Sveland innan ersatt utan knot, vet inte om de gått med på det annars.

Det var lite konstigt för det står nämligen ingenstans i någon av fakturorna att min direktreglering blivit avslagen, utan det fick jag veta först när jag ringde ATG idag.
Jag hoppas att detta löser sig, kanske kan jag också få mitt förfallodatum framflyttat för 13 000:- (9 000 kr efter reglering) är inget som jag kan hosta upp bara så där. Hästen var som sagt A1-försäkrad utan reservationer fram t.o.m hältan i februari.

Det som oroar mig lite är att vet. fann röntgenfynd och jag har bara haft hästen sedan i september, då den gick igenom en vanlig besiktning utan röntgen ua. Hoppas inte detta kommer påverka deras beslut, jag sitter i en knepig sits ändå som det är just nu..
Jag skickade in min olycksfallsbeskrivning till Sveland idag, brukar de ta lång tid på sig att fatta beslut?

Det har tagit ca 3 v för mig, de kan vara hemskt sega ibland. Men det beror säkert på hur mycket de har att göra.

Den gången jag direktreglerade hos Sveland så behövde jag bara betala självrisken på kliniken. Jag fick sitta ner och vänta på kliniken tills Sveland godkänt.

Oj, vad snabbt! Jag fattar inte vad det är som har gått fel i mitt fall.. jag vet flera med mig som också direktreglerat på samma klinik, där har det också dröjt innan de fått fakturan, men i deras fall har regleringen gått igenom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Tillbaka