Din hästs skritt- Bilder!

Silkisif

Trådstartare
Hejhej, Nu är det ja så att det finns både tölt, trav, och passtrådar där olika människor frågar om sina hästars gångarter. Men faktun är att otroligt många tävlingsryttare faller i skritten! Det är ofta där de får bland de lägsta poängen, men det är värre om man får under 5 i tölten än 3,5 i skritten... sä, har ser era hästars skritt ut?

Jag har en häst med ENOMT bakbensarbete, otroligt mycket skjutkraft bakifrån, men bärkraften existerar kanppt:crazy:

Hur ser detta ut?

Och detta? (bara bakbenet syns, jag menar om isabellen)

kolla bakbenets frånskjut... hur ser er hästar ut? vi kan väl kommentera varandras hästar;)

//Veronika

Sv: Din hästs skritt- Bilder!

Faxi skrittar förfärligt (provridningen i november ifjol)

Februari. Klart bättre skritt

Juni, lite avknäppt och bakom hand tycker jag att det ser ut som

En till från samma tillfälle
Hellre bakom hand än nosen i vädret iallafall! Notera att jag inte drar i tyglarna.

Faxi skrittar ganska avslappnat, också juni tror jag

Nu tycker jag att han känns bättre i skritten, om någon har tid att fota mig framöver så får vi se vad "experterna" säger. ;)

Vi har inte tävlat så mycket, bästa poängen i skritten var 5,5 med 4,5-6,5 inom parentes och kommentaren "stegar bra, fin form, men tappar bitvis formen"

skritt.jpg

DSCN0893.jpg

DSCN2516.jpg

Min hästs skritt...

Moli: Vad fin han har blivit, bra jobbat!! Sista skrittbilden var jätte fin:)

Silkisif: Jätte söt häst:) Men vill inte ge mig på att kommentera skitten så mycket;)

jag hitar inte en ända ordenklig skritt bild bland mina moljoner bilder:crazy:
hittade bara en rolig bild, vi går i en icke önsvärd gångart, minst sagt till ett hinder.
http://www.pixbox.se/pic_show_id4818518.html

förlåt om jag spårade ut lite men det va så kul:D

moli: jätte fin skritt där på de sista bilderna!:)

silkisif: tyverr ser man inte mycket men hästen är jätte fin!:D

_moa_: ganska fin skritt där, glad att det inte bara är min häst som är lite rund om magen

Jag har bara en enda bild tror jag på Barkis skritt, lägger in den!
Jag tycker att Barki har en rätt bra skritt. Han tar i, vilar i steget samt den böljar genom hela kroppen. En stor skritt för att vara så liten! :)
4553967.jpg

" Hellre bakom hand än nosen i vädret iallafall!"

Vad menas med att gå bakom hand?:confused:

" Hellre bakom hand än nosen i vädret iallafall!"

Vad menas med att gå bakom hand?:confused:

bakom lod... förstå du då?

Man säger ju ofta att hästen ska gå med nosryggen i lodplan. Bakom hand menas att hästen går bakom (alltså in krullat mot bringan) lod.

//JUlia

har sjäv en häst med bra skritt. inte trippig och kan bära sig riktigt bra om det vill sig.
igår var jag på kurs i centrerad ridning.jag kunde inte ta med min pålle så jag fick låna en.
jag var förvarnad om att det var en spänstig sak.
Jisses, jag satte upp och skrittade iväg i paddocken.jag kastades nästan ur sadeln, fick ta tag i framvalvet. hästen gungade fram i hela kroppen, inte stressat men med en klar vilja frammåt. man kände hur han tog i i varje steg hela tiden. inte så att det gick extremt fort utan han bara böljade fram.
han jobbade på i över 1 timme i denna fantastiska skritt utan att mattas. idag har jag träningsvärk i magen efter skritt i paddock på långa tyglar

Silkisif-> Han ser ut att ta långa fina kliv, men jag tycker inte riktigt att det ser ut som om rörelsen går genom kroppen= lite stelt. Men det är svårt att avgöra hur bra hästen skrittar utifrån en hagbild.

Tack alla som berömt Faxi. :)

Moa-> Jag tycker att det går stadigt framåt med din häst! Jag gillar särskilt den sista bilden där du tömkör honom. Han ser enormt mycket mindre framtung ut nuförtiden mot hur han såg ut i vintras! Kul! Men du.. Bild två är nog tölt om jag inte misstar mig?

Orientalkatten-> Vad härligt det låter!

Min första häst (Dagur) har bra skritt, typ medelbra. Ligger runt 5,0 -5,5 på tävling. Den andra hästen Askur, har otroligt bra skritt, har som mest fått 8,0 på tävling. Men brukar i vanliga fall få 5,5 - 6,5 på tävling.

Moli: Jo, visst har du så rätt så! Han är oerhört låst i bäckenet....

Din häst ser ut till att ha en väldigt fin skritt! Snyggt! ;)

Min häst har jättefin skritt, tyvärr har han svårt att slappna av på tävling så poängen har inte varit så bra som den borde varit med tanke på hur fin han eg är. Tyvärr!
Flera jag ridit för tycker att han är god för 7.0-7.5 men än så länge har vi inte fått mer än 6.5.

Bilder:

skritt-3.jpg

skritt2-1.jpg

Jag lägger väl ut två skrittbilder jag med.

maj i år:

HrekkurVolt.jpg

Augusti i år:

HrekkurSamling1.jpg

Jag tycker att min häst har fin skritt, stora lufsiga steg med ganska så ok bärighet. I början, då jag köpt honom, kändes det nästan konstigt med så stora steg på en islandshäst.

OA

Jag gillar den från februari. Där skrittar Faxi, enligt hur jag ser det, hur fint som helst. Lång överlinje, avslappnat och så.

Han är fin på de senare också, kul att se hur ni utvecklats från den första bilden.

OA

Nu har jag kollat bilderna. Stor reservation för åsikter, strikt personliga och inte alltid kunniga!

Silksif: Din pålle är ju jättesöt med stora bakbenskliv.

Moli, den skritt jag tycker är finast är den där du tömkör. Fin och go överlinje! På de andra ser det lite spänt ut.

Michis, vilken skillnad från provridningen. Gillar mest skrittbilden hemifrån.

Flippan, din häst är jättesöt. Fin skritt men så som jag tänker skulle jag vilja se honom få lite mer tygel

Sammantaget så är skritt jäkligt svårt, visst?

Askja har ganska bra skritt när hon vill. Taktmässig, vilar i steget, bra övertramp.
LottaAskjaskritt.jpg

Michis, vilken skillnad från provridningen. Gillar mest skrittbilden hemifrån.

Tack så mycket.
Han har VÄLDIGT lätt för skritten vilket alla tycker är lite kul eftersom varken far eller mor kan skritta (Askur f. Håkansgården - Aska frá Flugumyri)
Enda problemet vi har just nu är att han gärna krullar ihop sig istället för att länga, men det kommer :love:

Min (och mammas kille) har helt ok skritt :angel:
har fått 6.5 på tävling :love:
4717220.jpg

Barbacka i spöregn med hackamore
Provridningen för över ett år sen
Skritt på banan hemma

Min tränares häst Gyllir (tävlade bl.a. SM -05 på honom) har bra skritt när han slappnar av.
har fått allt mellan 4.5-6.5 med honom, beror ju helt på när domaren tittar.
har tyvärr ingen skrittbild på den här datorn.

Tja, alla kan ju inte ha bra skritt. Min lille Svalle fick 7,5 som högst på Stormur Lätt förra helgen. Syns att han blivit finare!;) :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka