Diffusa sjukdomssymptom, funderingar? Nu!!

_Eva_

Trådstartare
Hola,

Försöker febrilt få tag på Vet men ännu inget svar.

Någon som har några omedelbara reflektioner???

Riden igår, arbetsvillig men blev ganska trött och snubblade i galoppen. Allt normalt förövrigt.

Idag, verkar slö vid hämtning från hagen (där det dessutom brutit sig in en främmande häst under natten men det var lugnt och inget bråk närdet upptäcktes på fm)
Hängig, lite tjock i benen över kotorna. Hö fram svullen i böjsenan.
39 i temp, har normalt 37,5.

Visar ingen smärta, hälta eller annat förutom hängig. Äter ok, dricker ok. Skiter ok.

Blir anfådd och bukandas direkt efter ett par minuters rörelse vid handen.

Några omedelbara tankar?

mvh Eva

Sv: Diffusa sjukdomssymptom, funderingar? Nu!!

Förkylning?
Influensa?

Gaaahhh!

Distriktaren rådde att vänta tills imorrn och kolla läget då. Men kunde komma ikväll.

Kliniken vill ha in honom för blodprovstagning i morgon.

Ägaren reser bort en vecka i jobb imorgon kl 05.00. Och jag har ingen möjlighet att hjälpa till.

Huvetbakfram....

mvh Eva

Låter precis som en häst i stallet som fick Fästingfeber (kan inte stava till det fina ordet på E ;))
Började med att han var seg, snubblig och lite tjock i benen. Dagen efter fick ägaren ta ut vetrinären akut då hästen fick hög feber och nästan rasade ihop i stallgången. Han var då också rejält tjock i benen.
Efter en rejäl "hästkur" med antibiotika och butta så är han nu frisk igen.
Hoppas att du får tag i vet och att din häst blir frisk.

Mmmm, jag misstänker det. Starkt.

Likaså Länsvet som jag talade med i telefon för en stund sedan. Hästen har svullnat ytterligare i benen. Tempen vet jag inte i skrivande stund.

Ägaren kommer om ca en halvtimma så då får hen ta ställning till hur hen vill göra.

mvh Eva

Låter precis som en häst i stallet som fick Fästingfeber (kan inte stava till det fina ordet på E ;))
Började med att han var seg, snubblig och lite tjock i benen. Dagen efter fick ägaren ta ut vetrinären akut då hästen fick hög feber och nästan rasade ihop i stallgången. Han var då också rejält tjock i benen.
Efter en rejäl "hästkur" med antibiotika och butta så är han nu frisk igen.
Hoppas att du får tag i vet och att din häst blir frisk.

Låter precis som min gamla ponny som åkte på det 2000. Han blev aldrig mera sig själv igen.

Därför blir jag extra nojjig nu när jag ser liknande symptom på denna häst. Jag vill ju verkligen inte att det är "fästingsjukan".

Det är inte min häst utan en beteshäst men tack ändå å ägarens vägnar!

mvh Eva

På din beskrivning så låter det som erlichias!

Min fick det på betet för några år sen, och var ovillig att komma in från hagen, allmänt trött och hängig, ratade sitt kraftfoder, och hade 41 grader temp.
Distriktarn kom ut samma kväll, påbörjade en antibiotikakur direkt, blodproverna gav senare klar diagnos ehrlichios, och hästen blev helt återställd kort tid därefter utan några bestående men.

Hästen kanske klarar sig från vetbesök till imorgon, men jag skulle inte vilja ha den ståendes i stallet med feber, utan hellre få behandling direkt, om det nu skulle vara ehrlichia.

Hola,
Visst gör det.
Nu har ägaren varit här igen hos sin häst. 39,3 och hängig som tidigare. Ägaren tyckte (som jag) att hästen var mera svullen i benen sedan eftermiddagen. Går lite försiktigt men äter och dricker ok.

Distriktarn får komma imorgon om hästen inte blir väldigt mycket sämre under natten.
Den får stå härhemma på box så får jag checka läget.

mvh Eva *jourhavande hästvakt*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka