Diabetes hos häst

E

Ewertsberg

Har en äldre ponny som nu i sommarvärmen börjat kissa väldigt mycket ( tre/fyra ggr på en halvtimma). Blir lite orolig om det kan vara diabetes. Han har inte druckit några onormala mängder vatten, men lite mer än vanligt kanske eftersom det varit så varmt. I övrig verkar han helt normal. Har fått tid hos veterinär nästa vecka, men skulle väldigt gärna vilja veta lite mer om diabetes hos häst.

Sv: Diabetes hos häst

Hur mycket är väldigt mycket? En häst kan dricka upp till 40 (50?) liter vatten när det är varmt.

Att en häst kan få diabetes låter väldigt otroligt om du nu inte fodrar den med socker dagligen.

Det kan vara cushings syndrome på en äldre häst. Sök på det, finns bra trådar.

Jag har haft en häst som fick det då han var 23 eller de första symtomen kom nog på hösten då han var 22 fast vi inte kopplade ihop dem då. Cushing är en tumör på hypofysen, tumören i sej är inte elakartad men den påverkar en rad funktioner i kroppen vilket kan ge en rad olika symtom, vissa är mer typiska, tex det du beskriver.
De kan också få fettansamlingar, hudproblem som mugg, svårläkta sår/skav mm mm. Och tyvärr svåra fånganfall hos en del. De kan även bli insulinresistenta.

Men sök, det finns flera trådar tror jag om detta!

Tackar för tipset...Söker på cushings..ska snart till veterinären, och vill gärna vara påläst, ifall att...han är ju till åren lillkillen och han brukar inte kissa floder i vanliga fall...Så jag hoppas verkligen att det inte är nåt...Kram

En häst kan inte kissa större mängder än normalt om den inte dricker mer än normalt. Den kan däremot kissa oftare och mindre skvättar åt gången, men detta är inget symptom på vare sig diabetes, njursvikt eller Cushing. Frekvent urinering brukar tyda på urinvägsinfektion.

För att vara på den säkra sidan kan du mäta hur mycket hästen verkligen dricker på en dag. Veterinären kan också göra olika undersökningar för att ta reda på vad som är problemet.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
594
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 598
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka