digivande sto

K

knasan

Jodå, jag är påläst och har litteratur och analys klara för mej! Trots det står jag nu rådlös. I tabellen står hur mycket behov det digivande stoet har som ger di till föl äldre än 4 mån och fram till avvänjning. Men om fölet äter viss del av fodret själv, ska jag dra av det på denna summan då? Jag menar, utgör värdet en summa för sto och föl ihop? Så i takt som fölet klarar av att äta mer själv så kan jag ge stoet proportionellt mindre mängd? Eller ska man ge stoet det som står i tabellen PLUS ge fölet det som står i hans egen kolumn?

Mitt föl är född i juni och går i lösdrift ihop med sin mamma tills jag ska avvänja honom i mars-april. Han är nu 6-7 månader och äter en del själv. Eftersom alla hästarna får hö ihop i hagen så vet jag inte exakt hur mycket var och en äter, mer än att det verkar som att de äldre äter ungefär lika mycket var. De får även kraftfoder med extra protein. Betet är nu obefintligt. Nu när jag köpt hem nytt hö med analys så vill jag beräkna allt exakt för resten av vintern.

Sv: digivande sto

Har du hästarna på lösdrift så är det ju jättesvårt att beräkna det exakt. Men du ska räkna på varje hästs behov alltså stoet för sig och fölet för sig. Så om det ska vara exakt måste du ha koll på hur mycket var häst äter både i grov och kraftfoder.

De större hästarna äter lika mycket, möjligen att ettåringen får i sej ett halvkilo mindre isåfall. Skulle tippa på att fölet får i sej ca hälften mot sin mamma (får titta nogrannare på det nästa gång). De två yngsta är ju också lite mindre intresserade av mat.

Ja, det är klart att helt exakt går ju inte att räkna om man inte har hästen på spån i box och gruspaddock. Men det är dessutom så att varje häst har lite individuella skillnader. Dessutom är det svårt att ta ett prov som verkligen motsvarar det egentliga genomsnittet för höet i sin helhet. Så man måste ändå justera lite efterhand. Energi-intaget syns på hullet, men resten ser man inte. En foderstatsberäkning är bara ett utgångsläge. Man gör allt så exakt man kan och sedan får man bara vara nöjd med att det faktiskt aldrig är en absolut sanning, utan man måste lägga till lite eget förnuft.

Tillbaks till frågan:
hur tolkar jag fodertabellen? Värdet för det digivande stoet är så stort att det knappast kan vara fråga om att man ska ge henne allt detta och dessutom ge fölet en hel unghästs behov! Mitt förnuft säger mej att värdet utgör summan av bådas behov. Stoet tar hand om det hon behöver och överskottet får fölet i form av di. Det fölet inte äter i foder äter mamman upp och det får fölet tillbaka i mjölkform senare. Men jag ville bara lägga in frågan för säkerhets skull! Ifall någon vet säkert?

Nja så är det inte riktigt. Utan man brukar creepfodra fölet. D v s ge fölet sitt kraftfoder i en krubba som inte stoet kan äta ur. Så det som gäller för digivande ston i tabellen gäller säkert bara för stoet inte fölet. Det gäller också bara så länge som hon är digivande. Så fort fölet kommer bort från stoet så ska hon ju ha andra värden.

Det räcker nog om du har koll på hur stoets hull ser ut, fölet behöver du väl inte ta med i beräkningen.
Börjar hon öka i vikt så dra ner och motsvarande..
Det är ju omöjligt att veta hur mkt mjölk just ditt sto producerar i nuläget.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Har ett digivande sto som under dagtid (från kl 08:00-21:30) går på bete. Betet är jätte fint, speciellt nu när det har blivit lite...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 239
Senast: axel
·
Foder & Strö Mitt sto har föl som nu är 1 månad. Stoet är lättfödd och i väl gott hull just nu, men givivningen går snart in i det skede där det...
2
Svar
34
· Visningar
5 923
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud