Diarré av ensilage?

Iddefixen

Trådstartare
Vi bytte över från hö till ensilage (riktigt blött sådant) och min häst har blivit riktigt riktigt lös i magen, antagligen för att det är så blött. Det bara rinner om henne. Otroligt ofräscht.
Men hur farligt är det att de är så lösa i magen?

Hur snabbt gick ni över till ensilage och hur blött är det? (TS?) Vissa hästar är känsligare än andra mot den typen av grovfoder.

Tyvärr byttes höet ut direkt mot ensilage, ingen övergångsperiod alltså. Det är inte bra...

Det har låg TS halt, det är allt jag kan säga. För det är riktigt blött och riktigt grovt.

Är antagligen övergången hästen reagerar på isf. Har ni gett hästen ensilage förut? Hur gick det isf? Vande ni in långsammare? Har du några analysvärden på ensilaget? Om det är lite lägre värden skulle du ev kunna lägga till lite lucern hackat strå så att hästen lite torrt grovfoder också. Det bästa är väl kanske att köpa in eget hö som du kan ha under invänjningsperioden, även fast det har andra värden än det tidigare höt är det ju torrheten du är ute efter.

OBS! Jag är ingen expert i ämnet.

ja det kan vara farligt att bara byta tvärt.
diarre kan göra hästen uttorkad.
fanns det ingen möjlighet att vänja in dom på silaget?

Din häst har ingen bakterieflora för ensilage i grovtarmen och har pga bytet fått störd grovtarmsfunktion, därav diarrén... Köp hö och blanda med i början! Det tar upp till 14 dagar ca innan hästens tarm "lärt sig" att smälta det nya grovfodret bra och fått den bakterie/tarmflora som krävs.

Ett ganska klassiskt utfodringsfel, tyvärr... Nu vet jag att du är medveten om att det inte var särskilt bra att göra ett så tvärt foderbyte, men tyvärr är det många som inte vet att man skall vänja in ett nytt grovfoder under minst 14 dagars tid. Sedan skylls magproblem på ensilaget.

Ja, det är farligt med långvarig diarré. Vid det snabba foderbytet rubbades tarmfloran så att det uppstod obalans hos de mikroorganismer som lever i tarmen. Har man otur sker en stor förlust av mikroorganismer via träcken och det blir brist på gynnsamma tarmbakterier.

Om problemen inte går över snabbt, kontakta veterinär! Det finns olika preparat som gynnar tarmfloran.

Inte så konstigt att hästen blev dålig i magen då :crazy:
Prova att ge något "mag-tarm-medel" och ge den halm som komplement till silaget i början.

"Otroligt ofräscht."

Ja det är ju självförvållat....

Stackars häst!

Blanda för guds skull upp det med en gång, halm eller hö eller vad ni än har.

stackars häst varför hade du inte någon övergångsperiod :confused:

Det är ju välldigt stor skillnad mellan hösilage och hö.

Hö bytes till riktigt blött ensilage. Direkt :crazy: Ja du kan ju hoppas på att din häst snart blir bättre.

Hästarna har fått ensilage hela vintern. Hö gav vi bara några dagar. Och att det inte är bra att byta tvärt vet jag, men man styr inte över allt när det inte är ens eget stall.
Det är många av hästarna som efter några dagar med det nya ensilaget blivit risiga i magen.

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
1 121
Senast: hastflicka
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
449
Senast: jemeni
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 052
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar