Diarré efter avmaskning

Bri

Trådstartare
Jag avmaskade hästarna igår kväll med Banminth när de kommit in för kvällen. I morse när jag kom ut i stallet hade ponnyn fått diarré, som en reaktion på maskmedlet antar jag. De andra hästarna var som vanligt i magen. Diarrén har fortsatt nu på förmiddagen, men han ser pigg ut i övrigt.

Är det vanligt med diarré i samband med avmaskning, och är det "farligt"? Bör jag göra något speciellt förutom att hålla koll på att han dricker?
 
Sv: Diarré efter avmaskning

Dubbel dos Banminth? Det är inte medlet de reagerar på, utan toxiner från stor mängd döda maskar. Det går snart över.
 
Sv: Diarré efter avmaskning

Aha, ja det var dubbel dos eftersom det har konstaterats bandmask hos pållarna.

Tackar!
 
Sv: Diarré efter avmaskning

Bättre val vid konstaterad bandmask (särskillt som din verkade ha mycket som reagerade med diarrée) är Equimax (om de även har blodmask) eller Droncit (tar bara bandmask).

Banminth tar bara vuxna bandmaskar, så du kommer behöva avmaska igen mot bandmasken. Välj då något av ovanstående. Lagom är i höst.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Unghunden här har kräkts ett antal gånger under förmiddagen - först kom ju hela frukosten upp i ett par omgångar, men sedan 12-tiden...
2
Svar
37
· Visningar
3 981
Senast: Tonto
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 386
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 040
Senast: cf234k
·
Hundhälsa Min tik är känslig i magen efter en lång tids medicinering av smärtstillande förra året (svår hornhinneskada, och direkt efter det en...
Svar
8
· Visningar
1 636
Senast: Heddiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp