Difus hälta

L

Leja

Jar har en hopphäst som nu är 9 år gammal. Har tävlat honom upp till 1.25-hoppning och MsvB dressyr. Har ägt honom sen han var 1 år gammal och ridit in honom själv.

I november 2007, i slutet på tävlingsesången blev han plötsligt halt. Vet. besök på Strömsholm och fick diagnosen strålbenshälta. Hem gråta krokodiltårar och vila hästen över julen. Satte sedan igång honom enligt ordination från vet. Kändes bra ett par månader sen halt på nytt.

Har nu hållit på så här i ca. 1 år och 8 hälttillfällen. Regelbundna besök hos vet. utan resultat. Har varit hos kirupraktor, equietapeft, diskuterat med hovslagare utan resultat. Han är inte halt vid böjprov, longering på asfalt, har även gjort arbetsprov på Strömsholm utan att kunna framkalla hältan. I augusti i år var han så pass igång att jag hade kunnat tävla dressyr och tänkte börja hoppa igen. Åkte till Strömsholm för att göra en total besiktning och hästen gick igenom helt u.a. Röntgade då strålbenen igen som såg helt normala ut. Blev sedan halt igen efter 2 veckor.

Ett återkommande mönster är att hältan alltid framträder efter ett träningspass, vid avskrittning. Det en mycket tydlig hälta, som om han skulle ha en stor sten i skon. Hästen kan då ha gått hur bra som helst under passet. Om man då ställer in hoom i boxen och longerar efter ett par timmar är han ohalt igen!

Har diskuterat karpaltunneln med vet. men det trodde dom inte var orsaken.

Jag sliter mitt hår!!
Finns det någon som kan tipsa mig om hur jag ska gå vidare?
Tacksam för hjälp...

Sv: Difus hälta

Blir dom bra av från strålbenshälta? Har för mej att dom inte blev det? En häst i de förra stallet jag stod i hade strålbenshälta och dom sa då att det va kroniskt, att om man har tur så håller hästen för lättare ridning eller så blir den halt igen.

Stackars dej.....

Vet en häst med liknande symptom. En ridskole häst som var hur fräsch som helst och så bara plötsligt blev jättehalt (4 grader). När det hände första gången trodde de att han trampat på en sten eller liknande. Han fortsatte att gå lektioner, kunde gå flera på raken och så plötsligt, superhalt:confused:
Sedan trodde man att det var en hovböld som spökade.
Hittade till slut en liten markering på böjprov, behandlades med cortison, vilade och sattes igång.

Efter några veckor, samma konstiga hält igen...

Åkte till Strömsholm, ca 1 grad båda fram efter böjprov.
Röntgade framkotorna och där hittade man pålagringar som var relativt nya, dvs taggiga.
Vet trodde att när kotleden rörde sig så häktade det fast vid pålagringen ibland, därav den grava hältan.

Hästen är behandlad igen och ska sedan ridas igång igen. De tror att om man kan häva inflammatonen och få stop på nybildandet av artros så kan det taggiga nötas ner och hästen kan fungera och vara symptomfri på sikt.

Annars låter det ju som om din häst har någon nerv eller liknande ikläm. Har ni gjort magnetröntgen eller scintröntgen??

Jag tänkte på strålbenshältan den hade, det kan väl inte försvinna?? Det är ju kroniskt.
Han kanske får inflammation i ligamenten runt strålbenet eller liknande...

Lycka till i vilket fall!

Även om de har kollat strålbenen så låter det ju väldigt mycket som strålbenshälta då smärtan och hältan kommer efter ansträngning...finns de hästar som nblir brukbara igen medans vissa bara klarar av lättare träning och så finns de dem som aldrig blir bra som åker till hästhimlen..jag hade nog provat en annan klinik oxå..för en andra opiníon!!

Har själv suttit i samma sits som du. Under 2 års tid red jag inte min hopphäst efter att ha fått diagnosen strålbenshälta på klinik.

Jag bytte klinik och har idag en fullt fungerade häst. -Det var aldrig strålbenshälta :mad:
Fick då intrycket att vissa veterinärer är lite snabba med att ge den diagnosen eftersom de inte kan se innuti hoven och bara får en hältreaktion efter bedövning i hoven. -Det kan ju vara tusen andra saker som gör ont därinne!

Nu vet jag inte vad felet med din häst är, men Ge Inte Upp! Får du inte rätsida på det finns alltid magnetröntgen som ju kostar en slant men ger alla svar!

Jag tror inte häller att strålbenshälta var rätt diagnos för min häst. Med tanke på hur bra plåtarna såg ut i augusti kan det omöjligt vara det. Enligt den veterinären vi träffade då (alltså inte den som ställde diagnosen strålbenshälta) så trodde inte han heller att det var rätt.

Vi åkte upp dagen efter en "hältatack" i oktober. Hästen var då helt fri från hälta både vid böjprov, longering och ridning. Vet. kunde sjävklart inte ställa någon diagnos eller behandla nått som inte fanns så det hela slutade med att vi fick betala hela kalaset eftersom att hästen var "frisk".

Ditt fall ger mig hopp och ork att fortsätta. Min fining är värd allt besvär, men han längtar verkligen efter att få jobba ordentligt igen. Han hittar på alla tänkbara hyss just nu!

Jag har en kompis vars häst var med om samma.
Dyra specialskoningar hjälpte föga.

Efter 3 år blev hästen utdömd o triangelmärktes.
sen 2 år tillbaka fungerar den o är ohalt, men hoppas inte alls numera. Skodd med vanliga skor o ingen RM eller svindyr "gelé" i.
Den betedde sig som en fånghäst- gick som på is o övrig historik som din.

Min fundering blir- varför provade man inte tildren/ adequin?

Ditt fall ger mig hopp och ork att fortsätta. Min fining är värd allt besvär, men han längtar verkligen efter att få jobba ordentligt igen. Han hittar på alla tänkbara hyss just nu!

Nej, ge inte upp! Hitta en klinik som verkligen tar sig tid att hitta felet.

Sista gången min blev halt var jag helt slutkörd och utmattad känslomässigt efter 2 års bergodalbana. Bytte klinik i ren desperation och trodde att jag skulle komma hem med bara en grimma.. :cry: Istället så fick jag en frisk häst efter säkert 10 återbesök. Är numera med på hopplektionerna och min häst älskar det!!
Njuter av varje ridtur på honom!

Lycka till!!

Nej, ge inte upp! Hitta en klinik som verkligen tar sig tid att hitta felet.

Sista gången min blev halt var jag helt slutkörd och utmattad känslomässigt efter 2 års bergodalbana. Bytte klinik i ren desperation och trodde att jag skulle komma hem med bara en grimma.. :cry: Istället så fick jag en frisk häst efter säkert 10 återbesök. Är numera med på hopplektionerna och min häst älskar det!!
Njuter av varje ridtur på honom!

Lycka till!!

Nu har jag bokat en tid på en ny klinik för min häst. Dom verkade super trevliga på telefon och tog sig verkligen tid att lyssna på hel historien och allt vi testat och alla teorier alla haft. Ska få komma dit på måndag 19/1) kl 8.30. Så håll tummarna att dom hittar det verkliga felet då.
Jag förklarade att jag inte kan garantera en halt häst när vi kommer. Men lovade att filma om jag "lyckas" rida honom halt under veckan. Låter hemskt men nu vill jag verkligen komma till rätta med problemet.

Som sagt.....håll tummarna!!!

Jag bytte klinik och har idag en fullt fungerade häst. -Det var aldrig strålbenshälta :mad:
Fick då intrycket att vissa veterinärer är lite snabba med att ge den diagnosen eftersom de inte kan se innuti hoven och bara får en hältreaktion efter bedövning i hoven. -Det kan ju vara tusen andra saker som gör ont därinne!

Nu vet jag inte vad felet med din häst är, men Ge Inte Upp! Får du inte rätsida på det finns alltid magnetröntgen som ju kostar en slant men ger alla svar!
Samma sak hände mig och min häst, dom verkar vara jäkligt snabba på S att ge diagnosen strålbenshälta :grin:
Åkte till annan klinik där vi gjorde en MR och min häst hade en liten ligamentskada i hovleden. Även om det var dyrt och försäkringen inte täckte kostanden är jag otroligt glad att vi gjorde en MR för att få svar. Han vilade 6 månader (helt) och är nu helt återställd och rids som vanligt och ska gå sin första hopptävling för året i februari.

Samma sak hände mig och min häst, dom verkar vara jäkligt snabba på S att ge diagnosen strålbenshälta :grin:
Åkte till annan klinik där vi gjorde en MR och min häst hade en liten ligamentskada i hovleden. Även om det var dyrt och försäkringen inte täckte kostanden är jag otroligt glad att vi gjorde en MR för att få svar. Han vilade 6 månader (helt) och är nu helt återställd och rids som vanligt och ska gå sin första hopptävling för året i februari.

Blir glad att höra även din historia!
En skada på ligament så som senfäste eller muskelfäste, är vad vi har trott nu ett tag också. När jag ringde till den "nya" kliniken igår var det det första dom sa också. Så nu hoppas jag att jag kan göra en favorit i repris av din historia :bump:

Jag magnetröntgade min häst i kotleden för att få reda på vad det egentligen var för typ av skada. För skador i hoven är den ännu mer användbar, men det kostar en del om försäkringsbolaget inte betalar (men mitt gjorde det).

T ex SLU gör magnetröntgen, på http://www.slu.se/?id=1064 står det
"Det finns en mängd ligament och senstrukturer som kan undersökas och man får även information om själva skelettet. Den kliniska diagnosen "strålbenshälta" har i MRT-studier visats kunna delas upp i mer än 10 olika diagnoser vilket kan påverka såväl prognos som behandling."

Nu har jag bokat en tid på en ny klinik för min häst. Dom verkade super trevliga på telefon och tog sig verkligen tid att lyssna på hel historien och allt vi testat och alla teorier alla haft. Ska få komma dit på måndag 19/1) kl 8.30. Så håll tummarna att dom hittar det verkliga felet då.
Jag förklarade att jag inte kan garantera en halt häst när vi kommer. Men lovade att filma om jag "lyckas" rida honom halt under veckan. Låter hemskt men nu vill jag verkligen komma till rätta med problemet.

Som sagt.....håll tummarna!!!

Vad bra!! :laugh: Håller tummarna och hoppas att det går bra! Håll oss uppdaterade om hur det går!!

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar