Dilemma- konditionsträning

Elina8

Trådstartare
Nu har jag tänkt så det knakar både hit och dit utan att komma på någon riktigt bra lösning.
Det är så att jag rider en liten islänning som är lite sommarfet (året om) och har väl ingen superkondis precis. Sen så har jag börjat träna med honom, framförallt balans och lösgörande för att få till gångarterna så småningom.

Men... efter att ha fått massa tips och träningsråd så är jag helt vilse. Jag vet inte i vilken ända jag ska börja.

För att kunna träna honom ordentligt hade jag behövt få han i lite bättre kondition, men jag kan inte träna konditionen med honom så som jag annars hade gjort med en annan häst. Eftersom hans gångarter inte riktigt är som de borde, så kan jag inte rida några längre sträckor i varken trav eller galopp (eller tölt).

Hade det varit en annan häst hade jag ju börjat med att göra ridturerna mer och mer intensiva och längre. Men eftersom inte gångarterna sitter kan jag bara rida i trav, tölt och galopp korta sträckor innan de blir orena. Så jag kan ju rida ganska mycket i korta intervaller, men det känns som att det gör jag redan och att det behövs mer.

När gångarterna blir mer rena och stabila kommer jag ju kunna rida längre sträckor, men innan jag börjar träna gångarterna borde hästen ha lite bättre kondition.

Så snälla, hjälp mig. Hur ska jag träna utan att förstöra för mig själv? Nån som har träningstips som inte innebär långa sträckor i trav och galopp men som ändå förbättrar konditionen (och gärna tar bort lite mage)

Sv: Dilemma- konditionsträning

Kan du inte träna hästen utan ryttare på ryggen?!

Varva det med intervallträningen, minska vilotiderna (skritten) så att de blir kortare än snabbjobbet (t ex galoppen).

Glöm dock inte att hästen lätt skadar sig om den inte har styrkan att bära sig balanserat. Jag skulle fokuserat på jobb utan ryttare, inklusive klättring (klättra inte i trav).

Tack för tipsen. Joo, vi har ju tänkt att longera imellanåt, och jag har tänk att minska skritten lite i taget.
Hade hoppats att det fanns någon amgisk superkur:angel:

En sak jag kom att tänka på. När har en häst egentligen bra kondition? Jag är ju med på att denna hästen inte är i perfekt kondition, men hur definierar man en häst som "i dålig kondition"?

Om den flåsar och inte orkar springa så långt så e de ju självklart men annars?

Var e gränsen? I hur bra kondition ska en häst vara för att kunna tränas fullt ut?

Motivera gärna konkret till exempel hur långa turer och pass de ska orka och vad de ska orka.

En sak jag kom att tänka på. När har en häst egentligen bra kondition? Jag är ju med på att denna hästen inte är i perfekt kondition, men hur definierar man en häst som "i dålig kondition"?

Om den flåsar och inte orkar springa så långt så e de ju självklart men annars?

Var e gränsen? I hur bra kondition ska en häst vara för att kunna tränas fullt ut?

Motivera gärna konkret till exempel hur långa turer och pass de ska orka och vad de ska orka.

Det kan ta lång tid att få hästen i kondis men ma känner när en häst har en bra kondition den orkar längre mer uthållig man känner det p¨hästen när dan har bra kondition. ut och rid lång eller ta en lång trav strecka och sen när hästen är ganska bra kondition kan man galloper några kilometer. men min häst har en bra konditin för jag är ute på konditions pas 1 till 2 gånger i veckan och min häst har ennu inte jätte bra kondition han kan få mycket bättre :)

Jag har precis samma dilemma! Jag ska sätta igång min islänning efter ett uppehåll på 6 veckor, och före det reds hon 1-3 ggr/vecka. Mitt mål är att hon ska gå fler dagar i veckan och på sikt minska i vikt och få bättre kondis. Jag har nu i början inte tänkt fokusera på gångarterna utan mer på kondisen, så får man fila på gångarterna sen när kondisen är bättre. Min häst kan inte trava i nuläget, utan det blir först tölt, ökar man blir det grisepass och sen nån form av galopp. Vet inte annars hur man ska få till det...

skritta långa sträckor, kan ju skritta på i lite tempo, och rid off road så får hästen hålla koll på fötterna och benen. Skrittar du 1½-2 h tror jag nog det kan ge resultat (beroende på hur länge du rider nu) :)

Galoppera flera kilometer?:crazy:
Jag vet inte många hästar som klarar det, inte ens ridskolehästarna som går flera timmar om dagen.

Då måste ju typ alla hästar ha asdålig kondition.:confused:

Alltid skönt att höra att det finns andra i samma situation.

Han hade ett litet uppehåll i mars april då han bara reds några gånger på en månad pga att jag var bortrest. Annars rids han ca 4 ggr i veckan. Jag tycker man hör så olika om i vilken ändå man ska börja om man ska skita i gångarterna och låta han kuta på bäst han vill och han iaf får bättre kondition eller om man ska försöka jobba lite sakta och mjukt med gångarterna.

Den finns ju för och nackdelar med båda. De säger att man inte ska börja med gångarterna förrän konditionen och styrkan byggts upp, annars orkar han inte bära sig.
Men om man börjar med kondition och struntar helt i gångarterna så säger dom att det är skadligt att den går i grispass och att han bara blir stelare och stelare och det är ju aldrig bra att han går runt på framdelen.

Ska snart få hit en tränare, då kanske jag kan få lite bättre perspektiv. Men just nu blir jag bara förvirrad, det är så mycket man inte ska göra.

tror inte heller så många hästar skulle orka det, beror väl på i vilket tempo såklart och vad man kräver av dem... Mne för det första hur många har så bra ridvägar ?? jag kan inte ens trava 1 km i sträck (föutom på vintern möjligen).

Mitt råd är SKRITT, mycket skritt, långa turer gärna med lite klättring och offroad. Sen kanske lägga in kortare travpass, så länge h*n klarar av att hålla ren trav.

Tack för tipset, så tycker jag också att man ska börja, men vi är redan på det "stadiet", alltså tränar jag ju inte konditionen någon mer genom att fortsätta som jag gör.

Just nu rider vi mellan 1-2 timmar och då är det mest skritt. Mycket i skogen eller på grusväg. En del trav, tölt och galopp. Inte så långa sträckor. (Ibland busrider vi och har skoj och då rejsar vi:D, då blir det ju lite längre galoppsträckor med lite sämre kvalitet, alltså väldigt lång galopp, inte så samlad.)

Jag tycker själv att han kunde haft bättre kondition, men den är ju inte urusel heller. Så hur konditionstränar man en häst som redan har bra grundkondition eller vad man nu ska kalla det.

Han går utan problem 2 timmar i blandat tempo, ganska rask skritt. Och när vi galopperar längre sträckor (inte så ofta) så gör vi det i några minuter max. Alltså inte jättelänge, men han blir inte särskilt trött och flåsar inte mer än andra hästar i bra kondition.

Tänk på att man kan konditionsträna på andra sätt än det man normalt sett tänker på vid "konditionsträning"! :p

T ex så tränar man lugnkapacitet och syreupptagningsförmåga även när man tränar dressyr och utsätter hästen för lite jobbiga övningar.
Man kan klättra och bygga både styrka och kondition utan att rida i högt tempo, intervalltränar man så blir det kondis med på köpet!

Tycker min kuse har helt ok kondis och jag rider aldrig "snabbt" med den och travar/galopperar aldrig i kondisträningssyfte utan träningen sker på ridbanan och genom lugnare uteritter. Menar inte att det är mer effektivt att göra så, förmodligen tvärtom, men man sliter förhoppningsvis mindre på frambenen och på vissa hästar kanske man som i ditt fall inte vill trava/galoppera/tölta längre sträckor i kondisträningssyfte.

Långa skritt-turer är underskattat. Förbränner bra och bygger muskler. Muskler är också underskattat tycker jag, även om hästen blir stark snarare än uthållig så tror jag det ger mer i längden på en RIDhäst.

Hur lång är en lång runda. Om man skrittar mycket och med jämna mellanrum lägger in lite trav och lite galopp. I timmar räknat alltså (jag är jättedålig på att uppskatta avstånd i km)

En av våra längsta rundor som vi har i skogen runt stallet är väl ca 3 timmar, men där rider vi inte så ofta. Utan rundorna är väl oftast ca 1.5 timma. Är det tillräckligt eller behöver man sticka in en långtur på flera timmar en gång i veckan eller nåt?

Hur länge och hur ofta skille jag behöva rida för att göra träningen så effektiv som möjligt, men att han ändå orkar med det (han orkade med en 5-timmarstur i våras (i stort sett bara skritt, förutomlite trav och en galopp längs stranden:D) så vet ni ungefär vad han klarar av.

Jättetacksam för alla tips och råd.

hmm ja jag tror nog oxå att det är viktiare att träna upp msuklerna än konditionen, för tror man får konditionen mer på köpet vid muskelträning än vad man får muskelträning vid konditionsträning. Eller jag vet inte blev jobbigt att tänka i dom banorna ;) kankse är lika fast olika muskler tränas väl...

Tack så jättemycket för ditt svar.
Det är lite i de baanorna jag har tänkt också, att styrkan och konditionen kommer när jag rider de övningar som jag behöver för att stärka gångarterna. För om han inte har styrkan/kondisen så tycker han ju att det är jobbigt och då borde det ju i sig vara uppbyggande och göra nån nytta.

Jag behövde verkligen få höra det där, jag lyssnar nog liite för mycket på vad andra säger och alla säger att man ska inte göra så och man ska inte göra så. Det finns ju inget man får göra i så fall.:p

Äsch, jag kör på med träningen så får vi väl se hur det går, kan ju sticka imellan med lite längre turer. Men jag är en sån som är alldeles för otålig och lätt blir uttråkad av att bara öva på en sak i taget, jag vill göra allt varvat.

Jag skulle nog lägga upp det som så att säg tre dagar i veckan rida 1,5 h rundor med skritt och lite trav (hellre många korta intervaller med kvalitet än långa intervaller på bogarna)gärna offroad och i backar om du har några i närheten, tre dagar med "kvalitetsdressyr" och en riktigt lång runda i veckan. Då får du både konditionsträning och styrketräning och slipper få det allt för långtråkigt:D Håller helt med Totola i hennes resonemang!

Tack för hjälpen. Kan behöva ett litet schema så man har lite kolla på vad man bör göra. Vi har mycket kuperad terräng och ett bar ganska branta backar. Däremot blir det sällan ren klättring, vi brukar inte gå upp och ner för samma backe flera gånger, utan det är upp ibland och sen går det förr eller senare lite nerför.

När vi rider i skogen brukar jag passa på att rida lite dressyr där det funkar. Tex ställa och rida lite skänkelvikning på raka grusvägar och där det finns plats rida lite slalom mellan träd, volter. Övergångar. Så det blir ju dressyr även fast vi rider i skogen.

Tyvärr hinner jag inte rida varje dag, dels på grund av arbete och dels på grund av att jag hatar att rida i ösregn, vilket brukar inträffa imellanåt, speciellt på hösten.

Men jag får ju anpassa lite efter tid och försöka rida så ofta det går.

Tack för tipsen.:D

Pulsen är det som avgör förbränning/träning.
Mao om du vill stegra träningen ska du försöka öka hästens puls, gärna i intervaller. Om du ökar längden på intervallerna eller helt enkelt hänger med i pulsen trots att hästen kommer kräva hårdare jobb allteftersom den får bättre kondis, då kommer du fortsätta "träna" hästen.

Ett träningspass ska inte behöva öka i tid så länge man inte tränar inför ett maraton, utan just att man har en bra "jobbpuls" där hästen kan förbättra sin kondis, och som sagt - gärna intervaller.

Om man kör samma rundor varje gång, då kan det vara svårt att höja pulsen allteftersom skulle jag tro. Att man kräver mer "jobb" på samma sträcka är ett alternativ, eller att man tar en klätterbacke och klättrar fram och tillbaka på den några gånger för att göra jobbet mer intensivt kan vara en idé. Rider man dressyr så är det "enkelt" då kräver man fler steg i de jobbiga övningarna eller kräver ännu lite mer kvalitet/samling/svårare övningar allteftersom hästen orkar med.

Det verkaar ju som om din häst inte har så usel kondis ändå om du kan rida ett par timmar i blandade gångarter utan att det blir särskilt jobbigt för hästen.

Jag rider igång en 24-årig islänning som sporadiskt gått ganska mycket men knappt något sista året. Typisk femgångare som brukat ha stora problem med trav, knappt töltat och gärna korsgalopperat och allra helst grisepassat.

Började med skritturer i skogen och ganska mycket klättring i skritt. Detta ger viss kondis och ganska mycket muskelträning utan att fresta större på senor eller leder.

Har börjat träna gångarterna genom att först mjuka upp den stele herrn i öppnor (han är såpass stel och spänd att jag inte kan få honom att gå i sluta eftersom han än så länge inte begriper "flytta bakdel" ordentligt utan då bara biter om bettet och sänker ryggen och höjer huvudet) och serpentiner och börjat med skänkelvikningar. Dessa övningar kan man ju enkelt göra på en grusväg eller varsomhelst. När han känns mjuk och ger efter för lätt tygeltryck på rakt spår och i böjningarna, ber jag om travfattning bakifrån och jag bryter efter några travsteg om han inte känns väldigt stabil för stunden för i så fall får han hålla på i trav en stund.
Fattar om traven, går ner i skritt och så vidare.
Likadant med galoppen. Ber om galopp, driver såpass mycket framåt att galoppen blir hyfsat ren , saktar ner innan han blir trött och gör om.
Tölten har jag tränat ännu mindre eftersom han haft extra svårt för det men nu börjar han komma igång korta sträckor.

Usch, massor av text.
Framförallt - övergångar tränar. Om du får hästen att ta trav med hyfsad kvalitet ur skritt: kräv inte så lång sträcka utan bryt av till skritt igen innan hästen tappar takten, och gör om. Samma med alla gångarter.
Såsmåningom orkar hästen hålla på längre sträcka utan att man egentligen tränat på det.

Ska tillägga att jag började rida honom 2-3 ggr/vecka i maj och eftersom han är till åren och stått länge och varit ur kondition, så rider jag inte mer än högst en timme per gång.
Kryddelydd

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 064
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama