Din hästs skritt- Bilder!

Sv: Din hästs skritt- Bilder!

Det här tycker jag ser bra ut :) Lång rundad överlinje, mycket bra bakbenssteg och även om nosen kanske är aningen låg är det inget drag i tygeln.

Här är en bild på en häst som är byggd för lite högre form. Han går alltid rent med fin hållning oavsett betsling/ryttare men saknar den där riktigt läckra ökade skritten som tex Dugur har. Då vill han hellre gå upp i tölt när man försöker öka steglängden över 6,5p-nivå :crazy:

vidaraskurv%E4gframcooll2.jpg

Här undrar jag: Ofta är det femgångare som har den bästa skritten ?! Fast fyrgångarna har ett övertag i grundgångarterna i övrigt.

Har ni gjort liknande observationer? Kan det ha med bäckenets lutning att göra?

Min dragsterbyggda passracer Svarten har en sjuhelvetes bra skritt, vi vann många femgångstävlingar på den i sammanhanget lite pinsamma gångarten :D

Tack! det är så kul att höra...:D

Superhärli häst på din bild, riktigt läcker!:love:

Min är 5gångare och har bra skritt, men jag tror att de flesta 5gångare är lite mer spända. T.ex. Michis SM-häst Gyllir skrittar ibland ganska spänt men när han slappnar av har han superbra skritt.

Exakt, Gyllir och jag har fått ALLT mellan 4.0-6.5 beroende på vilket humör han varit på samt när under skritten domarna har tittat :rofl:
Han är ganska okoncentrerad i skritten och går alltid och väntar på att passen ska komma (G's favoritgångart)

Mammas häst är 5gångare med en otrolig skritt (vilket där bevisar att steget ej ärvs ner helt från mor och far då ingen av dom kan skritta :p ), han får oftast 6.5 på tävling...

Femgångare brukar vara rörligare än fyrgångare, de skrittar på ett sätt som ger höga poäng, genom hela kroppen med stort övertramp.
Fyrgångare har lättare för samlad skritt.

De halvblod som har hög poäng för skritt t ex hingsten Amiral (10) blir gärna passaktiga när de samlas.

Exakt mina observationer också. Men det är lite konstigt att bra skritt som är rent fyrtaktig verkar vara kopplat till pass, och inte tölt :crazy:

Jag har fått bäst skrittpoäng när jag varvat konkurrenterna i aningens fri form. Utan tendenser till taktande förstås ;)

Till en annan sak:
Allt för många rider sina hästar i skritten bakom hand och på framdelen - varför gör man det? Det är ju många som visar sådana bilder i den här tråden och även på salubilder, väljer man ut en sådan bild för att man tycker det ser bra ut :crazy: ? Finns det de som tycker att ju böjdare hals ju bättre ?

jo men det har man ju verkligen märkt att 5 gångare iaf trampar över väldigt mycket i steget och tar ut steget mer...men sen kan de ju vara passtaktiga också:/

min häst har aldrig varit det minsta passtaktig i skritten, däremot har han börjat att ta pass efter galoppen och ja tror de finns mkt pass i denna hästen jag från början trodde va 4 gångare;)

såg att du skrivit ett annat inlägg om att allt för många går med hästarna bakom lod....tyckte du jag red min häst så med? jag har också upptäckt det och när de går bakom lod så blir de ju automatiskt framtunga eftersom de knäcker av och jobbar inte rätt.
tror det blitt nåt slags mode ju mer ihopkorvade destå bättre???!!!

Något bakom på den bilden du kallar lång och låg. Och på gränsen på några av paddockbilderna om man korrigerar för bildlutningen.

Det är en svår avvägning när man inte har en jättevälrest häst.. Ibland kan då en vettig lång utbildningsform vara aningen bakom lodplan bara för att halsen liksom sitter som den gör. Då är det svårt att bedöma på bild. Rider man så känner man om hästen bär sig eller tappar vikten framåt/knäpper av.

Däremot som flera andra bilder på andra ekipage där man ser att det inte handlar om träningsform framåt-nedåt utan är att nosen helt enkelt är indragen av ett starkt bett eller en hård hand, det ser inte avspänt ut :(

Bäst tycker jag formen är på Haffikursens bild :)

Här kommer en skritt bild på min prins, han blir löslongerad på volten :) han har ett otroligt övertramp, de jag riderför tycker att den är underbar och tror att jag kan få skyhöga poäng, men det finns bara ett problem, han bli så peppad på tävlingarna att ha vill visa upp sig och då får han inte den skritten vi har hemma på volten, men det kommer! han blir bara bättre och bättre i skritten på tävlingarna :)!

5277815.jpg

Kan inte hålla med om att femgångare skulle ha sämre skritt. Min Sprettur är femgångare och han skrittar för 6,5 med spänd ryttare (jag själv) på ryggen. Hrimfaxi frá Hvanneyri han skrittar så jäkla stort och fint och är ju också femgångare.
Sprettur har också bättre grundgångarter än tölt och han är femgångare. Så jag tror mer att det är individuellt.

Det är väl ingen direkt om sagt att 5-gångare har sämre skritt?
Snarare tvärt om, bättre tävlingsskritt. De flesta har ju konstaterat att de har större övertramp och längrekliv än 4-gångarna. Men att 4-gångarna har mindre ev taktproblem. Men det är ju så individuellt.

Det är väl ingen direkt om sagt att 5-gångare har sämre skritt?
Snarare tvärt om, bättre tävlingsskritt. De flesta har ju konstaterat att de har större övertramp och längrekliv än 4-gångarna. Men att 4-gångarna har mindre ev taktproblem. Men det är ju så individuellt.
Kanske jag som uppfattade fel, men jag tyckte mig tyda att man tyckte att femgångarna hade mer spändhet i sig och skrittade sämre och mot passtakt. Men jag kanske missförstod! ;)

Silverkedjan->
Då skall jag testa den snabba skritten nästa gång. :idea:

Efterföljande text var kanske inte riktad till mig, men eftersom han går så hopkrullad och dessutom på stång så känner jag mig träffad. ;)

Mina bakomhandbilder valde jag för att jag inte har så många bra bilder på skritten där man ser hur långa kliv han tar. Jag tycker själv att han ser spänd och avknäppt ut i nacken, särskilt på den ena, och enormt hopkrullad på den andra och att han kunde trampat under sig bättre. Jag har fortfarande ofta problem med att han krullar ihop sig, även på vanliga bett, men jag tycker att det känns bättre att låta honom gå så än med nosen i vädret. När jag flyttar honom för skänklarna och han börjar slappna av åker nosen ofta in i bringan av sig själv. Inget jag vill att han gör, det är ju också ett sätt att komma undan, och jag jobbar på att han skall sluta med det. Men som sagt hellre det än att han har huvudet i vädret eller ökar och taktar ifrån mig. Jag tycker dock att det känns som om han trots nosen i bringan ofta kan bära sig bra och lyfta upp mig. Jag skulle dock aldrig försöka dra in nosen. Det förstår jag inte leder någonvart.

Letade fram en trevligare bild från samma tillfälle.

Och en annan som jag tycker om

Vad tycker du om dem?

Svalas första föl (e Askur) hade både en femgångares rörlighet och ett diagonalt rörelsemönster. Jag har inte sett henne sedan hon var 11 månader men det ska bli intressant att se hur hon blir som vuxen. Jag hoppas förstås att hon fått det bästa från sina föräldrar, Svalas smidighet och Askurs taktsäkerhet.

Jag var och tittade och kände på Birkir från Skáneyland när han var 5 år. Han kändes som en femgångare i kroppen men är fyrgångare.

Jo sant, men det kanske har med att göra att det krävs mer vilja för en passhäst att gå i (bra) flygande pass. Och därför spänner sig många hästar, de vill iväg. Det tro jag Kiickan och Michis skrev om innan.

Jo sant, men det kanske har med att göra att det krävs mer vilja för en passhäst att gå i (bra) flygande pass. Och därför spänner sig många hästar, de vill iväg. Det tro jag Kiickan och Michis skrev om innan.

Det kanske kan stämma bättre, men ja jag vet inte. Det finns ju så olika individer i hästarna ändå.

Min hests bedste gangart er skridt. Han har fået 7.5. Det er dejligt med en god skridt.

Sedan undrar jag apropå ökad skritt hur snabbt det egentligen är ok att skritta på tävling. Är det bättre att gå långsammare och satsa på att vila mer i steget, med risk för att det blir kortare steg, eller bättre att ta långa kliv, men lite överilat? Sista tävlingen var vi lite förvirrade med tempot och fick 5.5 med en parentes som sa 4.5-6.5.8

Jag tror att det är bättre att se till så att hästen får längre steg. Askur har jääättelång steg, men är oftast lite överilad, men vi får oftast 5,5 -6,5 för att han tar så pass långa steg och i övrigt har en fin skritt.

När han skrittar riktigt avslappnat brukar han övertrampt ligga på 2-3 hovar :D

Jag tror att det är bättre att se till så att hästen får längre steg. Askur har jääättelång steg, men är oftast lite överilad, men vi får oftast 5,5 -6,5 för att han tar så pass långa steg och i övrigt har en fin skritt.

När han skrittar riktigt avslappnat brukar han övertrampt ligga på 2-3 hovar :D

Medans jag tror tvärt om:angel:

Jag tror det är bättreatt det går lite långsammare och att dem vilar i steget än att dem blir överilade men får längre övertramp.

dessutom pplever jag ofta att dem inte alls tar längre kliv när dem är överilade, då spänner dem sig, och enligt mig, rör sig inte lika mycke genom kroppen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka