U

Uddatyp

min häst har vart väldigt lös i magen nu i nån vecka..fattar inte vad de är som gör att de blir så, hon e pigg o glad och äter och dricker massor, med väldigt lös i magen...vad kan de va, kan man göra nåt åt de?

Sv: diarée?

Uddatyp skrev:
min häst har vart väldigt lös i magen nu i nån vecka..fattar inte vad de är som gör att de blir så, hon e pigg o glad och äter och dricker massor, med väldigt lös i magen...vad kan de va, kan man göra nåt åt de?
Foderbyte?Ätit fruset gräs?Stress?Avmaskad?Dåligt bete =äter växter som är olämpliga?
:confused:

har inte bytt foder nåt, fast hon går ju på bete fortfarande fast de är inte så mycke bete kvar..kan de va gräset då kanske? men dom andra hästarna är ju inte sånna..borde väl dom me ha nån reaktion på betet?

Uddatyp skrev:
har inte bytt foder nåt, fast hon går ju på bete fortfarande fast de är inte så mycke bete kvar..kan de va gräset då kanske? men dom andra hästarna är ju inte sånna..borde väl dom me ha nån reaktion på betet?
Kanske..fast precis som vi människor är hästar individer..en del har plåtmage,andra är mkt känsliga för förändringar och blir pruttiga och lösa i magen för minsta lilla!! :p

När gräset börjar ta slut så börjar de äta allt möjligt,så det är bra att börja stödutfodra med hö lite om det verkar vara dåligt bete,annars är risken stor att de pga hunger äter konstiga växter de normalt inte äter..
Hö är bra om de blir lösa i magen ,förutsatt att det inte är nåt "turbo"kohö!!För då kan det få motsatt effekt..
Pröva och ge lite halm i hagen kanske..hästarna brukar ofta känna av vad de behöver själva.
Är hästen väldigt lös i magen prova nåt sånt där preparat som finns i handeln som förbättrar tarmfloran oxå..

just nu får hon 10kg hösilage, 5kg på morronen och 5kg på kvällen, har börjat ge korn me kan de vara de som gör att hon blir så lös? kom på de nu..ska kanske testa minska på kornet lite o se om de hjälper

hej hej

ja kan rekomendera samma som lilla skutt, o så kan man prova psyllium frön, de e jätte bra för magen

hästen kan ju vara lös för att den har sand i maggen, du vet då funkar inte tarmen riktigt o maten swishar förbi, o psyllium frön suger ju åt sig sanden, värt ett försök, de kan oxå hjälpa till o stabilisera maggen. ja du vet sån gammal vetenskap, man änvder ju psyllium frön till människor som e både hårda och lösa i magen
o på hästar har de visat sig funka med sand oxå massa + bara!!! de enda minus e väl....... hästar tycker inte alltid att de eså gott.....

Lycka till!!!!

mm..har ja me tänkt på..men hon har alltid fått hösilage så borde inte vara de, sen började de för nästan två veckorsen och hon har ju fått hösilaget hela i två månader.
däremot så tror ja de kan vara kornet, för de börja nästan samtidigt som ja börja ge henne de..så ska testa att minska på kornet nu o se om de hjälper.

beatrice2 skrev:
ja kan rekomendera samma som lilla skutt, o så kan man prova psyllium frön, de e jätte bra för magen

hur mycke sånt ska man ge idåfall?
o vart liksom köper man de?..kan man blanda de med betforn?

Uddatyp skrev:
mm..har ja me tänkt på..men hon har alltid fått hösilage så borde inte vara de, sen började de för nästan två veckorsen och hon har ju fått hösilaget hela i två månader.
däremot så tror ja de kan vara kornet, för de börja nästan samtidigt som ja börja ge henne de..så ska testa att minska på kornet nu o se om de hjälper.
Nackdelen med hösilage är att varje bal har sin egen "flora"..varje ny bal kan innebära ett foderbyte liksom ,det är därför som man inte rekommenderar känsliga hästar som tex fånghästar att äta hösilage..tarmfloran blir ständigt "störd".

Jag skulle nog ge tex hö eller halm för att stabilisera magen lite,kan vara så att hösilaget är väl "starkt" för din häst.
Min erfarenhet är att hästar som går på hösilage är mer "ruttna"" i magen än de som äter hö! :cool:

mm..men hon har ju alltid ätit hösilage..hon kan väl inte bli känslig för de först nu bara sådär? har ingen möjlighet att ha hö nu nämligen..men halm ska ja köpa sen till vintern när hon är inne mer...kan de va skadligt om dom e lösa en längre tid? de märks ingen skillnad på henne i övrigt, o varför blir de alltid så att hon blir bättre i magen när ja arbetat henne?

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Linda_A
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama