K
knasan
Jodå, jag är påläst och har litteratur och analys klara för mej! Trots det står jag nu rådlös. I tabellen står hur mycket behov det digivande stoet har som ger di till föl äldre än 4 mån och fram till avvänjning. Men om fölet äter viss del av fodret själv, ska jag dra av det på denna summan då? Jag menar, utgör värdet en summa för sto och föl ihop? Så i takt som fölet klarar av att äta mer själv så kan jag ge stoet proportionellt mindre mängd? Eller ska man ge stoet det som står i tabellen PLUS ge fölet det som står i hans egen kolumn?
Mitt föl är född i juni och går i lösdrift ihop med sin mamma tills jag ska avvänja honom i mars-april. Han är nu 6-7 månader och äter en del själv. Eftersom alla hästarna får hö ihop i hagen så vet jag inte exakt hur mycket var och en äter, mer än att det verkar som att de äldre äter ungefär lika mycket var. De får även kraftfoder med extra protein. Betet är nu obefintligt. Nu när jag köpt hem nytt hö med analys så vill jag beräkna allt exakt för resten av vintern.
Mitt föl är född i juni och går i lösdrift ihop med sin mamma tills jag ska avvänja honom i mars-april. Han är nu 6-7 månader och äter en del själv. Eftersom alla hästarna får hö ihop i hagen så vet jag inte exakt hur mycket var och en äter, mer än att det verkar som att de äldre äter ungefär lika mycket var. De får även kraftfoder med extra protein. Betet är nu obefintligt. Nu när jag köpt hem nytt hö med analys så vill jag beräkna allt exakt för resten av vintern.