Diffusa symtom,kolik/korsförlamning

Apollo

Trådstartare
Fick åka ut till hästen akut i går kväll, han ville inte äta. Det har aldrig hänt förut så oroliga blev vi ju och åkte ut till stallet. Kolik tänkte vi ju direkt.
När vi kom ut så hade han bullat upp en stor torvhög i mitten, och jag tänkte kolik igen för han har ju skrapat.
Men innan jag tänkte gå ut och leda honom så bajsade han,
han kissade och det lät helt normalt i magen, och han var inte kolikorolig på något sätt men mycket medtagen och trött, ingen feber
Efter disskussion med vår tränare så kom korsförlamning in i bilden,pga högen han sparkat upp, det kunde ju vara en avlastningshög också. Han stog lite under sig med bakbenen, men växlade mellan att stå så eller vila omväxlande på bakbenen.
Vi kontaktade då veterinär som först inte ville åka ut det var ju så långt;hon hade jour;när hon kom så hade A piggnat till sig lite, men hon tog ett blodprov och han fick kramplösande. Vet tvekade lite till att det kunde vara korsf.,han var inte speciellt hård över korset. När vi vågade lämna honom hade han med god aptit ätit en tuss hö. Och nu på morgonen var han pigg som en lärka och skitsur över att han inte fick så mycket mat som han var van vid.
Är det nån som känner igen detta, kan det vara en lätt släng av kolik eller kan det ha varit en lätt släng av korsförlamning :confused: Han har tagit det lungt ett par-tre dar, (inte varit stående), men ätit samma fodermängd som å andra sidan inte är så stor i kraftfoder delen. 2 kg havre, 3 dl betfor. 11 kilo hösilage. Nån som haft såna diffusa symtom på korsförlamning.
 
Sv: Diffusa symtom,kolik/korsförlamning

låter mer som en lindrg sväng av kolik än kf
 
Sv: Diffusa symtom,kolik/korsförlamning

Jag glömde fråga vet hur lång tid ett provsvar tar nån som vet. :confused:
 
Sv: Diffusa symtom,kolik/korsförlamning

Va skönt då behöver jag förhoppningsvis inte vänta så länge på svar. inte vänta så länge på svar
 
Sv: Diffusa symtom,kolik/korsförlamning

Hade du ridit eller kört samma dag som han fick symtomen?
Isåfall tippar jag på kf. hade du inte det tippar jag på kolik..

Är det tipsrunda som gäller nu ? Allvarligt talat hoppas jag att hästen mår bra nu iallafall, vad det nu var.
 
Sv: Diffusa symtom,kolik/korsförlamning

Ja, han var jobbad för hand ca 30 min och inställd i stallet vid 16.30 och då åt han och var pigg. Vid 20.30 så ringde de från stallet och då ville han inte äta.
Han mår bra nu, väntar med spänning på provresultatet.
 
Senast ändrad:
Sv: Diffusa symtom,kolik/korsförlamning

Först, vad jätteskönt att han mår bra igen. Vad som talar mot kf är att det brukar visa sig i anslutning till arbete...

Men vad bra att han är pigg igen, och bra med blodprov då vet du ju när du kan sätta igång honom igen!
 
Sv: Diffusa symtom,kolik/korsförlamning

Jag har ringt till Vårsta och bett vet ringa men än har hon inte hört av sig. Jag väntar med spänning på vad det visar.
 
Sv: Diffusa symtom,kolik/korsförlamning

Har fått svaren. Fanns inga tecken på att det skulle ha varit en KF.
Han hade lite låga värden röda/vita blodkroppar. Så vi vet fortfarande inte vad det kan ha varit, utan det kan ha varit "magknip" eller som vet sa med tanke på de låga värdena röd/vita, kanske nån lätt virusinfektion.
Vi tar det lungt ett tag nu så får vi se vad som händer.

Nu är jag ute och fiskar, men om det hade varit en väldigt lätt Kf så kanske det inte syns på provena, eller. :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Diffusa symtom,kolik/korsförlamning

Nu är det en annan häst i stallet som insjuknat i samma symtom.
Vill inte äta och allmänt hängig och piggnar på sig efter ett tag.
Så det är väl nåt skit som går. A. är fortfarande pigg och ingen feber. Har vilat ett par dar och idag utskrittad en sväng.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 159
Senast: cactuspower
·
A
Hästvård Hade min värsta dag i Lördags... Dagen började bra med att jag och mor åkte till Göteborg för att gå på mässan. Min sambo skulle ta...
Svar
5
· Visningar
4 610
Senast: anna1984
·
Hästvård Några av er kanske har läst om min fölunge (numera åring) som hela tiden drabbas av otur och är skadad och sjuk om vart annat. Opererad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 794
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp