Dinglande Snopp

A

AnnA222

Hej
jag tränar trickträning med min häst. Och ofta under träningspasset så fäller han ut snoppen och står o dinglar med den.
Jag kan inte komma underfund med varför... jag har gett upp tanken på att det skulle vara för att han slappnar av.. jag vet att det här med snoppen kan vara en dominans grej..och jag har en väldigt dominant häst, men den kommer bara när jag tränar trick med honom och alltså i samband med att han får godis av mig. jag undrar om det finns nån som har häst med liknande beteende? Jag har klurat på det ett tag o pratat med olika tränare, men inte riktigt fått nån klarhet.

// anna

Sv: Dinglande Snopp

Min häst gör likadant när jag står och ryktar han. När han är avslappnad. Borde ju vara så att dom gör så när dom känner sig trygga. Någon har sagt till mig tidigare att om hästen slår snoppen i magen, så onanerar den! :D Haha, nej men jag tror att den är avslappnad och trygg. :)

Haha.. Du har ett ganska roande problem. Men jag håller med Smiling_sun. Den är nog avslappnad och trygg..

Min lilla pålle gör oxå så! Men när jag rider och longerar honom. Verkar lite underligt.. Hörde något om att dom kunde ha några stenar.. Vet inte om dom menade urinsten. Måste nog kolla upp det. Det är väl inte riktigt normalt?

men nej jga tror inte att det är för att han är avslappnad...det är en annan sak när jag tränar honom än när jag borstar honom.. jag tror ändå att det har med dominans att göra. men jag undrar om det är på grund av godiset..

Är mycket intresserad av detta också! DÅ min gör likadant när jag tränar trick. Speciellt vid "yoga" tricket om du vet vilket det är. Men då knackar man ju också honom på insidan av bakbenet vilket kanske känns lite mysigt för honom..;)

Min pålle gör precis likadant, speciellt vid yoga och buga. Jag har sett andra valacker gör det också, så jag tror inte att det är helt ovanligt. Jag vet tyvärr inte varför dem gör så, men är också väldigt nyfiken på att veta varför!

ja, men det är väl mystiskt... min häst gör det också speciellt vid buga. Är era hästar dominanta? jag tror att kan ha med det att göra.. för jag har bara sett det på dominanta hästar. O på nån har jag sett att han till och med har stått och slått snoppen mot magen och tom sprutat.. och det kan ju knappast ha med avslappning att göra. men o andra siadn så är ju både buga och yoga underkastande övningar.

Min häst är inte dominant, han är väldigt ranglåg. Jag har aldrig sett honom slå snoppen mot magen, men det är möjligt att han har gjort det någon gång, men ser ju inte allt;)

Min häst är mycket dominant. Både då han var hingst i ca 8 år och nu som valack. Han brukar också onanera men jag har aldrig sett honom spruta, iallafall inte som valack. Men när han var hingst och man tyckte att han var snäll och mysig. Dvs avslappnad och gullig så kunde man vara säker på att han hade snoppen ute!

Men genom att ha snoppen ute är han ju extra sårbar så jag undrar om det har med dominans att göra.

Min häst gör inte gärna bugatricket - han vägrar även om han vet hur han ska göra. Om han gör det gör han det snabbt och slarvigt.

det kommer, fortsätt bara träna, och låt det ta sin tid
min häst bugar helt själv nu.. första gången häromdan skitkul!!!

Min pålle slår inte snoppen mot magen..han bara släpper ut den och låter den dingla, aven när han är i rörelse, oftast händer detta när jag longerar honom.

det här har inte med saken o göra, men hur lär man hästarna sånt där? asså buga o de,vad finns de för övningar o hur gör man? :confused:

Pållis har samma tendenser, när han blir avslappnad mest tkr jag. Men han har lite problem med hygienen pga detta... jätte kladdig jämt, och det fastnar halmstrån och gräs på den. Han kladdar så mycket att det kommer på benen med och det går inte att borsta bort för det är så kladdigt utan man får ta tvål och vatten. Har testat och smörja in honom men det gör bara att han oljar av sig istället och det fastar gräs i oljan. Någon som har samma problem?

Han måste ju låta den hänga ute jämt å samt den där tokisen. Däremot är han ibland för lat för att fälla ut den helt när han ska pissa..

/ Molle

Min sköthäst brukar slå den mot magen om man borstar honom på magen, oftas om de kliar.

men det var ju intressant att han tom slår den mot magen när du borstar honom... då kanske det kan ha med avslappning att göra ändå.. både buga o yoga är ju väldigt stretchande för hästen, kanske tycker den att det är så skönt att få sträcka på sig...

:smirk: Nöjd o glad :banana: våran ponny gör likadant när han e nöjd med livet...och när något e´kul..Låter den hänga alltså..(Läste att det var normalt i ngn gammal hästbok som vi hade..)

Senast ändrad:

ja du... nu har jag fått att tämka på.. jag som har trott att det har med dominans att göra... men det har det nog inte då..

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Vår hingst har ett beteende som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera - han vill oerhört gärna nafsa på den som hanterar honom. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 924
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama