Dilemma med uppstallning

B

benjamin

Har nu hästarna i stall fem minuter hemifrån där vinterhagarna är genomblöta pga av regnandet och en stor del av hagarna helt upptrampade med seg lera som går över kotorna.
Stallet är jättefint!
Ridmöjligheterna en liten paddock med gummiflis. Blöta ängar och leriga ridvägar eller bilvägar.

Det finns inga stall i närheten som har lediga boxplatser.

Närmaste stallet är 2 mil med bil. Stallet här är riktigt dåligt. Torv i ett mörkt stall med lågt till tak hästarna kan inte titta ur boxarna som är rätt små.
Hagarna är dock jättestora och kuperade. Vissa partier upptrampade men stora gräspartier. Bra ridvägar- grusiga landsvägar och en gruspaddock.

Tar tacksamt emot synpunkter o råd.
 
Sv: Dilemma med uppstallning

Kan man inte få fram ett system som fungerar bättre för hagarna? Tex bättre dränering, kortare utevistelse etc.
Denna årstiden är ju extra lerig, och jag tror att de flesta i Sverige känner att de inte pallar mer lera just nu. Men hur är stallet på sommaren, på våren, på hösten?

Finns det möjligheter att släppa hästarna på ridbanan som är bättre dränerad och mocka den, istället för att låta dem gå i leran?

Jag hade inte bytt bort ett vettigt stall 5 minuter bort mot ett som är 2 mil bort. Speciellt inte om jag hade barn med mej mm. Ibland är det superskönt att bara kunna cykla bort till stallet och fixa lite, än att behöva planera hela dagen runt när man ska till stallet.
 
Sv: Dilemma med uppstallning

Fast det var ju det stallet 2 mil bort som hade lediga platser som var mörka och små. Det stallet Benjamin har nu är ju fint!! Det är hagarna som är felaktiga i det nuvarande stallet.
 
Sv: Dilemma med uppstallning

Går det inte stängsla om? Det brukar ju oftats bli lerigast vid grinden så om man sätter grindhålet någon annanstanns så kan man komma runt problemet lite. Det finns ingen annan hage ni kan vara i? Eller lägga grus där det är som värst?
 
Sv: Dilemma med uppstallning

Tyvärr är det en jobbig tid nu innan det fryser ordentligt...jag tycker nog stallmiljön är minst lika viktig som hagmiljön...du får nog helt enkelt väga utemiljön mot innemiljön och se vilket av det du prioriterar mest....
Lycka till- skriv gärna hur det går!
 
Sv: Dilemma med uppstallning

Tack för alla svar (från er alla som svarat). Dessvärre är hagarna inte så mycket kvar att göra något åt. Det räcker med att hästarna springer 2 minuter så är det helt upptrampat. Även om jag flyttat insläppet samma dag så trampas hela insläppet och en hel långsida upp när sista hästen blir ensam kvar en minut medan jag ställer in den förre. (Kan bara ta en itaget.)
Så kommer inte kylan snart så måste jag flytta hästarna för då är det bara gegga kvar.
Ja jämför vi vårt fina stall med det mörka andra så känns det inte så roligt.
Vi kommer inte ner till hagarna nu med maskin för grus eftersom hagarna ligger på "åkern". Och eftersom det inte bara är insläppet så krävs det större grusinsatser.
Nej, fortfarande ett dilemma med uppstalningen.:crazy:
jäkla skitväder!!!!!!!!!!:mad:
 
Sv: Dilemma med uppstallning

jag tycker du får tänka på att denna vinter/höst är den j-lilgaste i mannaminne, du är inte ensam i sverige om att ha problem med lera!
Om det inte blir så extremt som i år om det är ett NORMALT år så skulle jag faktiskt försöka stå ut. det känns ju jäkligt konstigt att flytta till ett sämre stall för att det är EN knepig vinter.....det ska frysa på i februari nu säger experterna. :angel:
 
Sv: Dilemma med uppstallning

På din egen beskrivning finns ju risken att det andra stallet inte ens är godkänt för att ha häst i. "Lågt i tak, mörkt och små boxar" det finns ju krav på takhöjd, dagsljus och boxstorlek.
 
Sv: Dilemma med uppstallning

Ja, det är så jag vill tänka att denna höst/vinter är speciell. Hoppas bara att det blir kallt snart för då ordar ju sig en heldel.
 
Sv: Dilemma med uppstallning

Ja, det finns ju regler men de är nog inte helt godkända vad gäller takhöjd i det där stallet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu antar jag att det är min tur att göra en "stallbytar"- tråd Jag, en kompis samt en kompis till henne var och tittade på ett...
2
Svar
25
· Visningar
2 630
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 262
Senast: Totola
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 881
Senast: Lavinia
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp