Diarré... och förstoppningskolik

feel

Trådstartare
Har köpt en ny häst för ca 2 månader sedan. Har sedan första dagen haft problem med diarré, som jag misstänker är av hösilaget.

Kolikproblemen började för ca en vecka sedan, fick ringa ut vet som gav smärtstillande, kramplösande och b-vitamin. Han svarade bra på behandling och var pigg och kry i 5 dagar. Sedan fick han rejäl kolik, in på klinik där det konstaterades en stor förstoppning i grovtarmen. Han är frisk nu och ska hämtas hem imorgon och antar att veterinären berättar mer om möjlig orsak osv osv.

Tänderna är kollade, han är röntgad för att se om ev sand kan finnas i magen, träckprov är taget.

Men jag funderar och funderar, allt för att kunna undvika det här i framtiden. Kan det vara diarrén som gjort att det tillslut blev uttorkat och stopp i tarmen?

Sv: Diarré... och förstoppningskolik

Diarré är ett vanligt symtom på förstoppning även om det kan låta konstigt!!!

Ja, fast om diarren hållit på i två månader? Skulle den varit förstoppad sen dess? Kan de vara det så länge?

Har också hört talas om förstoppningsdiarré, men två månader är ju ganska länge att vara förstoppad isåfall? Kan ju kanske vara så att diarrén har gjort honom uttorkad och därav förstoppad.

Svaren på träckprovet har inte kommit ännu, så mask är ju fortfarande ett alternativ. Har sökt massor på bandmask som verkar kunna ge kolik.

Jag har väldigt liten erfarenhet av magproblem hos häst då min gamla häst har en riktigt plåtmage, ingenting stör den magen...

Dricker hästen ordentligt? Annars kan ju mask vara ett alternativ som du säger.

Bandmask ser man inte rutinmässigt på träckprov, nu minns jag inte siffran säkert men har för mig att det bara är i 25% av fallen bandmaskinfekterade hästar har bandmaskägg i träckprovet. Det är ett säkrare svar med blodprov. Ngt att be dem ta på kliniken innan hästen går hem? (Svaret kan du ju få hemma).

Är det bandmask ska alla hästar avmaskas mot det.

Har ni kollat om hästen har sand i tarmarna? Sand kan göra att de blir lösa i magen och när det blir för mycket sand blir det stopp.
Det är i alla fall väldigt enkelt att ta reda på. Det är bara att ta en genomskinlig påse och lägga i ca 2-3 träckbollar. Sen fyller man på med ca 0,5-1 liter vatten och ser till att träcken löser sig helt. Vänta sedan ett tag och kolla om det ligger någon sand på botten av påsen. Sanden sjunker ju mycket fortare än träcken. Finns där sand är loppfrö väldigt bra att ge. När loppfröna kommer i kontakt med fukt blir de klistriga och får med sig sankornen ut. Våra får 1,5 dl dagligen för att hålla sanden i skack sedan min förra häst fick åka in till klinik akut pga sandkolik. Man kan även ge det i kurer fast då ger man lite mer.

TS skriver i första inlägget att de röntgat för att se om det finns ev sand i tarmarna, och att han är utredd på klinik för diarren när han var inlagd.

Å, förlåt. Det missade jag :o

Men om problemen fortfarande fortsätter kan det vara värt att kolla ändå om dom inte redan har gjort det. Min röntgades också och skickades hem efter några dagar på klinik när han var som vanligt. Men han var inte ens hemma ett dygn. Vi ringde kliniken och när vi sa att han var dålig igen sa dom att vi skulle komma med honom direkt. Efter ett tag ringde vet. upp igen och sa att det var brottom. De hade kollat på röntgenbilderna igen. Denna gången var de flera stycken som kollade. De hade alltså missat sanden. Han var så full i tarmarna att de inte hade sett det när de kollade på bilderna första gången. Han klarade sig lyckligtvis undan operation men det var nära.

Att han hade så mycket sand i tarmarna var inget jag märkte över huvudtaget förren han fick koliken. Han hade "bara" diarré så det kom nästan som en chock att det var så illa.

Men till TS: Lycka till och jag hoppas ni kommer till rätta med problemet!

Senast ändrad av en moderator:

Jag är tveksam till att de har missat sand då de är otroligt noga på kliniken, men man vet ju aldrig.

Har ställt in vattenhink åt honom nu. Har varit svinkallt här länge, kan vara att han inte dricker ordentligt ur koppen då vattnet är iskallt...

Hästen har kommit hem, men kan ju ta ut vanliga vet för att ta blodprov, är ju helt klart värt att kolla upp iaf!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·
Hästvård Först och främst Ja hästen är under veterinärvård och ja jag förstår att buke inte kan lösa några veterinära problem men jag vill ändå...
Svar
6
· Visningar
1 448
Senast: Fille
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 853
Senast: gloiredor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka