Svartfot

Trådstartare
Kisse hade kraftigt förhöjda sockervärden utan att eg ha visat så mycket typiska diabetestecken. Vi åkte till veterinären främst för att han var dålig i magen. Men det var redan bättre när det blev tid för veterinärbesöket. Men nu åter till hans diabetes. Han började tablettbehandling idag och vi ska på återbesök om en vecka. Men nu behöver jag lite tips och råd.

Högproteinfoder
Just nu går han på ett ”magfoder” och veterinären ville att han skulle äta det några veckor till. I normalfallet så äter han och vår andra kastrat Orijen med ”begränsad fri tillgång”. All mat serveras alltså i en aktivitetsboll som bara fylls på vid måltidstiderna. På detta sätt så har han hållit sig ganska bra i hullet. Av de flesta andra foder blir han fet som en gris. Men nu måste alltså Orijen bytas ut. Men till vad?

Fysisk aktivitet
Det är en riktig kastrerad huskatt vi pratar om. Han rör sig inte som vår andra som får ett par tokspel om dagen. Han tycker om klickerträning men jag kan ju inte längre ge godis så det går ju bort. Annars är han inte så intresserad av andra leksaker. Utan vill mest ligga och bli klappad. Han är skygg så utomhuspromenader i sele tror jag inte heller uppskattas. Något tips?

Bra medicinrutin
Skall han behandlas morgon och kväll för resten av livet så vill jag redan nu starta en bra medicineringsrutin. Han är skygg och lättstressad. Så jag vill absolut inte att det skall vara förknippat med obehag. Hur gör ni andra med diabeteskatter?

Tablett vs insulin och olika insulinsorter
Dessa beslut kommer jag främst lämna till veterinären. Men det är alltid trevlig att höra lite erfarenheter.
 
Sv: Diabetes

Jag bollar dig vidare till Dr. Hodgkins hemsida om diabetesbehandling av katter. Jag känner ett par stycken som fått sina katter medicinfria med hennes "tight regulation program".
 
Sv: Diabetes

Jag hade gärna utfodrat med mer kött. Men känner mig väldigt osäker på att han får i sig allt han ska. Idag började vi gå över från ”magfodret” till diabetesfodret. Det gick väldigt fort hos veterinären så jag gick ut därifrån med en säck RC diabetic utan att fundera igenom det. Är nämligen lite avigt inställd till RC. Särskilt till den katten då han svällde upp som en ballong på deras light foder.

Denna veterinär säljer alltså RC och förespråkar då givetvis deras foder. Men hur ser värdena ut olika diabetesfoder emellan? Finns det någon blötmats variant?

Nu har han fem mål per dag. Där tre är torrfoder i aktivitetsboll och två är magert kött med tillsammans med medicinen.
 
Sv: Diabetes

Du behöver inte ge kött. Jag känner till ett par stycken som kunnat sluta ge sina diabeteskatter insulin bara de gått över till att bara ge spannmålsfritt våtfoder som tex. MJAU eller Bozita.

Ska du ge torrfoder är Hill's m/d det bästa, men det är inte optmalt. Vilket spannmålsfritt våtfoder som helst är bättre. Dock kan blodsockret sjunka fruktansvärt snabbt när man går från en torrfoderdiet till en våtfoderdiet. Nyckeln är att lära sig att kolla blodsockret hemma och justera insulindosen därefter.

Jag har tyvärr ingen koll på veterinärer i ditt område så jag kan inte tipsa dig om någon veterinär som är bekant med Hodgkins "tight regulation" men förhoppningsvis kan du få hjälp med insulindoseringen om du får med din veterinär på det här programmet. Det är verkligen skitbra för många katter slipper insulin helt och hållet när de går över till våtfoder, men de behöver insulin på vägen dit och då behöver man hålla koll på blodsockerhalten hemmavid.
 
Sv: Diabetes

Kisse hade kraftigt förhöjda sockervärden utan att eg ha visat så mycket typiska diabetestecken. Vi åkte till veterinären främst för att han var dålig i magen. Men det var redan bättre när det blev tid för veterinärbesöket. Men nu åter till hans diabetes. Han började tablettbehandling idag och vi ska på återbesök om en vecka. Men nu behöver jag lite tips och råd.

Högproteinfoder
Har goda erfarenheter av Hill´s m/d.

Fysisk aktivitet
Inga bra idéer, kanske en aktivitetskula till maten?

Bra medicinrutin
Katter som står på lång/livslång behandling brukar finna sig väl efter en tid.

Tablett vs insulin och olika insulinsorter
Inte riktigt samma sak. Tabletter som är blodsockersänkande är att föredra om de fungerar, betydligt mindre pass och risker än insulin. Däremot kan man ju behöva insulinbehandla det katter som inte svarar på glipizid (och det är dessvärre de flesta). Caninsulin ges två gånger per dag och används flitigt, dock är en del insulinpennor med annan typ av insulin mer effektivt enligt vissa nyare studier. Levemir är ett sådant exempel. Det där ska du förstås överlåta till veterinären.

Katter med typ 2 diabetes kan under behandlingen få en ökad insulinkänslighet och klara sig utan tabletter/injektioner.

Jag tycker att det här arbetet är mycket bra läsning:
http://stud.epsilon.slu.se/1245/1/orndal_l_100531.pdf

Hur högt i glukos låg kisse? Togs ett fruktosaminvärde?
 
Sv: Diabetes

Jag vet inte de exakta siffrorna men han låg högt men inte idiothögt enligt veterinären. Tyvärr så hade blodsockret inte förändrats efter en vecka på medicin (dock inte diabetesfoder). Idag kom fructosaminet och det var också högt. Så det lutar åt insulin.

Dock tvekar maken. Vilket nog eg är det vettiga. Så länge någon av oss är föräldraledig så kommer vi kunna sköta hans diabetes på ett bra sätt. Men när båda börjar jobba och liten börjar på dagis så kommer det att bli värre. Det är även en väldigt skygg katt så jag är tveksam till tiden på djursjukhus.

Men fy fan. Att bara tänka på avlivning känns som om jag sviker honom.
 
Sv: Diabetes

Som sagt, det är inte säkert att katten kommer behöva livslång behandling. Har ni tur går diabetesen att hålla i schack med lågkolhydratkost. Det går kanske att försöka iaf. Går det inte så går det inte.
 
Sv: Diabetes

Glömde och skriva att jag är jättetacksam för att ni svara i tråden.
Han får redan allt sitt torrfoder i en aktivitetsboll. Tycker att det är ett väldigt bra sätt att se till så att de inte hets eller tristessäter. Det är den yngre katten som nu mer får äta sin mat uppe på den öppna spisen.

Ska nog försöka få tag i en säck med Hills i morgon. Är det: Prescription Diet™ Feline m/d™ jag ska satsa på? Hills hemsida var inte den bästa.
 
Sv: Diabetes

Det är m/d du ska titta efter. Hett tips är att iaf försöka ge hälften blötmat (vilket som som katten äter och mår bra av) så får du ner kolhydrathalten ytterligare och ökar chanserna för att katten kan slippa insulin så småningom.
 
Sv: Diabetes

Spelar nog ingen roll men jag gissar att MJAU innehåller mindre med kolhydrater.
 
Sv: Diabetes

Man brukar behöva behandla längre än en vecka innan Mindiab ger resultat. När katten dessutom inte fått ett bra diabetesfoder så tycker jag att det är för tidigt att förkasta tabletterna.
 
Sv: Diabetes

Det kändes jätteskönt att höra. Då kan det alltså finnas anledning att avvakta lite till. Insåg att RC gastro var ett riktigt skitfoder ur diabetes synpunkt. Känns som om det blir häftiga foderbyten men nu får han bara RC diabetic och det blir Hills så fort vi har fått tag i det.
 
Sv: Diabetes

Inte för att ifrågasätta Sol men håller du med om att jag borde satsa på blötmat och att Hills eller Mjau inte spelar någon roll? För visst är du veterinär? Katten ifråga skulle bli mer än lycklig om han bara fick blötmat. Jag har eg ingenting emot att ge blötmat. Men jag är uppvuxen med att det är torroder man ”ska” ge och det sitter hårt insåg jag just.
 
Sv: Diabetes

Maken har läst halva natten och vill stenhårt satsa på Dr. Hodgkins. Eftersom tydligen Hills md hade ganska högt fiber innehåll så vill han köra på Mjau. Så han är nu iväg och köper mat och en blodsockermätare. Jag är lite mer osäker. Det känns på nått sätt ”tryggare” med veterinärfoder.

Kisse ser fräschare och fräschare ut. Men vattenmängden minskar inte riktigt i den takten jag vill. Men eftersom han stod kvar på RC Gastro så får vi väl ge det några dagar till.

På apoteket så sa de att man kunde ge Mindiaben krossad vilket vi gör. Försökte dubbelkolla i FASS men kunde inte. Däremot så uppfattade jag det som att mat helst skulle intas en halvtimme efter Minidiaben. Nu får han den samtidigt.
 
Sv: Diabetes

Skillnaden emellan uppsatsen från SLU och Dr. Hodgkins tycks vara just synen på långsamma fibrer. Jag och maken är som sagt lite oense.

Tyvärr tillkom idag ytterligare en negativ faktor. Vi måste för ganska lång tid framöver ha hantverkare i lägenheten då vi har fått en stor vattenskada längs ena ytterväggen. Vår skygga lilla kisse fick sån panik när de kom att han upprepade gånger kastade sig emot den stängda dörren till det rummet där vi ställt möblerna. Då har vi ändå öppnat sovrummet för att han ska kunna gömma sig där. Känns som om stressen inte kommer att göra underverk för blodsockret.

Nu har vi i alla fall köpt en blodsockermätare och tänkte mäta under något dygn. Så vi kan jämföra om några dagar. Han får mat 8.00 med Minidiab. Sen 11.30, 15.00, 18.30 med Minidiab och sista gången 22.00. Vad är bäst? Mäta mitt emellan måltiderna eller en halvtimme efter.
 
Sv: Diabetes

Var bara noga med att kontakta veterinären om ni ser några förändringar i blodsockernivåerna. Det är farligt att ge insulin om blodsockret sjunker pga. foderbytet så insulindosen kommer behöva justeras om det händer. Kolla alltid blodsockret innan ni ger insulin. Det är väl det som är nyckeln med "tight regulation", att man har stenkoll på blodsockret och bara ger insulin om det behövs.

Du skulle kunna ringa till Torkel Falk i Helsingborg och be om telefontid (tror han är på Blå Stjärnan i Gbg en dag i veckan också). Han vet jag har lite koll på TR.
 
Sv: Diabetes

Kompromissen blir nog hälften diabetesfoder och hälften Mjau. Men hur mycket skall han serveras av Mjau? Jag använder ju alltid lathundarna på förpackningen för att räkna ut hur mycket man ska ha. Så vad är en kastrerad hankatts kaloribehov per dygn och kg kroppsvikt?

Han får inget insulin idag utan Mindiab och förhoppningen är att han ska svara på det. Men han är ett gränsfall.

Jag vill mäta blodsockret för att ha en säkrare måttstock än vattenåtgången. Vi har en katt till, han byter foder och när solen skiner så kan det bli ruskigt varmt i lägenheten vilket gör att en del vatten dunstar.
 
Sv: Diabetes

Jag vet ju inte hur mycket din katt väger men om han väger 4 kg och ska få ungefär halva sitt energiintag från MJAU ska han få i sig((4 kg x 125 kJ)+293 kJ)/2=397 kJ via MJAU. MJAU bitar med oxkött i sås innehåller 290 kJ/100 g så katten behöver ca 140 g MJAU/dag.

Eftersom Mindiab gör individen lite känsligare för hypoglykemi bör du ändå vara väldigt uppmärksam när ni byter foder eftersom foderbytet i sig är tänkt att sänka blodsockret. Ni bör nog kolla blodsockret innan katten får sina tabletter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp