Texaz

Trådstartare
Finns det någon diakon härinne, har för mig att jag sett någon förut. Har funderingar på att läsa en utbildning och tänkte försöka få lite input :)

Jag har en fundering, vad gör man som diakon? Kan man ha olika inriktningar? Jag har inte så bra koll på diakonyrket men jag har upplevt det som ett brett yrke! Hur ser arbetsmarknaden ut? :)

Hej, diakoner har en bra arbetsmarknad i Svenska kyrkan. Församlingar måste inte ha en diakon men många har det. Många diakoner och präster når pensionsåldern inom 10 år.

Arbetsuppgifterna beror på vad det är för typ av församling, stad eller landsbygd kan se rätt olika ut. Man har samtal med människor som inte mår bra, gör hembesök, har hand om olika grupper t ex samtalsgrupp vid sorg, eller handleder volontärer som jobbar ideellt. Man har kanske andakter på äldreboendet och medverkar också regelbundet i gudstjänstlivet. Ofta kan man jobba med att konkret hjälpa folk t ex att söka ekonomiska bidrag från stiftelser eller stötta i kontakter med myndigheter. Ge råd och stöd, sträcka ut en hand till folk som inte vet vart de ska vända sig. Man kan även jobba med ungdomar, konfirmander eller familjer. Jobba med vuxen fördjupning på olika sätt, kanske samtal/samtalsgrupper om tro, meditation, retreat eller pilgrimsvandringar mm. Krisstöd. Ja, lite likt en kurators arbetsuppgifter och också ungefär samma utbildning plus att man också har kyrklig utbildning.

Jag har ju själv svårt att läsa till diakon via Svenska kyrkans utbildning då det vid min ålder är knepigt att få studielån. Har funderat på att läsa en kortare utbildning på distans, men blir ju då inte riktig diakon.
Vet du om det är någon marknad för diakonassistenter, antar att det är det närmaste jag kan komma...

Jag har ju själv svårt att läsa till diakon via Svenska kyrkans utbildning då det vid min ålder är knepigt att få studielån. Har funderat på att läsa en kortare utbildning på distans, men blir ju då inte riktig diakon.
Vet du om det är någon marknad för diakonassistenter, antar att det är det närmaste jag kan komma...

Den tendens som finns inom kyrkan, eftersom det är svårt att hitta diakoner på vissa håll i landet, är att lediga diakontjänster görs om till prästtjänster. Man ser också en del annonser där man istället för diakon kan tänka sig en socionom eller beteendevetare.

I de fall där man inte anser sig behöva en utbildad socialarbetare kan lediga diakontjänster göras om till t ex församlingsvärdinna eller liknande. Då brukar man jobba med träffpunkter för daglediga, sopplunch, café och liknande. Hembesök kan ingå.

Utbildning har alltid ett värde och den utbildning du tittat på är säkert bra. Om den leder till jobb är mera oklart då den personalkategori vi har brist på är just utbildade diakoner. Personer med andra typer av kortare utbildningar är det inte lika svårt att hitta och då handlar det mer om personlig lämplighet. Så även om utbildningen säkert är bra och givande är det inte säkert att det ger dig en fördel i konkurrens med andra sökande, men det är såklart ingen nackdel heller.

Församlingsengagemang och koppling till svenska kyrkan är alltid viktigt för alla typer av kyrkliga jobb. En del utbildningar bedrivs av andra trossamfund och argument i stil med "jag är egentligen med i pingstkyrkan men där finns inga tjänster så därför söker jag jobb i svenska kyrkan" smäller oftast inte så högt när man söker jobb hos oss.

För att kolla lite på arbetsmarknaden föreslår jag Kyrkans tidning, som är den största annonsplatsen för jobb inom SvK. Även Lokus Jobb används en del. Och så att känna till de församlingar som är aktuella nära dig så att du vet om de behöver folk.

Om du vill satsa på utbildning tycker jag du ska boka en tid med din stiftsdiakon. Hen finns på stiftskansliet i det stift du tillhör. Där kan ni prata om hur vägen till diakonyrket skulle kunna se ut för dig beroende på vilken utbildning du redan har. Det behövs diakoner!
Och det är inte en nackdel att vara lite äldre och ha livserfarenhet.

Sen vet alla att kyrkans ekonomi krymper pga att andelen som är medlemmar i kyrkan sjunker lite varje år då gamla dör och alla nya som föds inte väljer att vara med i kyrkan. Då försvinner jobb vartefter men än så länge är arbetsmarknaden god.

PM:a gärna om du har frågor så ska jag försöka hjälpa till så mycket jag kan.

Titta på Teologiska Högskolans diakonutbildning. Är flexibla till upplägget och jag vet att många läser från annan ort.

Hittar många utbildningar men inte någon diakonutbildning :crazy:

Den utbildning som ger behörighet att jobba som diakon i Svenska kyrkan är på Svenska kyrkans utbildningsinstitut i Uppsala. Den utbildningen även finns på halvfart distans. En del personer som är på väg mot diakonyrket gör denna utbildning på halvfart medan de jobbar i församling på en tjänst som görs om till diakontjänst när de blir klara. Kan var en Win Win för både församling och student.

Svenska kyrkan och Missionskyrkan har samarbetsavtal och erkänner varandras vigning, därför kan du också undersöka missionskyrkans diakonutbildning som finns på folkhögskola tror jag, vet inget närmare om den.

Det som är viktigast är din utgångspunkt för att jobba i kyrkan och vilken utbildningsnivå du utgår ifrån och vad det är du känner att du vill och längtar efter.

Du kommer inte kunna jobba som diakon utan att vara just diakon men det finns ju också andra yrken inom kyrkan. Och det finns andra samfund som har andra typer av befattningar.

Som sagt du får jättegärna höra av dig.

Liknande trådar

Fritid ... är det någon här inne som åkt det och kan berätta lite om hur det funkar och hur det ser ut? Jag ska åka upp och hälsa på en kompis... 2
Svar
30
· Visningar
1 413
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Skall inte journalister skriva korrekt svenska i våra tidningar? Är inte det del av deras utbildning? Jag ser felaktig grammatik och... 7 8 9
Svar
173
· Visningar
4 807
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
728
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
769
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka