Din hästhantering?

Humelibumlan

Trådstartare
Kan din hästhantering sammanfatts kortfattat?
Att hästar behandlas som individer förutsätter jag, men finns det någon "röd tråd" i din hantering?

Min hantering kan nog sammanfattas med- jag ger mig aldrig!
har jag bestämt mig, så är det så och ändmålet/resultatet helgar medlen :angel:

Vi tramsar aldrig, vill man inte gå in i transporten så lyfts man in, vill man inte kliva över diket så får man stå tills man går över osv...
Så har det alltid varit med mina hästar och de knallar snällt på transporter, hoppar diken, klättrar berg, möter tröskan/skolbussen på smal väg osv.. Det finns bara 1 väg och det är den jag bestämt. :angel:
Jag är flexibel på metoden o utförandet, men aldrig på målet

Senast ändrad:
Sv: Din hästhantering?

• Uppmärksamhet och koncentration, från båda parter.
  • Jag bestämmer att, hästen bestämmer när den är redo.
  • Konsekvens, konsekvens, konsekvens.
  • Det finns alltid en orsak till hästens beteende.
  • Jag tränar hästen för hästens skull, allt annat är oväsentligt.
  • Jag kan inte begära något av hästen, som jag inte är själv.
  • Du får tillbaka det du ger ut, och det gäller både häst och människa.
  • Jag existerar. Det ska hästen också göra, och ingen av oss ska utnyttja eller tränga sig på den andre.
  • Trycket ökar tills hästen ger efter. Så länge hästen ger eftergift, ger jag tillbaka eftergift.
  • Så rakt och konkret som möjligt, positivt och utan trams. Men samtidigt får människan aldrig bli blind och sluta läsa av hästen.
  • Hästen ska alltid vara med psykiskt i träningen. Träningen ska gå ut på att hålla hästen lugn, trygg och avslappnad, aldrig rädd eller forcerad.

Senast ändrad:

konsekvent, positiv ton och respekt. hästen skall naturligtvis få chansen att förstå och kunna utföra det jag ber om, men inget trams.

Jag säger som:

hannacecilia
konsekvent, positiv ton och respekt. hästen skall naturligtvis få chansen att förstå och kunna utföra det jag ber om, men inget trams.

MVH Ann

KNapplån.

Sammanfattning: Konsekvent, rättvis och LYSSNA på hästen. Jag kan inte begära att hästen ska lyssna på mig och göra som jag vill om inte JAG lyssnar på hästen också. Lugnt, tryggt, alltid med en 'plan B' om plan A inte visat sig fungera. Och med ömsesidig respekt, jag respekterar dem, och de respekterar mig. Men det finns aldrig något utrymme att diskutera vem som bestämmer - det gör jag.

Jag har ganska 'höga' krav på mina hästar hanteringsmässigt, det ska fungera problemfritt, de ska kunna ledas ihop oavsett vad de anser om varandra i hagen, de ska gå följsamt på slakt grimskaft och hålla sin position, stå lika bra lös som uppbundna, inte gå ur boxarna bara för dörren är öppen, stå lös resp uppbundna etc etc. I mångt och mycket är mitt ord eller snarare min önskan lag. MEN, jag tillåter hästarna att uttrycka sig, och lyssnar till dem och försöker anpassa mig så långt det går. T ex om en häst talar om att 'det här är väldigt obehagligt, och det här vill jag inte' så innebär inte det att de slipper, däremot att jag om möjligt försöker göra det som ska göras på ett för individen behagligare sätt. Dvs jag lyssnar på dem.

Demokrati med vetorätt typ ;)

Jag brukar få beröm för 'snälla och väluppfostrade' hästar och jag har okomplicerade, trygga hästar att hantera. Vilket jag fö anser vara den största säkerhetsaspekten av dem alla. Och, jag hara nvänt metoden såpass länge och fått såpass bra resultat att jag anser att den fungerar. Jag har lyhöra, trygga hästar som gärna gör som matte vill, och som vet att de dels FÅR uttrycka sig både positivt och negativt, och att jag lyssnar på dem och hör dem. Men att bråka inte tjänar något till, då de har en osedvanligt envis och ettrig pissmyra som matte (har jag hört dem mumla ibland *s*).

Jag vill ha hästar som VILL göra som jag säger, inte som under TVÅNG gör som jag säger. Jag skulle kunna spöa dem randiga för att få dem dit jag vill, men jag vill inte ha det på de premisserna. Så, jag övertygar dem om att det jag föreslår alltid är the easiest way, och förresten den enda väen med ;) Att trassla, bråka eller krångla leder bara till att det blir så mycket jobbigare och tar så mycket längre tid ;)

Och ja - jag tar till såpass mycket hårdhandskar som det krävs, men aldrig nånsin mer än det krävs, och jag tror mer på intelligens än råstyrka för att visa suveränitet. Och jag använder inte VÅLD annat än om en häst regelrätt hotar eller attackerar.

Det här innebär dock vissa nackdelar ;) Jag tenderar att glömma bort att alla hästar inte är fostrade i samma skola som mina, vilket gör att jag inledningsvis när det är gästande hästar här brukar få hämta dem på byn ett par gånger då jag ställt dem lösa på gången, för att inse att 'ah, det här var inte min häst nej, kanske inte ska förutsätta att det fungerar'. Dock brukar de flesta efter ett par veckor ha inlemmats i 'kadaverdisciplinen' och fungera fintfint som jag vill ha dem.

Min hästhantering bygger btw på det jag skämtsamt brukar kalla 'min lathet'. Jag ska inte behöva tänka på en massa saker hela tiden, t ex att hela tiden stänga till boxdörrar även om jag bara ska hämta en sak, att behöva binda upp hästen för att stanna till på stallgången på väg ut i hagen, för att kolla på ett ben. Inte behöva leda i omgångar till hagen om det är fyra hästar eller färre utan ta alla på en gång. Inte behöva tänka på att hästen kan sparka/bitas/annat om jag gör ditt eller datt, eller på om hästen tänker försvinna i fjärran om jag tappar grimskaftet. Und so weiter. Så det är egentligen ren bekvämlighet som lett fram till filosofin jag har, och inte direkt målet att ha kadaverdisciplin.

Glömde en VIKTIG detalj - eftergift. Jag jobbar vääldigt mycket med tryck och eftergift. Dvs hästen väljer själv hur den vill ha det, min väg (dvs enkla vägen) eller en annan väg (svåra vägen) och 'min väg' ger omedelbar belöning. Jag använder mycket positiv förstärkning och beröm med, men faktiskt en del negativ med när jag anser det befogat att poängtera ett väldigt negativt beteende. Mindre negativa beteenden 'ignorerar' jag, eftersom hästarna söker efter eftergiften/berömmet/etc själva.

Senast ändrad:

I min hästhantering är det jag som bestämmer allt, hästen kan framföra sina åsikter men får aldrig ha sista "ordet"

Sammarbete, men inget dalt och absolut inget lojl fran hastarnas sida. Daremot ska hasten kunna tanka sjalv och ta tag i problem som kan uppsta utan att jag sager till.

Det ar ok att vara radd for en sak en gang...men inte 100 ganger.

Och inget dalt igen!!

Mina hastar funkar som en hast ska gora och vi har inga knepiga individer som inte gar att hantera pa ett vardagligt satt dar man visar respekt fran bada hall.

Att inte krångla till saker. jag bara "gör".

Säkerthetstänkande är viktigt då jag hanterar många olika individer och flera av den mindre lättsamma sorten.

Envis om 33 åsnor tillsammans.

I min vokabulär finns inte orden "det går inte,jag kan inte"

Fungerar inte ett sätt, provar jag nästa.

Japp! Jag håller med, jag är en kopia av dig. Har alltid varit mycket envis av mig. Kan vara jobbigt att rida ut med ny häst tillsammans med andra eftersom de då tycker att det tar lång tid när man inte ger sig ;) :angel:

P.S Daltar inte heller, ber tydligt ett par gånger men inte mer, då skall det jag frågar om utföras, punkt slut. D.S

Senast ändrad av en moderator:

Röd tråd i min hantering: Säkerhet! Tar alltid det säkra före det osäkra!

Jag tänkte på en sak du skrev, att du ger dig aldrig osv...

Naturligtvis beror det på vad det är men jag själv anser att man tar sig genom svårigheterna tillsammans med sin häst.
Om hästen inte vill något så förstår den antagligen inte och då vill jag visa hästen.

Sedan tror jag att i vissa fall kan hästen ha rätt och människan fel!
Man ska inte låta hästen ta över och ge den rätt jämt men ibland tror jag faktiskt dom är smartare än oss.
Dessutom kan du inte lära hästen tala vårat språk, det har den inte kapacitet till.
Men du kan lära dig "tala" hästens språk.

Men det beror naturligtvis på vad det är... :)

Lina_Olsson skrev:
  • Uppmärksamhet och koncentration, från båda parter.
  • Jag bestämmer att, hästen bestämmer när den är redo.
  • Konsekvens, konsekvens, konsekvens.
  • Det finns alltid en orsak till hästens beteende.
  • Jag tränar hästen för hästens skull, allt annat är oväsentligt.
  • Jag kan inte begära något av hästen, som jag inte är själv.
  • Du får tillbaka det du ger ut, och det gäller både häst och människa.
  • Jag existerar. Det ska hästen också göra, och ingen av oss ska utnyttja eller tränga sig på den andre.
  • Trycket ökar tills hästen ger efter. Så länge hästen ger eftergift, ger jag tillbaka eftergift.
  • Så rakt och konkret som möjligt, positivt och utan trams. Men samtidigt får människan aldrig bli blind och sluta läsa av hästen.
  • Hästen ska alltid vara med psykiskt i träningen. Träningen ska gå ut på att hålla hästen lugn, trygg och avslappnad, aldrig rädd eller forcerad.

Du är min guru :bow: :D

Humelibumlan!

Dela gärna med dig om hur jag skall göra med min häst som inte går in i transporten och får jag inne henne så kastar hon sig ut på 2 röda sekunder.

Och jag kan INTE lyfta in henne!!

Jag undviker bråk så långt det bara går (och det innebär ibland, fast inte ofta, att jag inte fullföljer).
Försöker vara lugn runt hästen (det blir inte alltid så för jag kan själv vara lite nervig, men jag försöker.)
Undviker att skynda mig.
Ger hästen tid att tänka.

Min hästhantering kanske kan beskrivas som långsam? :D

Håller med alla andra, envishet och tillit.
Men ändå måste jag också ibland erkänna mig "besegrad". Vill min häst inte gå över, låt säga, ett sankt område som JAG tycker ser bra ut, då lyssnar jag på honom. Att välja en säker väg är bättre för allas skull, men man kan tänka på det före hästen så han inte tror att han bestämmer :cool:
Konsekventa och rejäla tillrättavisningar för att undvika missförstånd, samt att anpassa metoden til hästens utbildningsnivå/humör för dagen. Inget daltande och "pet" när det handlar om uppfostran och likn.
Jag tror inte på att göra exakt samma sak med samma häst, de har också humörsvängningar och dåliga dagar.
Var lyhörd!

Fialotta999 skrev:
Humelibumlan!

Dela gärna med dig om hur jag skall göra med min häst som inte går in i transporten och får jag inne henne så kastar hon sig ut på 2 röda sekunder.

Och jag kan INTE lyfta in henne!!
Varför vill hästen inte gå in? Och varför kastar den sig ut?

Senast ändrad:

Seabaz skrev:
Röd tråd i min hantering: Säkerhet! Tar alltid det säkra före det osäkra!

Jag tänkte på en sak du skrev, att du ger dig aldrig osv...

Naturligtvis beror det på vad det är men jag själv anser att man tar sig genom svårigheterna tillsammans med sin häst.
Om hästen inte vill något så förstår den antagligen inte och då vill jag visa hästen.

Sedan tror jag att i vissa fall kan hästen ha rätt och människan fel!
Man ska inte låta hästen ta över och ge den rätt jämt men ibland tror jag faktiskt dom är smartare än oss.
Dessutom kan du inte lära hästen tala vårat språk, det har den inte kapacitet till.
Men du kan lära dig "tala" hästens språk.

Men det beror naturligtvis på vad det är... :)
Nu förstår jag inte riktigt ditt inlägg efter du skriver "Jag tänkte på en sak du skrev, att du ger dig aldrig osv..."men är det riktat till mig så hänvisar jag till min avslutning på trådskapar inlägget. Jag är flexibel på metoden o utförandet, men aldrig på målet
Det betyder att jag lyssnar på hästen och väljer den metod som passar just den individen... Men MÅLET är det samma och där är jag inte flexibel... Jag SKA dit och jag kommer dit, har jag alltid gjort ;)

Liknande trådar

Hästhantering ..som inte vill gå över diken, nedsänkningar? Min kille går snällt som en liten hund på våra skogspromenader, följer röstkommandon som...
Svar
13
· Visningar
1 454
Senast: Antiqua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama