Dilemma - hur löser man detta

Status
Stängd för vidare inlägg.

alazzi

Trådstartare
Vi kommer att få en efterlängtad clinic den 17-18 februari med en topptränare. Inte min vanliga tränare men en som jag tycker rider trevligt och gärna skulle vilja rida för. Naturligtvis är det en av de helger på året som min man är totalt inbokad med att spela på Fashing, måndagen efter den helgen är "Rosenmontag" som är årets viktigaste dag för de som firar Fashing. Förra året var han borta hela den helgen samt reste iväg och kom hem med lunginflammation.

Och nu har ju ingen av er träffat vår dotter men hon är ett barn som har myror i brallan. Hon sitter inte stilla långa stunder och hon leker inte själv, knappt. Så alternativet att bara sätta henne med ett ritblock och hoppas att jag ska kunna rida är en utopi.

Jag har då och då tvingats tacka nej tll träningar pga av avsaknaden av barnvakt. Vid varje tillfälle så har jag kastat ut lite krokar och påtalat att jag väldigt gärna skulle vilja rida men att det inte går eftersom jag saknar barnvakt. Ibland har man tvingats ställa in träningen pga av för litet intresse. Och hade jag bara haft barnvakten så hade det kanske funnits tillräckligt många ryttare för att få ihop träningen. Men såna krokar har inte gett napp. Vi har då och då försökt komma överrens med de andra föräldrarna i stallet om att vara i stallet samtidigt så att barnen ska kunna leka ihop. Vilket de väldigt gärna gör. Men ingen vill vara "bunden" av att planera in en tid då de ska komma så det har aldrig gått.

Vi har varit i kontakt med två olika flickor som har satt upp lappar om att de vill sitta barnvakt. Vi hade t.o.m avtalat två tillfällen med en flicka när hon skulle komma och passa dottern förra hösten eftersom det var dubbelbokat för oss. Men hon ringde återbud sent samma dag båda gångerna så henne var inget att satsa på.

Så vad gör man? Hur skakar man fram barnvakt för timmarna som jag sitter i sadeln?
 
Sv: Dilemma - hur löser man detta

Synd att ni bor så långt bort!

Jag har ju faktiskt träffat
P06-01-05_16.jpg
och hon hade hemskt gärna fått vara hos mig.

Finns det ingen sk Nannytjänst att tillgå därnere i Tysklandet?
 
Sv: Dilemma - hur löser man detta

Jag tycker att det är läge för en Tysklandsvisit:) ;)
 
Sv: Dilemma - hur löser man detta

Hehe, jag är lite av proffs på det där. Jag har TVÅ "myror i brallan" barn (varav en är autistisk och inte speciellt lätt att hantera).De är 3 och 5 och verkligt överaktiva bägge två.
Jag rider mkt lektioner och är och tävlar och tar just nu Montelicens och annat skoj...
och har så gott som alltid barnvaktsbrist...
.
Jag har tidigt lärt mina barn att "byta tjänster".Det är viktigt att förbereda hela veckan så att de är med på noterna.

Jag utlovar dem nånting mot att de gör något för mig så gör jag nånting som de vill. Det funkar bra.

Tex sist så var de med på Montekursen, jag hade rastat dem ordentlig innan och vi hade tillsammans varit och köpt varsin leksak till dem (lego) som de vetat hela veckan att de skulle få ha när de skulle "hjälpa" mamma att gå i skolan ;) .
Som tack för hjälpen så skulle vi gå till SKattkammarön (inomhuslekland) dagen efter.
funkade hur bra som helst, de satt snällt och lekte med sitt lego i en och en halv timme och fick sin "betalning" i leklandet dagen efter.

Men du får ju lov att öva in det lite i taget. Det krävs rätt mkt för att få dem att förstå utbyte av tjänster och gentjänster.
 
Sv: Dilemma - hur löser man detta

Tror spontant att det kanske är lättare att sysselsätta ett par syskon, de kan ju åtminstone leka med varandra? Jag var i stallet ensam idag och bara tanken på att försöka göra något mer med hästen än att borsta var ju löjlig. Men jag har ju tid på mig:)
 
Sv: Dilemma - hur löser man detta

Nä hua.... Det är lättare att ha dem en och en, jag kan få barnvakt till en av dem men inte bägge..........De är fasansfula ihop......
Den äldste är autistisk och överaktiv och den andra är inte autisktisk men beter sig som en sådan på många vis och grymt överaktiv.....//Linda-härdad mamma.....
 
Sv: Dilemma - hur löser man detta

Barnet leker inte med Lego, hon ritar inte, inte pysslig utan väldigt fysisk i sina lekar. Dessutom är kursen i februari då det garanterat är kallt.

Funderar hejvilt.
 
Sv: Dilemma - hur löser man detta

Mkt rastning innan med utlovad godisfest när du rider? Packa en egen liten väska med det godast ehon vet så får hon själv duka upp fin picknick?
 
Sv: Dilemma - hur löser man detta

Jo, jag kan nog få en liten stunds ridning på så sätt. Vill ju inte kasta bort kurspengarna om det visar sig att det inte fungerar.
 
Sv: Dilemma - hur löser man detta

du får öva innan juuuu :-)
Säg åt henne att på tex torsdag så ska mammam rida i en timme och sen prövar du din strategi.
Låt henne veta att OM hon är skötsam så gör ni något som hon tycker är kul sen.
Om man håller vad man lovat så lär de sig fort att det lönar sig att sammarbeta.
Likså så får man inet ge dem det man lovat Om de INTE sammarbetar.
Första gången så får man dock räkna med att de bara klarar att sitta stille i 3,5 minuter och det får man vara inställd på och belöna.
 
Sv: Dilemma - hur löser man detta

Mmmm, mutor är smart att ta till:)

Logik fungerar ju inte på småttingar utan då får man ta till andra knep.
 
Sv: Dilemma - hur löser man detta

Mmm....Jag som har en son som inte lärde sig prata förrän han var 4 kan mkt om mutor :-)
 
Sv: Dilemma - hur löser man detta

Hola,

Grattis, välkommen till verkligheten och klubben för mammor som inte har "tid" att rida på kurs. Och av och till inte ens rida till vardags....:smirk:

Har just inte många fler tips än att försöka göra som Djurjouren. Funkade ganska bra från 5-6 årsåldern på min äldsta. Dock kunde det komma såna kommentarer som "mamma, du älskar hästarna mycke mer än mej!" när jag red mera aktivt för att hålla igång hästarna. Ett effektivt sätt att hålla mamma hemma lite mera en period....

Med lillkillen som snart blir tre så är det svårt, eller nästintill omöjligt. Han är inte så pratbar som den äldsta var och när det inte passar så går han helt enkelt. Då finns lixom inga mutor i världen, är det hem så är det hem.

Eftersom min man reser mycket i jobbet så är jag ganska ofta i behov av passningshjälp. Byter ibland tjänster med äldsta barnet som kan hjälpa till mot "mutor". Dock funkar inte alltid det då syskon har en förmåga att vara som X och Y.
Svärmor är uteslutet och min egen mamma bor deltid i en annan stad ca 20 mil från oss. Är det viktigt och jag vet datum långt innan så bokar jag om det går min mamma.
Ett annat alternativ som funkat bra med äldsta barnet och sista månaden börjat ta form med det yngsta är att "byta barn" med andra på dagis. Just nu "skolar vi in" sonen och hans bästis på att vara lite hos varandra ett par timmar på helgen. Ett bra sätt för oss vuxna att dels få några timmar för andra aktiviteter och för att barnen skall få tillfälle till lek med jämnåriga kamrater.

Med äldsta barnet blev det så att vi oftast hade hennes kompisar här, från femårsåldern, ofta hela helgen. Förvisso blev det lite extra jobb, men barnen var glada. Om det sedan var något som var väldigt viktigt så var det lätt fråga och få hjälp med att vårt barn var hos dem en speciell dag etc. Ofta är det lättare att ha två kamrater under några timmar på dagen än att sysselsätta ett uttråkat barn på egen hand. Det blir ju lite andra lekar.

Helger är lättare för oss men vardagen är svårast. Tyvärr blir det ridningen som får komma i kläm.

Kan trösta dig med att det blir bättre ju äldre er Prinsessa blir... Till februari kan det mycket väl ha sagt "klick, klick, klick". Hon kan ha kommit i en rita-pyssla-fas eller så har det dykt upp en vettig barnflicka.

mvh Eva
 
Sv: Dilemma - hur löser man detta

För mig brukar det gå bra med att hon är med när jag rider lektion och blir underhållen av antingen instruktören eller nån annan kursmedlem. Hon kräver iof inte så mkt, mest att det finns någon hos henne så hon inte känner sig övergiven. Rider jag själv så kan det funka att ge henne nåt att äta som är lite pyssligt, tex russin.

Har du verkligen kollat med de som ska gå samma kurs att de inte kan tänka sig att hjälpa dig? Du får nog fråga direkt och inte bara slänga ut små trevare.
 
Sv: Dilemma - hur löser man detta

tv och video i stallet;-)?
Med videos som "hitta nemo" å sånt som man BARA får titta på i stallet.
dvs om hon är så gammal at tmaninte måste ha uppsitk hela tiden.
 
Sv: Dilemma - hur löser man detta

tv och video i stallet;-)?
Med videos som "hitta nemo" å sånt som man BARA får titta på i stallet.
dvs om hon är så gammal at tmaninte måste ha uppsitk hela tiden.

Eller en bärbar DVD spelare, vi har en som vi har med på bilresor, suveränt!! Inget mera gnäll :idea:
 
Sv: Dilemma - hur löser man detta

En sådan har 3,5åringen som bor under samma tak som mig när jag är på jobbet. Den är suverän!!
 
Sv: Dilemma - hur löser man detta

Eller en bärbar DVD spelare, vi har en som vi har med på bilresor, suveränt!! Inget mera gnäll :idea:

Det blir nästa inköp helt klart! Tror att det kan vara smart eftersom vi begränsar tv-tittandet hemma så mycket som vi kan. Försöker få henne att göra annat.
 
Sv: Dilemma - hur löser man detta

Det försöker vi oxå göra, men just när man åker bil så sitter de ju ändå stilla, förhoppningsvis :angel: och då är det suveränt med en film!
 
Sv: Dilemma - hur löser man detta

Ja, jag menade inte att dina barn sitter framför tv-n jämt;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 504
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 382
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 746
Senast: Fiorano
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 801
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp