diagnos med hjälp av värme?

S

Sammy

Hej,

I holland finns en möjlighet att kolla vår hästens smärtan finns med hjälp från en grej som visar skilnad i korpsvärme pga smärtan.
Det heter då thermografie.
Jag kan inte hitter något liknande här i sverige, men jag tror säkert att man känner till detta här.
Men kanske med en annar namn?

För att kolla vad jag menar(se bildar)
http://www.thermografie-paard.nl/

Finns liknande möjligheter i sverige och om ja, hur heter detta här?

tack...

Sv: diagnos med hjälp av värme?

Jepp! Finns här i Sverige också och heter rätt så lika. Termografi.
Finns en alternativare i Gislaved som pysslar med det.
Minns inte namnet på stället. Har bara läst om det och har ingen egen erfarenhet utav det.

ok tack. Jag har skrivet det fel på google, men skrivet som termografi, gick det bra att hitta en som gör detta (gislaved... är inte långt härifrån)
Men nu undrar jag.... finns det människor som har erfarenhet med termografi och hade nytta från detta (eller precis inte)?
Har själv ingen erfarenhet hur som helst med termografi

Min veterinär använder sig av värmekamera för att se värmeskillnader vid olika problem.
Intressant att se sin häst i kameran.

Det stället i Gislaved behandlar ju både djur och människor om jag inte missminner mig. Det borde ju finnas lite info på deras hemsida om inte annat.

Men nu undrar jag.... finns det människor som har erfarenhet med termografi och hade nytta från detta (eller precis inte)?
Har själv ingen erfarenhet hur som helst med termografi

Jag gjorde det på mig själv för skojs skull (fick tillfälle till det) och hade inte ont någonstans. Det visade mkt värme här och var på min kropp och på vissa ställen inte lika mycket.

Kan säga att jag aldrig skulle förlita mig på en sådan kamera för att lokalisera smärta eller skada.
Man har olika värme i kroppen beroende på vad man just har gjort, tex suttit ner, stått upp eller rört sig. Det hade inget med smärta att göra. Om någon skulle diagonstisera mig efter den där kameran hade jag blivit inlagd på sjukhus..

Spara du dina pengar till ngt annat..

På mina hästar har vi tittat på en svårlokaliserad hasfraktur och en hovböld. Båda gav utslag på kameran.

Å andra sidan så röntgades hästarna också så detta var nog mest för att se om/hur/var värmen satt.

Jag har använt termografi mest på kul, vi visste skadan och var den satt, så det var mer för att följa läkningsbild. I övrigt lyste det på ett par ställen till, men där termografören (heter det så?) i alla fall utom ett alldeles korrekt tolkade vilka felkällor som det berodde på. En sena lyste dock, men inte nästföljande besök, så möjligt det var någon liten känning i den senan där och då.

Det är VIKTIGT att man vet hur man ska tolka bilden. Min häst lyste illrött i alla fyra benen t ex - jag hade tagit av benlindorna 30 min innan. Sen är de naturligt varmare på vissa ställen, sådant måste man också kunna tolka.

Här är resultatet från ett av besöken btw https://sakerlagring.telia.se/user/share.aspx?id=d7925af0-2992-4030-b608-110902fa4ad8

Mitt är gjort av 'alternativbehandlare' (laser), men används som sagt i viss mån som ett komplement till övriga undersökningar hos vissa veterinärer/kliniker med.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
913
Senast: Tuvstarr
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 192
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21