Din hästs skritt- Bilder!

Sv: Din hästs skritt- Bilder!

Olle Atlas-> Jag tycker att din häst ser maffig och fin ut. Roligt med någon som rider akademiskt på islandshäst.

Här kommer lite skrittbilder på Dagur & Askur. Skrev poängen lite tidigare i tråden.
Askur
4716195.jpg

4716321.jpg

Och Dagur
3870648.jpg

4267530.jpg

nej vilken rolig tråd hur har jag kunnat missa den.

lägger ut lite skrittbilder på Thengill.
vi har inte hunnit tävla riktig tävling ännu men har ridit för duktiga dommare endå. men vi har fått kommentaren av dom, att han skrittar igenom hela kroppen och har en väldigt bra skritt. som (utan form) vi lätt kan få en 6a på.(när en dommare sade detta hade thengill blivit riden endast 1 månad och va 4år gammal).

Såhär såg skritten ut hösten -05, Thengill 5,5år gammal-ser inte särskilt bra ut haha.

Här i körningen ser man tydligt att han har mkt att ge, när han måste dra tar han i med bakbenen och blir mkt högra fram än bak trots att han är överbyggd.-vinter 05

här börjar det gå bättre i skritten, på himmelstalund vår-06

här får han gå i en lång och låg form...lyckas vi?

kurs för haffi -06

sommar-06

sen såg det ut såhär sep -06

sen dessa nyaste bilder är jag mest nöjd över för nu har det verkligen släppt känns det som...de togs för nån vecka sedan.

skrittar med mkt bättre rygg och bakbensaktivitet, dock mkt samlat på tävling ska de nog vara längre och ta ut steget mer.

fortfarande samlad, mkt inget framtung(som han annars är ganska ofta) och högre i manken än korset trots överbyggdhet.

här tar han ut steget bättre men jag tycker han ser aningen spänd ut, om man gämför med de andra två jätteavslappnade bilderna.

oh måste bara visa en travbild från det passet han har börjat att gå så himla bramin duktiga pojke:love:

hihi MÅste bara ta med denna bilden så jäkla söt han e på denna:love: höst-05

kommentera gärna hur ni tycker att det ser ut.

Vem är det som rider Dagur på bilden? personen ser väldigt bekant ut..

På den första bilden är det Kiickan själv (Kristina) och på den andra bilden är det jag.
vilken av bilderna menar du ?

Jag gillar bilden när du rider Dagur bäst. Han ser samlad ut (dock lite bakom lod) och han ser ut att bära sin vikt bak :)

Vattars skritt

4777066.jpg

Skritt i april 06

4776646.jpg

Skritt i juni 06

Det var bara dom jag hade....

Harbara en bra skritt bild på Kopar, tyvärr inga på Brandy eller Ör...

Kopar
5159926.jpg

Det här tycker jag ser bra ut :) Lång rundad överlinje, mycket bra bakbenssteg och även om nosen kanske är aningen låg är det inget drag i tygeln.

Här är en bild på en häst som är byggd för lite högre form. Han går alltid rent med fin hållning oavsett betsling/ryttare men saknar den där riktigt läckra ökade skritten som tex Dugur har. Då vill han hellre gå upp i tölt när man försöker öka steglängden över 6,5p-nivå :crazy:

vidaraskurv%E4gframcooll2.jpg

Här undrar jag: Ofta är det femgångare som har den bästa skritten ?! Fast fyrgångarna har ett övertag i grundgångarterna i övrigt.

Har ni gjort liknande observationer? Kan det ha med bäckenets lutning att göra?

Min dragsterbyggda passracer Svarten har en sjuhelvetes bra skritt, vi vann många femgångstävlingar på den i sammanhanget lite pinsamma gångarten :D

Senast ändrad:

Min är 5gångare och har bra skritt, men jag tror att de flesta 5gångare är lite mer spända. T.ex. Michis SM-häst Gyllir skrittar ibland ganska spänt men när han slappnar av har han superbra skritt.

Femgångare brukar vara rörligare än fyrgångare, de skrittar på ett sätt som ger höga poäng, genom hela kroppen med stort övertramp.
Fyrgångare har lättare för samlad skritt.

De halvblod som har hög poäng för skritt t ex hingsten Amiral (10) blir gärna passaktiga när de samlas.

Synd att jag inte har några bilder på Askjas skritt idag, den var på åtminstone 7-nivå.

Har bara en skrittbild på datorn...
Vet inte ifall skritten är bra/dålig men jag är iallafall nöjd med den :d , även fast det ibland går liite för sakta...men det tränas på! :) Kommentera gärna! :D

5122852.jpg

Han går alltid rent med fin hållning oavsett betsling/ryttare men saknar den där riktigt läckra ökade skritten som tex Dugur har. Då vill han hellre gå upp i tölt när man försöker öka steglängden över 6,5p-nivå :crazy:

Först och fräst: Härliga bilder på Vidar& Askur! Den förstnämde är så lik dig att det är läskigt!

Sedan undrar jag apropå ökad skritt hur snabbt det egentligen är ok att skritta på tävling. Är det bättre att gå långsammare och satsa på att vila mer i steget, med risk för att det blir kortare steg, eller bättre att ta långa kliv, men lite överilat? Sista tävlingen var vi lite förvirrade med tempot och fick 5.5 med en parentes som sa 4.5-6.5.

Jag fattar att det bästa är att hitta mellanläget med låånga kliv där hästen både vilar i steget och går framåt "beslutsamt" utan att börja takta. Svårt att beskriva en hastighet. Men för att göra det tydligare; Jag kan skritta i "Raskt" tempo med långa kliv, på gränsen til racer skritt om han får ganska lång tygel, ger det bättre poäng än en lite mer sansad skritt där han har bättre form men troligen kortare steg tror du?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka