Spirit

Trådstartare
Jag vet inte hur jag skall göra.. :cry:

Min valack har pålagringar på båda frambenen, skelettförändring i tåsträckaren på höger bak.
Hade 4 graders hälta HF
hade 3 graders hälta VF
hade 2 graders hälta HB
hade 1 grads hälta VB

Efter böjprov i HBG
Vid bedövning i kotorna så släcktes hältorna, visade inget innan böjprov!!

När jag frågade hur hans framtid som ridhäst såg ut så fick jag till svar att det såg inte så bra ut, dock så sprutar vi han i kotorna.
Blev Röntgad då dom upptäckte pålagringarna & röntgade även ryggen som såg väldigt bra ut.

Nu vet jag inte vilket ben jag skall stå på..!!!

Om återbesöket inte är positivt & behandlingen inte har gjort någon nytta, vad skall jag göra?

* Ska jag triangelmärka han & låta han bli sällskapshäst hemma?
Han gillar att jobba & är bara sju år & skulle ha fruktansvärt tråkigt.

* Ska jag helt enkelt döma ut & avliva han? Då följer han inte med hem igen efter fredagens vet.besök. Och sambon får köra hem, jag kommer inte att klara det psykiskt.

* Eller skall jag sälja han till någon som bara ev. vill skritta ut i skogen med förbehåll för en symbolisk summa, risken är att han får ett anfall av tristess efter ett tag, vill att det konstant händer någonting intressant hela tiden, hatar när man ständigt tragglar samma sak.. Och att han skall avlivas eller komma tillbaka till mig om dom måste sälja, mest så han inte blir en obekväm vandringspokal.

Rent krasst så har jag inte i nuläget råd att köpa ännu en häst, när jag får råd så lär det bli tufft att hålla två varav en är "obrukbar" & bara går i hagen & helt enkelt kostar pengar. Jag har letat medryttare i snart ett år till han men ingen vill rida en äcklig travare som har lite frispel lite då & då. (Fick det i ett mejl när jag skrev hans ras, som inte stod i annonsen) :mad:

Jag skiter egentligen helt enkelt i försäkringspengarna, vill att han skall få det bra. Men dock hade dom varit en välkommen hjälp vid nytt hästköp, det kan jag inte sticka under en stol med.

Vad :devil: skall man göra??

Hade han varit ett sto så hade man iallafall kunnat avla på han eller nått.. Svårt med en valack.

Hoppas verkligen att vi får tummen upp på fredag!!

Mvh
en Spirit som för tillfället mår fruktansvärt dåligt & det lär inte bli bättre under veckan.

Sv: Dilemma..

Usch, vet inte hur du ska göra. Världens svåraste sits.

Han har inte ont eller mår dåligt av det på annat sätt än vid böjprov?

Bara för att han inte kan ridas/jobbas ordentligt behöver ju inte det vara världens undergång. Om han håller för promenadridning, kanske han håller för arbete från marken (vid hand och på töm)? Även andra saker kan man ju hitta på, trickträning av olika saker för att stimulera hjärnan.

Jag skulle nog aldrig kunna ta bort min bästa vän, även om han "bara" kunde gå i hagen och skrota. Om de har ont bara vid haggång är det en annan sak.

Jag vet inte om han har ont när han går i hagen. Har aldrig visat någonting innan, mer än att jag reagerade på att han ömmade i ryggen. Därav anledningen till att jag åkte in till klinik för en utredning.

Jag misstänker tyvärr att hältorna blev framkallade vid böjprovet. Det är stor skillnad på initial hälta & "vanlig" hälta.

*håller tummarna*

Han hade bara tyckt det hade varit tråkigt att bara bli tömkörd & tricktränad. Vill ha större utmaningar än så. Han är en klipsk häst med mycket hjärta & väldigt sammarbetsvillig i paddock men fruktansvärt svår & busig när man rider ut själv :crazy:

usch vad hemskt! man kan ju inte sitta i en värre sits än du gör.. :(
Har själv en häst uppstallad på klinik som har pålagringar på höger fram.. kan hända att jag måste ta ett liknande beslut. Men då är det ett sto det rör sig om och då har man ju alltid möjlighet att avla... Men den ekonomiska biten är ju inte rolig.
Precis som du säger är ju risken att han får "hoppa runt" bland många olika ägare om du säljer honom billigt. Men man kan ju alltid skriva extra punkter i kontraktet, men det är ju inte säkert att en köpare går med på det.
Att avliva honom får du ju ut pengar, men det känns ett helvete att behöva tänka så... det är ju ändå ett levade djur som kanske inte ens har ont av att gå i en hage..
Lider verkligen med dig.. är själv mycket rädd för att jag får ta ett liknande beslut snart. :cry:
Det är väl bara att hålla tummarna HÅRT och hoppas att han är mycket bättre efter behandlingen.
Lycka verkligen till! *kramar*

Usch så tråkigt :( Stackars dig och din häst.
Håller tummarna på att han blir bättre efter behandlingen.
Du kan inte testa att ha kvar honom trots tristress?
Kanske fixar det sig om du hittar på mycket övningar och saker som han tycker är kul?
Har inte så bra råd att ge, hoppas bara att han blir bättre :(
Lycka till med din fina häst!

Jag förstår din situation...

Jag var ju tvungen att ta väck min "kompis" för någon månad sedan efter år av behandlingar som i sista änden inte hjälpte.
Innan detta hände så har jag nog alltid varit av den åsikten att man aldrig ska ge upp en häst, utan att man försökt "allt"...men nu vet jag inte alls längre...

Min valack led nog aldrig fysiskt av sin skada(jo när den var akut såklart... :( ) men däremot psykiskt!!! :cry:

Den häst som jag avlivade var inte den glada, positiva femåring som blev skadad året innan :cry:

Han hade aldrig funkat med att bara gå i en hage!!!

Så valet för mig hade varit att ta bort din häst, om behandlingen inte tar... :crazy:

En häst med mkt i skallen, som vill jobba och som har så många år framför sig... jag tror inte att han skulle må bra av att bara gå o skrota...

Hade jag varit du så hade jag tagit bort hästen om han inte blivit bättre/får en bättre prognos som ridhäst när du är på återbesök.

Som du beskriver din häst (och du lär känna honom bäst av oss) så tror du inte han kommer att trivas med att vara "pensionär", och rent krasst så finns det alltför många fd. travare som har rätt kassa liv just för att deras ägare inte varit starka och tagit bort dom utan låtit dom vandra vidare.

Har du dessutom inte möjligheten att ha två hästar eller köpa en ny så blir det ännu "enklare" (det här är inte lätt) att ta bort gamla hästen. Lite får man faktiskt tänka på sig själv också. För nog är det så att i längden skulle din häst bli lidande om han får gå kvar hos dig som skogsmulle när du egentligen vill ha en "fräsch" häst.

Jenny

Spirit skrev:
Jag vet inte hur jag skall göra.. :cry:

Min valack har pålagringar på båda frambenen, skelettförändring i tåsträckaren på höger bak.
Hade 4 graders hälta HF
hade 3 graders hälta VF
hade 2 graders hälta HB
hade 1 grads hälta VB

Efter böjprov i HBG
Vid bedövning i kotorna så släcktes hältorna, visade inget innan böjprov!!

När jag frågade hur hans framtid som ridhäst såg ut så fick jag till svar att det såg inte så bra ut, dock så sprutar vi han i kotorna.
Blev Röntgad då dom upptäckte pålagringarna & röntgade även ryggen som såg väldigt bra ut.

Nu vet jag inte vilket ben jag skall stå på..!!!

Om återbesöket inte är positivt & behandlingen inte har gjort någon nytta, vad skall jag göra?

* Ska jag triangelmärka han & låta han bli sällskapshäst hemma?
Han gillar att jobba & är bara sju år & skulle ha fruktansvärt tråkigt.

* Ska jag helt enkelt döma ut & avliva han? Då följer han inte med hem igen efter fredagens vet.besök. Och sambon får köra hem, jag kommer inte att klara det psykiskt.

* Eller skall jag sälja han till någon som bara ev. vill skritta ut i skogen med förbehåll för en symbolisk summa, risken är att han får ett anfall av tristess efter ett tag, vill att det konstant händer någonting intressant hela tiden, hatar när man ständigt tragglar samma sak.. Och att han skall avlivas eller komma tillbaka till mig om dom måste sälja, mest så han inte blir en obekväm vandringspokal.

Rent krasst så har jag inte i nuläget råd att köpa ännu en häst, när jag får råd så lär det bli tufft att hålla två varav en är "obrukbar" & bara går i hagen & helt enkelt kostar pengar. Jag har letat medryttare i snart ett år till han men ingen vill rida en äcklig travare som har lite frispel lite då & då. (Fick det i ett mejl när jag skrev hans ras, som inte stod i annonsen) :mad:

Jag skiter egentligen helt enkelt i försäkringspengarna, vill att han skall få det bra. Men dock hade dom varit en välkommen hjälp vid nytt hästköp, det kan jag inte sticka under en stol med.

Vad :devil: skall man göra??

Hade han varit ett sto så hade man iallafall kunnat avla på han eller nått.. Svårt med en valack.

Hoppas verkligen att vi får tummen upp på fredag!!

Mvh
en Spirit som för tillfället mår fruktansvärt dåligt & det lär inte bli bättre under veckan.

Är han skodd? Isf tycker ja tycker ja du ska prova och ta av skorna och ta ut en barfotaverkare som kan fixa till hovarna. Det låter kanske konstigt men det kan hjälpa din häst. Med en annan verkning får han en bättre funktion i sins hovar vilket kan påverka hans ben positivt. Det är absolut värt att rådfråga en barfotaverkare....
Gå in på hemsidan www.harmonyhorse.se och kolla! Lycka till :)

Jag tog bort min "äckliga" :smirk: travare för två veckor sedan och befann mig i ungefär samma sits som du. Kanske hade han funkat som sällskapshäst men inget mer, men han var nyligen fyllda åtta år . Vad är det för framtid för en häst som tydligt visar att han vill arbeta att få gå och skrota i en hage i 10-15 år till?

Kanske är det jag som är hård, men har man ingen stor hästgård där det inte märks så mycket om en extra obrukbar häst går och latar sig i godan ro och verkar trivas med det, vet jag inte om det är "värt" (tolka mig rätt) att hålla en sällskapshäst i flera år om det egentligen är en ridhäst man vill ha.

Du kan ju prova att ha honom som sällskapshäst/skritthäst ett tag och se hur han reagerar. Fungerar det kan du med en rätt stor gnutta tur hitta ett nytt hem åt honom. Själv tyckte jag riskerna var för stora för min iom att han var "travare av lågt värde" och valde att ta bort honom.

Det är fruktansvärt jobbigt, jag vet, och skrivna ord från främlingar på nätet hjälper inte alltid "vad vet vi egentligen om din häst". Men så resonerar jag.
Det var svintungt (kan inte betona det nog) att ta beslutet, men jag gjorde rätt för min häst. Egentligen är det ganska tydligt i ditt inlägg vad du lutar åt för lösning... Att tänka med både hjärna och hjärta samtidigt är skitsvårt.

MEN nu hoppas vi givetvis på goda nyheter vid nästa besök så du kan kasta alla dessa jobbiga tankar på sophögen!!!! Jag håller en tumme HÅRT för er skull! :) :) :)

Han har gått oskodd sen i høstas. Har bara skor fram nu sen senaste skoningen pga det var meningen att jag skulle rida mer.
Om två veckor nær hovis kommer så rycker jag dom igen. Han kommer inte att behøva dom nær han bara ska skrittas lætt i skogen.

Hur kan pålagringar bli bættre av barfotaverkning? pålagringarna skaver ændå??

Jag læste i nya hæstfynd i artiklen om Ostereopater.
Vad jag førstod så kan dom få kroppen att bryta ned pålagringar via deras behandling, dock framgår det inte vilka sorters pålagringar & var dom sitter.
Ska kolla upp det nogrannare, finns kanske hopp før oss? :d

Har jag ottur så ær det en artikel gjord av hæstfynd i ett nøtskal. = missuppfattning :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 841
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 767
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar