Dilemma!! *Överta hund*

aysha

Trådstartare
Jag har fått en förfrågan att överta en 3årig bernersennentik.
Hunden bor nu hos sina ägare, men de har svårt att hinna med den, då de har en 2-årig son och väntar sitt andra barn om tre månader.
Elli, som hon heter, är tydligen en väldigt snäll hund, om än en aning ouppfostrad i brist på tid, men har en missbildning i ena benet, som gör att hon får ont ibland.
Detta är kollat, men det går tydligen varken att operera eller medicinera när hon får ont.

Hunden har varit omplacerad en gång tidigare, med det gick inte alls bra, så hon fick komma tillbaka igen.
Detta är tydligen deras sista försök, om jag tar henne, annars tar de bort henne.

Jag vet inte vad jag ska göra... Alla kloka bukefalister, kom med råd!
 
Sv: Dilemma!! *Överta hund*

Ja, jag tycker det låter uppenbart idiotiskt att dom inte avlivar en hund som uppenbarligen verkar ha ont och dessutom inte kan få medicinering för det? Jag tror att det är en självisk handling att ha hunden vid liv. Det verkar som att det är ett problem som begränsar dess rörelseförmåga och kan bli värre med åren.
 
Sv: Dilemma!! *Överta hund*

Jo sant, men jag uppfattade det som att det inte är ofta hon har ont och att lite vila hjälper isåfall.
Nu har jag inte pratat direkt med ägaren, utan med min kompis som känner ägaren.
 
Sv: Dilemma!! *Överta hund*

Mjo, men jag tror att en sådan skada blir värre med åren iom att rasen är så pass tung också. Dessutom begränsar det ju hundens rörelsebehov. Kan bli mycket vet räkningar i framtiden om det hela tiden ska åtgärdas..Ja jag vet inte riktigt. Låter suspekt bara!
 
Sv: Dilemma!! *Överta hund*

Jo jag håller med dig och det är det som håller mig tillbaka, annars hade jag tagit den på studs..
 
Sv: Dilemma!! *Överta hund*

Jag har fått en förfrågan att överta en 3årig bernersennentik.
Hunden bor nu hos sina ägare, men de har svårt att hinna med den, då de har en 2-årig son och väntar sitt andra barn om tre månader.
Elli, som hon heter, är tydligen en väldigt snäll hund, om än en aning ouppfostrad i brist på tid, men har en missbildning i ena benet, som gör att hon får ont ibland.
Detta är kollat, men det går tydligen varken att operera eller medicinera när hon får ont.

Hunden har varit omplacerad en gång tidigare, med det gick inte alls bra, så hon fick komma tillbaka igen.
Detta är tydligen deras sista försök, om jag tar henne, annars tar de bort henne.

Jag vet inte vad jag ska göra... Alla kloka bukefalister, kom med råd!
hejsan jag har en bernersennen hane på 12 veckor jättego.
känner du hunden väl. har träffats ofta, i sånafall kanske de funkar.
men tycker personligen synd om hunden som fått flyttat runt.
förstår inte varför de skaffat hund, o sedan kommer på att de ej har tid.Men du kan ju ställa upp på att träffa hunden ofta,sen får du se om de funkar lycka till.
 
Sv: Dilemma!! *Överta hund*

Det är lite orättvist att döma folk genom att säga att de inte borde skaffat hund för de borde ha vetat att de inte skulle ha tid i framtiden.

Din hund är inte så gammal vad jag har förstått. Jag skulle vilja säga att man aldrig kan veta hur varken ens hundägande eller familjeliv kommer att se ut om två år. Det är bara att hoppas och göra det bästa av saken.

Hunden behöver inte alls må dåligt av att flytta till ny ägare. En trygg hund borde inte ha några problem med det.
Min hund hade skitit i vilket bara han fick mat, vatten och nån att busa med.:angel:

Till TS:
Jag tycker du ska överväga det noga. Kanske ta kontakt med hundens vet och fråga vad denne tycker. Det vore ju hemskt om du fäste dig och sedan var tvungen att ta bort den. I annat fall kasnke du tvingas lägga enorma summor pengar på den.

Kanske är det inte så farligt som det låter...;)
 
Sv: Dilemma!! *Överta hund*

Fast har man en tvåårig son och en hund på 3 år så borde man ju ha vetat att man skulle få barn när man skaffade hunden.....man går ju gravid i 40 veckor...

TS jag skulle noga överväga det,det är så lätt att tycka synd om hunden, och att fästa sig vid den, men lite verkar det som att ägarna vill skyffla över ansvaret på andra då hunden har problem, med både en tidigare ompl och hältan.
Är det försäkrad och har den reservationer på skadan? Det kan bli väldigt dyrt för dig och mycket tårar.
 
Sv: Dilemma!! *Överta hund*

Fast med barn brukar man ju klara av en hund. Det kan ju vara ytterligar omständigheter med barnen som gör att det blir svårt. Eller att pappan eller mamman av någon anledning inte kan hjälpa till lika mycket med barnen.
Det finns ju många komplikationer som kan tilstöta och när man har barn så måste man sätta dem först.
 
Sv: Dilemma!! *Överta hund*

Ja, och därför skaffar man sig inte hund när man planerar barn, skillnad vore ju om hunden var nog gammal, eller om barnen vorenog gamla...vet många som gjort liknande och de flesta får göra sig av med hunden om dom inte bor ute på vishan och hunden är okomplicerad och kan "sköta" sig själv...
Nu skaffar dom sig ett barn TILL och då platsar inte hunden längre...små hundar o små barn kräver väldigt mycket och bevisligen har dom ju inte hunnit med denna hunden.
 
Sv: Dilemma!! *Överta hund*

Så du menar att jag nu inte kan skaffa barn förrens min hund är borta? (Förhoppningsvis 10 år fram i tiden)

Jag har nära vänner som precis skaffat barn. Det går jättebra. Nu bor de iof på vischan men det kanske den här familjen också gör?

I alla fall så är det inget vi behöver analysera närmare. Tycker bara att så länge man inte har hela bilden klar för sig så är det ju onödigt att döma.

Det kan mycket väl vara så att den här familjen gjort ett oplanerat köp, inte vet jag.
 
Sv: Dilemma!! *Överta hund*

Jag menar att man behöver inte skaffa "valp" och nyfödd bebis samtidigt...det är inte bara denna familjen som har gjort den tabben.

Man vill så gärna tro att det kommer att funka, men det gör det inte, som jag skrev i mitt förra inlägg så är det skillnad om hunden redan ÄR äldre och "färdigfostrad". Barn tar upp ens vardag mer än vad folk tror...när barnet är sjukt och hunden skall ut? Husse/matte är på jobbet t ex...bara en sån lite grej är ett problem
 
Sv: Dilemma!! *Överta hund*

Jo där håller jag med dig. Förstod dock inte att det var så i detta fallet. Men jag kan ha läst slarvigt.

Har bekanta som köpte valp och skaffade bebis samtidigt. De har iof kvar hunden men det verkar ha gått sådär. Hunden var inte rumsren i 10 månaders ålder tex.
 
Sv: Dilemma!! *Överta hund*

Nej, har aldrig träffat hunden. Men har bestämt att om jag överväger att ta hand om henne, ska jag ju givetvis ha henne på prov först. Vi kanske inte alls passar ihop, det vet man ju inte..
 
Sv: Dilemma!! *Överta hund*

Ja, det har du rätt i! Om jag skulle ta över hunden vill jag att de tar henne till vet. igen och kollar, plus att jag vill ha papper på det.
 
Sv: Dilemma!! *Överta hund*

Jag håller nog med mrsscrabtree om det här..
tkr allmänt synd om hunden om den har kroniska besvär i benet.
och som sagt eftersom den är så pass tung så kommer det knappast bli bättre..
Vore kanske en bättre idé att låta den somna in?
Tänker på hundens bästa..

Ang ompl så beror det ju alldeles på hunden.. Den tar nog inte så illa upp om den bara blir ompl nån gång..

Min tik är nästan ett skräckexempel på ompl..
Jag är hennes sjunde hem :eek: O när jag tog henne va hon sju år.. i princip ett nytt hem varje år.. Inte undra på att hon är så pass vek o vill göra rätt hela tiden..
Men hon är ändå världens underbaraste! :love:
Älskar allt o alla!!
Så det kan ju gå bra med ompl..

Hoppas bara att det går bra för hunden i fråga :)
 
Sv: Dilemma!! *Överta hund*

Jo kanske, fast vad jag har förstått så verkar det inte vara så illa eftersom veterinär inte tycker man ska ta bort henne av den anledningen...

Däremot att ta bort henne för att man inte har tid... Det är illa.
 
Sv: Dilemma!! *Överta hund*

Jo kanske, fast vad jag har förstått så verkar det inte vara så illa eftersom veterinär inte tycker man ska ta bort henne av den anledningen...

Jag skulle inte lita på att det är så om du inte hört det direkt från veterinären själv. Risken finns att nuvarande ägarna förskönar fakta litegrann för att du ska ta över hunden.
Som någon annan skrev, be att få se hundens vet.journaler och prata gärna med en vet. innan du tar det här beslutet. Se också till att du får överta försäkringen på hunden isf.
Vad vill du göra med den här hunden? Efter hur hård träning blir hon dålig? Hur länge kan hon promenera utan att bli halt? En timme, två? Klarar hon kuperad terräng? Osv.
Sätt dig och skriv upp alla frågor och se sedan till att få svar på dem. Och lycka till så klart! :)
 
Sv: Dilemma!! *Överta hund*

Självklart vill jag se papper på veterinärutlåtanden och gärna få henne undersökt en gång till, som jag skrev tidigare :)

Jag letar inte efter en hund att springa runt i skog och mark med eller träna agility. Då hade jag haft en hund till det för länge sen. Men jag känner att hon borde få en chans att leva, om hon kan göra det utan att ha för ont...
 
Sv: Dilemma!! *Överta hund*

Jag tycker du ska ta hem henne på prov, funkar ni bra ihop tycker jag du ska be om ett veterinärutlåtande på henne, det behöver ju inte vara från deras veterinär, du kan ju säga att du vill ha det från en som du själv "litar" på. Funkar det bra och veterinären inte tycker att hon borde avlivas pga missbildningen tycker jag du ska ge henne en chans! Fast kanske vänta tills du flyttat då :)

Ozzy vill ha en lekkamrat!! ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det är så lätt att råda andra hur de skall göra med sina hundar när de råkar på problem. Nu sitter jag själv mitt i ett svårt dilemma...
2
Svar
33
· Visningar
2 554
Senast: Bebben
·
Övr. Djur En berättelse om vår Stäppvaran Tösen. Och en berättelse om hur illa vissa reptiler sköts. Med folk som slutar mata för att den ska...
Svar
11
· Visningar
1 617
Senast: Hazel
·
T
Hästvård Bakgrund: 5 årigt sto som inte kan galoppera rent i höger varv. Varit till MK i januari där man behandlade hasledsinflammation och...
Svar
4
· Visningar
2 614
Senast: Tasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp