Diarré av kvickrot?

M

mimmi79

Har blivit erbjuden att köpa inplatad väl tröskad halm med lite grönt i, bl a kvickrot. Är det ngn som vet hur kvickrot fungerar för hästar att äta:)??

Sv: Diarré av kvickrot?

Kvickrot är faktist ett relativt bra foder, utom för den som odlar :smirk:

Sara

tack för ditt svar:). Jag tänkte att jag skall prova och se vad hästarna säger.
Ngn mer som hört ngt om kvickrot?

Hört att kvickrot kan vara dåligt för hästar med lös mage. jag hade oxå det i min halm som jag köpte. Vet inte om det var det som gjorde att min häst som har fått fång blev dålig i magen.
Inga underlag för detta, bara en tanke:confused:

hos oss har hästarna älskat kvickrot, både i hö-form och betesform. Hade en vinter köpt hö gjort på kvickrot (måste ha varit en gammal äng) och det var mums mums. Beteshagen med timotej var heller inte alls lika god som nya vinterhagen beståendes av enbart kvickrot.

det låter ju jätte-bra:). Jag har oxå hört att det skall vara väldigt smakligt, men dina har inte blivit dåliga i magen?
Vet du hur mycket näringsinnehållet är?
Jag har fått köpa havrehalm med en hel del kvickrot i, som jag skall ha som komplement till hösilage med höga värden. Bonden skulle köra hit balen idag. Så det skall bli spännande att se vad hästarna tycker om det:d
Den ena jag har är lite känslig i magen, så jag hoppas hon tål det.

Det man ska se upp med när man fått med grönt i halm är den hygieniska kvaliteten. Grönt torkar långsammare än halmen så om det tas in för snabbt kan det bli lite dåligt. Då kan jag tänka mig lösa magar. Alltså troligen inte kvickrotens fel.

Sara

Och vi har andra erfarenheter, våra hästar avskydde kvickrot och de 13 HA täckta med detta äckliga gröna fick klippas för att vi öht skulle kunna släppa ut de fyrbenta.

Skulle aldrig ge mina hästar det efter den erfarenheten.

Så olika det kan vara :)

det låter ju jätte-bra:). Jag har oxå hört att det skall vara väldigt smakligt, men dina har inte blivit dåliga i magen?
Jag har fått köpa havrehalm med en hel del kvickrot i, som jag skall ha som komplement till hösilage med höga värden. Bonden skulle köra hit balen idag. Så det skall bli spännande att se vad hästarna tycker om det:d

Nej, hos oss påverkades inte magarna alls, varken när dom betade ner kvickroten eller när dom åt hö av det. Tyvärr var detta innan analysernas tid så jag har noll koll på näringsinnehållet.

Köpte fin-fin ekologisk havrehalm med "mycket" kvickrot i ett år och hästarna tyckte det var mums mums. Säljarnas hästar år den halmen innan höet berättade dom.

Jag tror också att det är den hygieniska kvaliteten med halm med grönt i som lätt kan bli lidande och ge dåliga magar.

Och vi har andra erfarenheter, våra hästar avskydde kvickrot och de 13 HA täckta med detta äckliga gröna fick klippas för att vi öht skulle kunna släppa ut de fyrbenta.

Skulle aldrig ge mina hästar det efter den erfarenheten.

Så olika det kan vara :)

Oj shit! 13 HA med kvickrot!!!! Hur hade det gått till?

Använda växtdelar: JORDSTAM Kaliumsalter, Triticin, (3-8%, löslig kolhydrater uppbygd av fruktos) slem. Vanilosid (glukos-vanilin) 0.01-0.05% eteriskolja som till95% består av agropyren o 5% karvon.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
16
· Visningar
615
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010