Dimma och minusgrader?

Problematisk

Trådstartare
Idag har det varit ganska kallt här hos mig, runt tio minusgrader under dagen. Och klart och soligt. Mot kvällen blev det mildare, och nu är det ca fem grader kallt och mulet. Så långt inget konstigt.
Men i samband med att det blev mildare kom det också dimma. Jag har försökt komma på varför det blev så, men jag har aldrig varit någon fena på meteorologi och lär aldrig bli det heller :o

Har försökt googla, men får då bara fram att så kallad sjörök kan uppstå när kall luft blåser ut över öppet vatten. Jag bor ca 2-3 mil från havet, så det känns inte så relevant.

Ur minnet har jag för mig att när det blir dimma t.ex. på sommaren beror det på att luften snabbt kyls ner, och det stämmer ju inte alls nu, men jag kan såklart ha helt fel.

Hursomhelst, stora bukeoraklet: förklara för mig! Varför är det dimmigt ute? :D:confused:

Idag har det varit ganska kallt här hos mig, runt tio minusgrader under dagen. Och klart och soligt. Mot kvällen blev det mildare, och nu är det ca fem grader kallt och mulet. Så långt inget konstigt.
Men i samband med att det blev mildare kom det också dimma. Jag har försökt komma på varför det blev så, men jag har aldrig varit någon fena på meteorologi och lär aldrig bli det heller :o

Har försökt googla, men får då bara fram att så kallad sjörök kan uppstå när kall luft blåser ut över öppet vatten. Jag bor ca 2-3 mil från havet, så det känns inte så relevant.

Ur minnet har jag för mig att när det blir dimma t.ex. på sommaren beror det på att luften snabbt kyls ner, och det stämmer ju inte alls nu, men jag kan såklart ha helt fel.

Hursomhelst, stora bukeoraklet: förklara för mig! Varför är det dimmigt ute? :D:confused:
Dim/rimfrost

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/dimfrost-och-rimfrost-1.17959

Om det var ett sjok med varm luft som mötte den kalla så kan det vara fukt i den varma luften som blev vatten när den kyldes av den kalla luften. Inte att den luften som fanns blev kallare, men att den luft som kom in var fuktigare. Kanske?

Jag funderade också på dimma i morse. 15-20 grader kallt och bitvis ganska rejäl dimma. Så pass att man behöver sänka farten och slå av helljuset.
Det tyckte jag var konstigt. Vid så kall temperatur borde luften vara bra torr. Hur kan där finns vatten nog att bli all denna dimma?

Ska det kunna vara dimma i -20? Trodde liksom att den kombinationen inte fanns.
Någon som kan säga något klokt om det?

Är det barmark är det väl ganska naturligt att det vid ett omslag till mildare väder och varm fuktigare luft som kommer in kyls av mot den kalla marken att det bildas dimma. Precis det hände här också för någon dag sedan.

Tycker att det är dimma ofta på kvällarna och ibland tidig morgon denna vinter.
Temperaturen har skiftat ganska mycket. Alltid minus på nätterna och sen skiftande på dagen.
Tycker dimma oftast kommer när graderna sänks i kombination med högre luftfuktighet.
På vintern brukar det inte vara så hög luftfuktighet som på sommaren när dimma är vanligare.

Tycker att det är dimma ofta på kvällarna och ibland tidig morgon denna vinter.
Temperaturen har skiftat ganska mycket. Alltid minus på nätterna och sen skiftande på dagen.
Tycker dimma oftast kommer när graderna sänks i kombination med högre luftfuktighet.
På vintern brukar det inte vara så hög luftfuktighet som på sommaren när dimma är vanligare.
Håller med, väldigt mycket dimma denna vinter, men det har förekommit andra år också.

Liknande trådar

Äldre Vi köpte för några månader sedan en begagnad bil från en bilhandlare. När vi tittade på bilen frågade vi särskilt om AC:n fungerade...
2
Svar
22
· Visningar
5 643
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve