Diare, bäst med full eller tom mage?

L

Lionheart

Vovvan har blivit dålig i magen, nu känns det inte som att det borde finnas mycket kvar.. Vad är bäst, tömma magen (samtidigt som jag förstås förser henne med någon slags näring!) eller låta mat finnas där så att det alltid finns att bajsa ut?

Sv: Diare, bäst med full eller tom mage?

Skrev lite fort, hon slutar äta när hon är dålig i magen, men har några olika sätt att få henne att äta ändå. Känns ju som att det måste "rensas" igenom ordentligt, så mest rätt känns ju att försöka få i henne mat morgon och kväll som vanligt...

När min hund är dålig i magen så får hon fasta ett dygn från torrfoder. Brukar ge henne en skvätt fil och se till så hon får i sig vatten.
Efter ett dygn vänjs hon in igen på fodret...lite i taget blandat med fil, 2-3 dagar senare äter hon full rason igen.

När min hund är dålig i magen så får hon fasta ett dygn från torrfoder. Brukar ge henne en skvätt fil och se till så hon får i sig vatten.
Efter ett dygn vänjs hon in igen på fodret...lite i taget blandat med fil, 2-3 dagar senare äter hon full rason igen.

Ja, så fick vi göra efter senaste vet-besöket som var pga magen.. Detta är dock på grund av ett ben, där hon lyckades äta upp ca 70% av benet under dom få minuter jag inte tittade på henne.. Ett köttigt lammben var det. Är ju så rädd för förstoppning :o Fil är nyss inköpt iallafall!

Ja, så fick vi göra efter senaste vet-besöket som var pga magen.. Detta är dock på grund av ett ben, där hon lyckades äta upp ca 70% av benet under dom få minuter jag inte tittade på henne.. Ett köttigt lammben var det. Är ju så rädd för förstoppning :o Fil är nyss inköpt iallafall!

Hoppsan!
Koltabletter finns att köpa på apoteket, det är renande och mkt bra för magen om dom har ätit något olämpligt.
Överkokt långkornigt ris är också bra.

Hoppsan!
Koltabletter finns att köpa på apoteket, det är renande och mkt bra för magen om dom har ätit något olämpligt.
Överkokt långkornigt ris är också bra.

Tack så hemskt mycket för tipsen!! :) Dock är jag mest nyfiken på om jag bör fortsätta med mat för att hålla magen igång, eller låta den vila?

Låt den vila i ett dygn, ge bara fil/vätska :)

Tack för tipset!! Ska hålla lite koll på henne nu, blir ju vet om det blir värre/inte blir bättre tills imorgon.. Ska kika på koltabletter! Tack igen :)

Vovvan har blivit dålig i magen, nu känns det inte som att det borde finnas mycket kvar.. Vad är bäst, tömma magen (samtidigt som jag förstås förser henne med någon slags näring!) eller låta mat finnas där så att det alltid finns att bajsa ut?

Det råd som veterinärerna ger är att alltid låta en hund med diarré fasta i 24 timmar för att tarmslemhinnan ska få vila och läka. Hundar klarar sig bra utan mat i ett dygn, så länge de får vätska. Så du behöver nog inte bekymra sig om att hon ska få näring, för det klarar hon sig utan om det inte är längre tid än så. Min hund väger bara 10 kg och han klarar ett dygns fasta vid diarré utan några som helst problem. Uttorkning är värre.

Efter fastekuren, små små portioner av skonkost som sakta trappas upp. Finns särskild skonkost att köpa (Hills I/d) funkar bra på min, men annars är det många som föredrar kokt vit fisk och rejält överkokt ris.

Det råd som veterinärerna ger är att alltid låta en hund med diarré fasta i 24 timmar för att tarmslemhinnan ska få vila och läka. Hundar klarar sig bra utan mat i ett dygn, så länge de får vätska. Så du behöver nog inte bekymra sig om att hon ska få näring, för det klarar hon sig utan om det inte är längre tid än så. Min hund väger bara 10 kg och han klarar ett dygns fasta vid diarré utan några som helst problem. Uttorkning är värre.

Efter fastekuren, små små portioner av skonkost som sakta trappas upp. Finns särskild skonkost att köpa (Hills I/d) funkar bra på min, men annars är det många som föredrar kokt vit fisk och rejält överkokt ris.

Hills i/d har hon gått på konstant sedan senaste magproblemet, så det har hon redan. Får trappa upp långsamt med början imorgon bitti.. Tack!!

Hills i/d har hon gått på konstant sedan senaste magproblemet, så det har hon redan. Får trappa upp långsamt med början imorgon bitti.. Tack!!

Om hon är dålig trots att hon har fått specialmat känns det som att det finns ännu större anledning att låta magen vila och återhämta sig. Vi har vid ett par tillfällen använt prokolin, ett probiotikum som man kan köpa hos veterinären. Det är typ som dofilus, fast för hundar, och innehåller nyttiga tarmbakterier som kan hjälpa till att återställa tarmfloran.

Om hon är dålig trots att hon har fått specialmat känns det som att det finns ännu större anledning att låta magen vila och återhämta sig. Vi har vid ett par tillfällen använt prokolin, ett probiotikum som man kan köpa hos veterinären. Det är typ som dofilus, fast för hundar, och innehåller nyttiga tarmbakterier som kan hjälpa till att återställa tarmfloran.

Fast nu är ju anledningen till den dåliga magen ett köttigt ben som slank ner betydligt snabbare än jag hade räknat med. När jag kikade till henne trodde jag inte ens hon skulle fått loss köttet, men då hade hon hunnit få i sig ca 70% av hela benet! Magproblem har hon sen innan men det håller sig på en bra nivå när hon får torrfoder och kanske nåt grisöra/märgben då och då.

ProKolinet har inte gjort någon märkbar effekt på henne, trots att jag hört så mycket gott om det och det funkade på min katt.:confused:

Däremot är A-fil något som jag tycker har funkat otroligt bra, och det äter hon dessutom frivilligt :D Men ska kanske ge ProKolinet en chans till! Tack :)

prokolin, ett probiotikum som man kan köpa hos veterinären.

Det går att köpa på de flesta apotek också :)
Jag ger det till min tant när hon ätit något olämpligt som får henne att bli dålig (typ hundskit, vilket hon gör så fort hon kommer åt...)

Senaste gången min tant blev riktigt dålig i magen (för att hon ätit hundskit) så struntade jag fullständigt i alla rekommendationer om att fasta, ge specialmat osv. Jag gav henne vanliga maten, delade målen på hälften men gav dubbelt så många gånger per dag så att hon ändå fick vanliga mängden mat. Maten la jag i blöt så att den blev riktigt mjuk, lite som gegga. Och så gav jag pro-kolin.

Istället för att ta en vecka på sig att bli bra (som det gjort när jag följt vet-rekommendationer) så var hon bra efter ett dygn.

Men, om jag hade en hund som redan hade kända magproblem, mer än att den bara blir dålig i magen om den äter vissa saker, och den absolut inte verkade bli bättre. Då skulle jag faktiskt kontakta en pålitlig veterinär igen, förklara läget och se till att få ordentliga instruktioner för hur jag skulle gå till väga.

Men, om jag hade en hund som redan hade kända magproblem, mer än att den bara blir dålig i magen om den äter vissa saker, och den absolut inte verkade bli bättre. Då skulle jag faktiskt kontakta en pålitlig veterinär igen, förklara läget och se till att få ordentliga instruktioner för hur jag skulle gå till väga.

Jo, det skulle jag med göra :)

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 212
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 453
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30