Diabetes hos katt

Carla

Trådstartare
Hur utvisar sig diabetes hos katt? Jag misstänker att min katt har det,men vet inte om symptomen är desamma för katter som för människor.

Mvh, Carla

Sv: Diabetes hos katt

Typ detsamma.
Dricker mycket gör de även vid njursvikt.

Ökad törst, urinerande och eventuellt viktnedgång. Misstänker du att katten har diabetes bör du kontakta vet omgående, då obehandlad diabetes i vissa fall mkt snabbt kan leda till ett livshotande tillstånd som heter diabetisk ketoacidos. Dessutom är det en del andra sjukdomar som behöver uteslutas.

Om det är diabetes går det att behandla, och många katter kan sluta med insulinsprutor helt, eller behöver inte ens börja med insulin, om de skippar torrfodret (torrfoder innehåller stora mängder kolhydrater - även "kvalitetstorrfoder" och istället bara äter våtfoder med låg halt kolhydrater.

Min erfarenhet är att de flesta kräver insulinbehandling och att det inte räcker med foderbyte och tablettbehandling.

Ytterligare ett symptom på diabetes kan vara att katten blir björnfotad, dvs går på underbenet.

Men det finns vetenskapliga studier som visar att om man struntar i de gamla diabetesfodren (som innehåller mycket fibrer) och istället ger proteinrik och kolhydratsnål burkmat och får ner katterna i vikt så kan man drastiskt minska dosen insulin och i många fall helt avsluta insulinbehandlingen.

Detta gäller typ 2-diabetes mellitus.

Tyvärr inte något som är befäst hos svenska veterinärer. Känner bara till en katt som behandlats enligt denna nya metod och hon behöver inte insulin längre. Hill's nya diabetesfoder (m/d?) fungerade inte för att få henne helt av insulin, men efter att matte börjat BARFa henne behöver hon inte längre insulin.

Ja, det är bättre att köra med insulin än att ge Mindiab, för tablettbehandling verkar ganska värdelöst och kan på sikt försämra insulinproduktionen. Vad jag förstått funkar tablettbehandling enbart på ca 30 % av katterna, och majoriteten av dessa 30 % måste förr eller senare måste ändå börja med insulin.

Katter som inte har jättehögt blodsocker kan klara sig mha foderbyte, men Hills M/D (som är det "diabetesfoder" med lägst halt kolhydrater) brukar inte ha tillräckligt effekt, då det ändå har ca 15 % kolhydrater räknat i torrsubstans. Burkmat utan vegetabiliska ingredienser, t.ex Mjau, och som bara har ett fåtal procent kolhydrater i torrsubstans brukar däremot ofta ge en mkt dramatisk effekt på blodsockret. Min egen katt får t.ex 24 i blodsocker av M/D (och hade behövt insulin om hon skulle äta det), medan hon håller sig mellan 3 och 5 och behöver inget insulin om hon äter bara ovan nämnda typ av burkmat eller BARF.

Känner bara till en katt som behandlats enligt denna nya metod och hon behöver inte insulin längre. Hill's nya diabetesfoder (m/d?) fungerade inte för att få henne helt av insulin, men efter att matte börjat BARFa henne behöver hon inte längre insulin.

I Sverige är man ett par år efter, men utomlands är denna metod mer känd och förespråkas av de ledande diabetesveterinärerna.

BARF och vanlig burkmat funkar utmärkt för att Maja ska slippa insulin. Det enda M/D var bra för var för insulinkänningar, för då gav vi henne det så att blodsockret skulle stiga fort. Eftersom hon fick så högt blodsocker av M/D vågar jag inte tänka på hur högt blodsocker hon skulle få av torrfoder :eek:

Det fetmarkerade skulle stå med i originalinlägget:
Katter som inte har jättehögt blodsocker kan klara sig mha foderbyte, och behöver inte ens börja med insulin," men Hills M/D (som är det "diabetesfoder" med lägst halt kolhydrater) brukar inte ha tillräckligt effekt, då det ändå har ca 15 % kolhydrater räknat i torrsubstans.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
458
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Hej allihop! Min katt är "omedgörlig" hos veterinär men vi behöver få ta ett blodprov på honom och få veta hans T4 värde + njurvärde...
Svar
8
· Visningar
902
Senast: Sol
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25