Sv: Din hästhantering?
KNapplån.
Sammanfattning: Konsekvent, rättvis och LYSSNA på hästen. Jag kan inte begära att hästen ska lyssna på mig och göra som jag vill om inte JAG lyssnar på hästen också. Lugnt, tryggt, alltid med en 'plan B' om plan A inte visat sig fungera. Och med ömsesidig respekt, jag respekterar dem, och de respekterar mig. Men det finns aldrig något utrymme att diskutera vem som bestämmer - det gör jag.
Jag har ganska 'höga' krav på mina hästar hanteringsmässigt, det ska fungera problemfritt, de ska kunna ledas ihop oavsett vad de anser om varandra i hagen, de ska gå följsamt på slakt grimskaft och hålla sin position, stå lika bra lös som uppbundna, inte gå ur boxarna bara för dörren är öppen, stå lös resp uppbundna etc etc. I mångt och mycket är mitt ord eller snarare min önskan lag. MEN, jag tillåter hästarna att uttrycka sig, och lyssnar till dem och försöker anpassa mig så långt det går. T ex om en häst talar om att 'det här är väldigt obehagligt, och det här vill jag inte' så innebär inte det att de slipper, däremot att jag om möjligt försöker göra det som ska göras på ett för individen behagligare sätt. Dvs jag lyssnar på dem.
Demokrati med vetorätt typ
Jag brukar få beröm för 'snälla och väluppfostrade' hästar och jag har okomplicerade, trygga hästar att hantera. Vilket jag fö anser vara den största säkerhetsaspekten av dem alla. Och, jag hara nvänt metoden såpass länge och fått såpass bra resultat att jag anser att den fungerar. Jag har lyhöra, trygga hästar som gärna gör som matte vill, och som vet att de dels FÅR uttrycka sig både positivt och negativt, och att jag lyssnar på dem och hör dem. Men att bråka inte tjänar något till, då de har en osedvanligt envis och ettrig pissmyra som matte (har jag hört dem mumla ibland *s*).
Jag vill ha hästar som VILL göra som jag säger, inte som under TVÅNG gör som jag säger. Jag skulle kunna spöa dem randiga för att få dem dit jag vill, men jag vill inte ha det på de premisserna. Så, jag övertygar dem om att det jag föreslår alltid är the easiest way, och förresten den enda väen med
Att trassla, bråka eller krångla leder bara till att det blir så mycket jobbigare och tar så mycket längre tid
Och ja - jag tar till såpass mycket hårdhandskar som det krävs, men aldrig nånsin mer än det krävs, och jag tror mer på intelligens än råstyrka för att visa suveränitet. Och jag använder inte VÅLD annat än om en häst regelrätt hotar eller attackerar.
Det här innebär dock vissa nackdelar
Jag tenderar att glömma bort att alla hästar inte är fostrade i samma skola som mina, vilket gör att jag inledningsvis när det är gästande hästar här brukar få hämta dem på byn ett par gånger då jag ställt dem lösa på gången, för att inse att 'ah, det här var inte min häst nej, kanske inte ska förutsätta att det fungerar'. Dock brukar de flesta efter ett par veckor ha inlemmats i 'kadaverdisciplinen' och fungera fintfint som jag vill ha dem.
Min hästhantering bygger btw på det jag skämtsamt brukar kalla 'min lathet'. Jag ska inte behöva tänka på en massa saker hela tiden, t ex att hela tiden stänga till boxdörrar även om jag bara ska hämta en sak, att behöva binda upp hästen för att stanna till på stallgången på väg ut i hagen, för att kolla på ett ben. Inte behöva leda i omgångar till hagen om det är fyra hästar eller färre utan ta alla på en gång. Inte behöva tänka på att hästen kan sparka/bitas/annat om jag gör ditt eller datt, eller på om hästen tänker försvinna i fjärran om jag tappar grimskaftet. Und so weiter. Så det är egentligen ren bekvämlighet som lett fram till filosofin jag har, och inte direkt målet att ha kadaverdisciplin.
Glömde en VIKTIG detalj - eftergift. Jag jobbar vääldigt mycket med tryck och eftergift. Dvs hästen väljer själv hur den vill ha det, min väg (dvs enkla vägen) eller en annan väg (svåra vägen) och 'min väg' ger omedelbar belöning. Jag använder mycket positiv förstärkning och beröm med, men faktiskt en del negativ med när jag anser det befogat att poängtera ett väldigt negativt beteende. Mindre negativa beteenden 'ignorerar' jag, eftersom hästarna söker efter eftergiften/berömmet/etc själva.