Diarre efter avmaskning?

B

BonRaiz

Vi avmaskade igår våra hästar med...vågar jag skriva namn? Ba...th..
Det var 1a gn som min häst fick det...
Och framåt småtimmarna har hon sprutlackerat boxen, och under fm även hagen...:(
Hon är normal i vanliga fall och fick den vanliga dubbeldosen för 500kg häst....
Enligt förpackningsinfo...."Inga biverkningar förväntas"
Har någon varit med om detta???

Sv: Diarre efter avmaskning?

Massuppvak av blodmasken? Stor maskbörda?

Varför avmaskade ni nu överhuvudtaget? Risken finns att man väcker upp blodmaskar i dvala och det orsakar både kolik och diarrée.

Madick skrev:
Massuppvak av blodmasken? Stor maskbörda?

Varför avmaskade ni nu överhuvudtaget? Risken finns att man väcker upp blodmaskar i dvala och det orsakar både kolik och diarrée.
Hmmm...så har jag inte tänkt på att det kan bli...vi hör annars till dom som avmaskar lungt under året...3x..senast okt-05
Däremot just denna februariavmaskning har vi alltid gjort...utan denna resultat...
Den andra hästen reagerade positivt istället...blev bättre i magen..

Februari avmaskar man enbart mot spolmask, dvs föl och åringar. Avmaskar man med medel som även kan ta blodmasken (som pyrantelpreparat gör) så riskerar man att väcka upp dem med denna reaktion som följd. Dessutom ännu större problem framöver.

Men annars kan det mycket väl vara reaktion på stor avdödning av bandmaskar. Om din häst aldrig blivit avmaskad mot bandmask förrut (du sa det var första gången med Banminth) så är det kanske inte så konstigt.

Läge då att ta ett prazikvantel-medel vår och höst i fortsättningen (Droncit eller Equimax).

Madick skrev:
Februari avmaskar man enbart mot spolmask, dvs föl och åringar. Avmaskar man med medel som även kan ta blodmasken (som pyrantelpreparat gör) så riskerar man att väcka upp dem med denna reaktion som följd. Dessutom ännu större problem framöver.

Men annars kan det mycket väl vara reaktion på stor avdödning av bandmaskar. Om din häst aldrig blivit avmaskad mot bandmask förrut (du sa det var första gången med Banminth) så är det kanske inte så konstigt.

Läge då att ta ett prazikvantel-medel vår och höst i fortsättningen (Droncit eller Equimax).
Nej nej..du missförstod...har avmaskat m pyrantelprep..i feb innan...utan reaktion...det är därför jag är konfunderad...hade Fyrantel förra året...och de har väll samma verksamma ämnen?

Det är samma verksamma substans. Det är knappast medlet i sig, utan stor avdödning av bandmaskar eller att blodmaskar väckts upp i stor mängd.

Madick skrev:
Det är samma verksamma substans. Det är knappast medlet i sig, utan stor avdödning av bandmaskar eller att blodmaskar väckts upp i stor mängd.
Du hade rätt....har kollat träcket...massor av bandmaskar..
Då är frågan...vad hade hänt om jag struntat i att avmaska som vi brukar, i februari?
Det verkar ju vara nya rön om det här m avm. tidigare va det ju februariavm som var så viktig...att man fick ut dessa parasiter före betesgång...ja, jag vet inte, är inte så erfaren på sånt här...men man lyssnar på de, som haft häst länge...
men det är klart...man kan ju ta träckprov i jan, för o kolla hur det verkar...nu har jag dåligt samvete för att jag inte avm tidigare..:(

Konstigt, jag pratade med folk på djurapoteket idag och även de sa att man endast maskar föl + åringar (mot spolmask) i jan/feb.
Med tanke på att du hittade så mkt mask i avföringen borde man kanske avmaska alla hästar i feb???? :confused:

zeus skrev:
Konstigt, jag pratade med folk på djurapoteket idag och även de sa att man endast maskar föl + åringar (mot spolmask) i jan/feb.
Med tanke på att du hittade så mkt mask i avföringen borde man kanske avmaska alla hästar i feb???? :confused:
Ta träckprov vet jag om du/ni är osäkra...det tänker jag göra härefter...:(

zeus skrev:

Nej, bandmasken tar man lämpligast vår och höst och VID BEHOV. Bandmasken är svår att påvisa på träckprov. Det enda man kan säga egentligen är att om man får positivt så vet man att hästen har bandmask, negativt kan betyda båda inga bandmaskar eller att det inte är några segment med ägg avlossade vid provtagningstillfället.

Bandmasken har ett gräskvalster som mellanvärd. Så ALLA hästar i stallet ska avmaskas mot bandmasken. Och har man konstaterat (som nu när det syntes) så är ett prazikvantelmedel bättre att använda, som tar fler stadier av bandmasken. Finns som "rent" (Droncit) eller ihop med ivermectin (Equimax).

BonRaiz skrev:
Du hade rätt....har kollat träcket...massor av bandmaskar..
Då är frågan...vad hade hänt om jag struntat i att avmaska som vi brukar, i februari?
Det verkar ju vara nya rön om det här m avm. tidigare va det ju februariavm som var så viktig...att man fick ut dessa parasiter före betesgång...ja, jag vet inte, är inte så erfaren på sånt här...men man lyssnar på de, som haft häst länge...
men det är klart...man kan ju ta träckprov i jan, för o kolla hur det verkar...nu har jag dåligt samvete för att jag inte avm tidigare..:(

Inget hade behövt hända, men det kunde vara så att hästen började få kolikanfall.

NÄR var februariavmaskningen viktigast? På 20 år har jag inte hört några såna rekommendationer. Däremot avmaskningen innan betet. Och då är det äggläggande blodmaskar man vill få bort så inte markerna smittas ner.

I fortsättningen är det avmaskning mot bandmask vår och höst (inte februari) som gäller. Träckprov behöver inte tas för bandmaskens skull, men däremot för att kolla blodmaskstatusen inför betet.

Min veterinär som är en känd veterinär här i skåne rekommenderar att avmaska alla hästar i februari d v s unga som gamla.

Sanette skrev:
Min veterinär som är en känd veterinär här i skåne rekommenderar att avmaska alla hästar i februari d v s unga som gamla.

Be honom motivera! Vad är det man ska avmaska mot (kan ju vara bra att veta för att välja rätt medel) och varför är det så viktigt i februari?

Jo förr sa man alltid att alla hästar skulle avmaskas i Februari. Vet inte riktigt när de "nya" rönen trädde i kraft med att bara unghästar skulle avmaskas då.

Jag pratade med min veterinär igår och hon sa att man numera kan påvisa bandmask genom att ta ett blodprov på hästen. Detta är tydligen ganska nytt så det är nog inte alla som vet om det ännu. Hon arbetar på Stenestad Hästklinik, jag tycker de är otroligt proffsiga där.
Anledningen till att vi diskuterade avmaskning beror på att min häst har varit dålig i magen en längre tid. Hon rekommenderar naturligtvis träckprov, helst i mars/april eftersom det är då maskarna börjar vakna till liv igen. Man ska inte avmaska vuxna hästar förtidigt på året eftersom man då kan få, som någon annan här redan skrivit, massuppvak av blodmaskar med stora problem som följd.
Jag har aldrig tidigare tagit träckprov utan bara avmaskat, men i år tänker jag göra det. Ev. också ett blodprov för att kolla bandmask om pållen inte blir bra i magen.

Blodprovet visar positivt om hästen någon gång haft bandmask... det visar alltså inte hur det ser ut när man tar provet. Inget jag skulle ta mer gånger än ett. Är det negativt kan man ju slappna av och strunta i att avmaska mot bandmasken. Det blir alltså tvärtemot träckprovet, men samma resultat egentligen.

Träckprov = positivt = avmaska. Negativt = tja, bra fråga.
Blodprov = negativt = ingen avmaskning. Positivt = tja, bra fråga.

arabia skrev:
Jo förr sa man alltid att alla hästar skulle avmaskas i Februari. Vet inte riktigt när de "nya" rönen trädde i kraft med att bara unghästar skulle avmaskas då.

Ja precis, när FÖRR? Och vilken mask var det man ville bekämpa?

Idag vet man att spolmasken utvecklar hästen själv motståndskraft mot 6 mån efter första smittan. Och blodmasken är här "programmerad" att gå i dvala när det är kallt och nås då inte med avmaskningsmedel. Bandmasken når man bäst vår och höst.

Madick skrev:
Idag vet man att spolmasken utvecklar hästen själv motståndskraft mot 6 mån efter första smittan. Och blodmasken är här "programmerad" att gå i dvala när det är kallt och nås då inte med avmaskningsmedel. Bandmasken når man bäst vår och höst.
Alltså, jag är fortfarande konfunderad, då även veterinärer säger olika....
Jag fattar inte det där m att gå i dvala, hur i hela friden kan de göra det...i en konstant kroppstemp på ca 37gr??:confused:
Och när börja våren? Är den inte nu, när det är +gr och hästarna fäller päls?
Hjälp mig o förstå...
Ps Madick, är lite nyfiken på om du har en utbildning i sånt här...då du tycks vara säker på din sak....inte illa menat, bara allm undran...du har inte skrivit nåt i din presentation, och det är roligt o vata vem man "trådar med":)

Pluggar för att läsa vidare och inrikta mig på parasitologi. Är sjukt intresserad av hästens parasiter och det är mitt just nu aktiva specialintresse. Läser ALLT, lär mig nytt varje dag, diskuterar med två (av tre i Sverige) parasitologer och frågar en massa varför hela tiden (hemskt irriterande :rofl: ).

Hur maskarna vet att de ska gå i dvala har jag inte fått något svar på. I andra länder där de inte har kyla utan kanske lång varm torka så går maskarna i dvala den perioden istället. På något sätt "programmeras" de att vila så länge äggen ändå inte kan utvecklas, utan dör när de hamnar på marken.

Liknande trådar

Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 714
Senast: Snubbelfot
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 650
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
2
· Visningar
668
Senast: Sofiiiia
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
11
· Visningar
1 997
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025