dilemma... hjälp

proxyma

Trådstartare
Jag har hamnat i en svår å jobbig situation med min häst och behöver lite hjälp på traven. jag har ett vbl/hbl sto på 7 år och för ca 1,5 år sen började hon strula i ridningen och visade att nått inte stod rätt till, va på klinik och gjorde hälteundersökning men hittade inget spec, fortsatte med kiropraktor, massör men inget ha hjälpt, sen så blev hon värre så vi åkte tillbaka til klinik och då hitta dom en pålagring bakknät, behandlades och vid nästa återbesök va hon bra, nu har hon börjat strula igen, har haft vet ute på gården och han är valdigt kunnig kring de kiropraktiska med. nu är de så att knät i sig inte är de stora problemet utan en massa andra saker, hon har iaf rörelsestörning. nu till de svåra jag hade ju tänkt att sälja henne för att hennes och min kemi inte fukar ihop och jag känner att de ska va kul och ha häst som jag inte känner just nu. har pratat med vet om att sälja men han verkar lite tveksam till de och avel kanske inte är de bästa för henne heller, hon är ett ganska knepigt sto så jag är rädd om att hon skulle fara illa om jag får henne såld, så nu ricktar det mot att ta bort henne, samtidigt verkar de som vet ej riktigt vill dömma ut henne, va skulle ni ha gjort skulle ni sälja en sådan häst? eller ta bort? :confused:

Sv: dilemma... hjälp

Jag tycker inte att det är schysst att sälja en häst med pålagringar och diverse andra problem så hade det varit min häst så hade jag hellre tagit bort den även om det är tufft.

Min häst har också pålagringar och jag kommer göra detsamma med honom om jag av någon anledning inte kan ha kvar honom eller naturligtvis om han blir sämre och inte längre funkar på den nivå vi är idag dvs promenadridning/lättare dressyrpass. Sen bryr jag mig inte det minsta om veterinär dömmer ut eller inte. Det är mitt beslut som ägare att fatta.

ok tack de e skönt oxå höra andras åsikter med. då e jag inte helt ute å cycklar iaf

Det finns väl inget som säger att det är förbjudet att avliva hästen, även om den inte blir utdömd?
Det låter som att en avlivning av hästen är precis det rätta för både dig och din häst.

Jag har precis samma problem med min häst, ett varmblod.
Han är 11 år och fått pålagring i ett bakknä. Just det benet haltar han inte så mycket på synligt, men det sätter sig i alla andra ben och han avbelastar också precis som din. Detta ser jag tydligt på muskelationen och han kan inte gå i formen eftersom han spänner sig på mycket.

Nu tråkigt nog är jag inställd på att avliva honom snarast. Lider med dig!
Det är så svårt att bestämma sig när man hela tiden får lite hopp med en liten förbättring.
Hans framtid skulle vara skritt ute i skogen med långa tyglar ungefär. Det anser inte jag är någon framtid :(

Egentligen fick jag inte ut så mycket kanske av mitt inlägg, men kände igen mig och Reaktor i eran histora så mycket så var tvungen att berätta för dig hur det ser ut för oss. med samma problem.

Jo men de e skönt och höra att man inte e ensam. Kommer nog bli så att jag tar bort henne tror att de e de som är mest rättvist. Det är ju aldrig ett lätt beslut och ta

Urschnej, verkligen inte ett lätt beslut. Man är så rädd att man inte gjort tillräckligt och att man ska ångra sig, Sen är jag så brutalt rädd för sanningen i detta. Så vet precis hur du menar. Men det kommer ju kännas bättre sen att tänka att " vänner tills döden skiljer oss åt" att det stämmer och att man inte svek dem på slutet och lät dem ha ont, av egoism. sen ses man ju sen... så försöker jag tänka...

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 810
Hästvård Min häst är halt sedan i februari och vet har bedömt att det i princip inte finns något att göra. Jag är så kluven i hur jag ska göra...
2
Svar
27
· Visningar
5 307
Senast: mackan
·
Hästvård Jag åkte ju in med mitt halvblod till en ATG klinik efter att jag sett att han vrickat sig i hagen och sedan varit halt vä bak. Det kom...
Svar
9
· Visningar
1 592
Senast: Ireland
·
L
Hästmänniskan Jag går i mina tankar och funderar hur jag ska göra i framtiden med min ena häst, Jag är sjuk och känner i dag att jag inte orkar med...
Svar
8
· Visningar
1 127
Senast: leva11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka