Dilemma välja stallplats

S

Stormrider

Hej!

Måste bestämma mig för om jag ska byta stallplats till hösten eller stanna kvar.
Hur jag än vänder och vrider på det blir jag inte klokare, och tänkte därför se om ni kan hjälpa mig? Alla kloka funderingar mottages tacksamt! :bow:

Så här ser situationen ut:

Stall 1. I detta inackorderingsstall byts hästarna ofta ut, alltså vet man aldrig från år till år vilket sällskap man kommer att få till sin häst, (till hösten vet vi inte).
Jag är mest orolig för att in och utsläpp inte fungerade förra vinter, då min häst fick stå själv flera timmar ensam ute i hagen eller i boxen dagligen, varpå hon antingen stod och skrek efter de andra, rusade som en galning i hagen eller åt upp boxinredningen. Medan matte nervöst trampade omkring hemma i lägenheten och konstant oroade sig för att hennes häst skulle få magsår! Även om min häst hade jättetrevligt sällskap och njöt i fulla drag av att få gå i en liten flock, så undrar jag ändå hur stor skada hon tog av att dagligen få se resten av flocken gå ut/in utan att hon fick följa med? En annan anledning till att jag vill byta är att det under det gånga året varit mycket bråk och diskussioner i brist på ordning, vilket ledde till att jag mådde dåligt och ridningen la jag på hyllan eftersom jag helt enkelt inte orkade vara där en sekund mer än jag behövde, alltså fick hon ingen motion. :cry:

Stall 2. Som jag funderar på att byta till, där får min häst bara en annan häst som sällskap ett äldre sto, som min häst har gått på bete med tidigare, de är snälla mot varandra, men verkar inte njuta något vidare av varandras sällskap, utan beter sig mest som ett gammalt grinigt gift par! De stora fördelarna är att ägarna är mycket trevliga, det är lugnt (ingen stress!) och jag rider/ motionerar henne mycket mer när jag är där (dagligen minst 1 pass). Jag undrar dock om denna stimulans räcker? Tycker att det märks på henne att hon saknar flocken, blir liksom lite passiv då det inte är någon fart på den andra hästen.

Vilken soppa! Vad tror ni? Tråkigt sällskap & mycket motion eller Roligt sällskap, stress & ingen motion? Förvirrad matte som vill sin hästs bästa! :confused:

Sv: Dilemma välja stallplats

Jag fattar inte hur du ens kan överväga att stanna kvar i stall 1 ??

Sedan så ska man INTE blanda in mänskliga känslor i hästars beteende mot varandra som du gör. DU anser hästarna i stall 2 inte har så mycket utbyte av varandra, men det kanske dom har ändå utan att för den skull bevisa detta allt för mycket. Det lilla räcker gott nog.

Jag tycker att du ger svar till dig själv om du tittar på vad du har skrivit.Det märks tydligt vad du vill......alltså flytta.

Flytta, helt klart, finns inget värre än att inte trivas i stallet! Det ska vara roligt att pyssla och rida, och då kunna koppla av från det "övriga livet".

Jag stod i ett sånt stall innan, mådde pyton, bara en massa skitsnack..
Nu har jag flyttat till ett stall med 5 hästar, och medelåldern bland ryttarna är 65 år!! Jag är själv 27, men vi har det så trevlig och hjälps åt med alla sysslor på ett moget sätt.

Hästen känner nog på sig om du inte trivs när du är där, det kan också göra den stressad.

Har du bara två alternativ att välja bland? Kanske ett tredje väntar runt hörnet med både trevliga människor och hästar.

Lycka till!

Jag var själv i samma sits. Stod i ett stall med liten, jättetrevlig hästflock, mindre trevlig människoflock. Resultatet blev precis som du skrev att man försökte undvika att vara där mer än man var tvungen till.. Alternativet var ett litet stall med bara en häst och efter den flytten fick man gnistan tillbaka och det var helt plötsligt jättekul med häst igen! Så länge du inte trivs smittar du av det på hästen och hästen mår heller inte bra! Så mitt råd: Flytta..

Hmm. Ja vilket väljer man?
Ett BRA stall, eller ett DÅLIGT stall? :crazy:

Jag skule personligen välja det stall där jag trodde min häst skulle trivas bäst.

Stall nr. 2 helt klart!
Håller hon på å stessar som du beskriver i stall 1 mår hon helt klart bättre i stall 2...
Jag skulle byta...

Men varför tror du det är så himla tråkigt i stall 2 då?

Vi har haft vår häst i liknande stall som nr 1 ett par gånger och jag kan direkt säga att det var inte bra för hästen.

Visserligen en större "flock", mer naturligt tycker en del, men det är inte naturligt för hästen att flocken ständigt förändras genom att vi människor hela tiden byter ut "flockmedlemmarna". Mer oro, mer stress, ständiga nya uppgörelser inom flocken. Det är ju liksom inte bara den s k ledarhästen som måste göra upp och hitta sin plats.

Nu går vår pålle med enbart en häst och de ser, i våra människoögon, inte ut att ha jättekul och de är inte särskilt "gosiga" heller mot varandra.

Men jag vet att de trivs med varandra och livet! :) De gör allting tillsammans - äter, vilar, vaktar varandra när de sover, följs åt den långa vandringen genom alla sommarhagarna till vattenkaret etc etc....

De är trygga och lugna och ingen av dem har några problem heller med att den andre försvinner ett tag från hagen. Detta upplevde jag ibland som ett problem i de andra stallen där det var mer oro. Försvann "bästa vännen" så var det ibland jobbigt.

Så jag hade absolut inte tvekat. Ni får det säkert bättre båda två.

Hej Allihop!

Först måste jag börja med att tacka för ert engagemang! :bow:
Bukefalos är en så underbar sida, har lärt mig hur mycket som helst här av ödmjuka hästmänniskor som inte tror sig sitta inne på alla svaren i livet! ;) Tänk om man hade flera sådana att umgås med privat!
Som ni kanske misstänker så lutar det mot att vi flyttar till hösten, alltså stall 2. Ibland kan det vara svårt att se & fatta beslut när man står mitt uppe i något och då är det guld värt med några fräscha ögon.

Vi valde stall 1 för att hon helt enkelt såg ut att ha så himla mycket utbyte socialt i den flocken, hon är ju ung (4:a) och man vill att de ska lära sig av varandra.

Tyvärr finns det inga andra stall i närheten, vi bor mitt ute i buschen, men jag jobbar på att få med mig min sambo härifrån, tillbaka till civilisationen!! :)

Åter igen ett stort varmt tack!! :bump:

Jag flyttade min unghäst som då var ca 2 år från ett stall med jämåriga kompisar + andra hästar i varierande ålder, till ett annat med bara 1 häst i. Den hästen var ca 20 år gammal. Kan säga att, min häst hade MER utbyte av 20 åringen än i det andra stallet med jämnåriga. Hennes dåliga humör försvann på några veckor och sedan hade jag en snäll och avspänd pålle.

Stall 2 låter vettigast tycker jag.

Jag funderar på det du skriver att hon verkade vara mer alert i stall nr 1 än när hon bara gick med det äldre stoet (rätta mig om jag uppfattat fel).
Det kan inte vara så att du uppfattade henne mer energisk pga bristen på motion och stressen i att byta flock hela tiden?

Att hon verkar mer "passiv" kan ju misstolkas. Hon kanske helt enkelt blir lugnare i ett lugnare stall där hon inte behöver byta hagkamrater ständigt och där det är rutiner (vilket verkade tryta i stall nr 1?).

Personligen skulle jag definitivt flytta! :)

Flytta! Precis som alla andra säger... :rofl:

Och som Pyrusan sa så kan det ju vara så att hon verkar mer alert och kanske leker mer och så i hagen för att hon inte får motion....?

Klokt svar Pyrusan! Så kan det naturligvis vara... :)

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama