Diabetes eller cushing?

deathworship

Trådstartare
Nu vill jag höra lite vad ni tror rent spontant.
Jag har en ponny på jobbet som inte mår riktigt bra, en kollega nämnde häromdagen att han kanske har diabetes för hon hade nyligen träffat på en häst som hade liknande nacke som honom men jag vet inte riktigt. Har försökt läsa mig till bland annat här.

Ska ta lite om hästen då:
Han är född 1992, gått på ridskolan sedan slutet av -97.
Han var smal och fin de första åren, sedan fick han väldigt lätt att lägga på sig och har i omgångar varit riktigt överviktig. I samma veva så fick han oxå den där fettnacken. Ponnyn har mer nacke än min PRE hingst!
Nu senaste åren så har han emellanåt varit knackig men är kollad utav vet ett antal gånger och han hittar inget speciellt. Ponnyn står på metacam och andra mediciner då och då.
Han började oxå för några år sedan att sura ganska mycket, attackera de andra lektionsponnyerna under lektion.
Äter och dricker som vanligt.
Ibland har jag sett honom stå i avlastningspose i boxen. Han går regelbundet till hovslagaren som är duktig på fånghovar, men han har inte sagt något om fång.
Hans päls växer oxå helt otroligt, inte så mycket på sommaren men just nu under vintern har jag klippt honom två gånger, och även om många hästar är välpälsade nu så har han så otroligt mycket päls. Även på hela huvudet, på nosryggen är pälsen jättetjock.

Ja jag vet inte riktigt. Någon som har en idé?
Önskas bilder så kan jag slänga in de imorrn.

Sv: Diabetes eller cushing?

Hingstnacke och ökad pälstillväxt (ofta vågig päls) är ett vanligt symtom på cushing som ofta går hand i hand med diabetes.
Det går att provta för cushing och om man vill kan man medicinera, men det är livslång medicinering som gäller och medicinen är ganska dyr.
Fång är en vanlig följdsjukdom på hästar med cushing.

Hur är det med urinen? Kissar han mycket? Har för mig att cushing-hästar gör det. Jag har däremot hört att hästar med utpräglad cushing har lättare att magra av pga någon slags tandproblem/tandlossning, så att de pga det får problem att äta tillräckligt. Vet inte om det stämmer.
Är inte så bra på det där med cushing, men har i efterhand fått veta att våran fångponny troligen led av det innan vi blev tvungna att ta bort honom.

Fång är en vanlig följdsjukdom på hästar med cushing.
Så här i efterhand känns det nästan skönt att veta att det troligen var därför han fick återkommande fång, trots att vi gjorde ALLT för honom.

Låter som cushing. Kissar han mycket?

Oj, såg inte att någon redan svarat..f-låt:crazy:

jag har pricis avlivat min gamla ponny som hade cushing konstaterat under många år (omedicinerat). sjukdommen gjorde att hon "tuggade bollar" sista åren, så länge hon fick några kg lusern/dag gick det bra fram tills hon drabbades av lunginflammation för någon mån. sedan. därefter fullständigt rasade hon i vikt på bara några veckor.

inga problem med tänderna för övrigt (har alltid haft fina tänder och bett) som skulle bidragit utan bra slitytor och jämt och fint, dock något "näbbigt" pga av väldigt hög ålder.

andra symtom hon hade va svårt med fällningen, överdriven pälssättning (väldigt lång och tät) samt lockig päls och rinnande ögon.

en annan gammal ponny vi haft med cushing led av pälsfällningsproblem (och låång lockig päls)och slutligen 2 svåra fånganfall som ändade hennes liv.

*kl*
Tack för svaren!

Jag upplever inte direkt att han kissar mer än vanligt eller mer än någon annan ponny.
Däremot äter han ganska långsamt, inte så att det verkar som att han har svårt att äta men han tar tid på sig.

Ska läsa på lite om cushing ikväll, och under dagen försöka få tag på en veterinär.

Min förra häst hade cushing, hon hade alla symtom på cushing
Bukmage, bulor ovanför ögonen, extrem päls, tjurnacke, fång, extremt slö.

Maten var det aldrig problem med, alltid matglad, utom när hon mådde som sämst då handmatade jag och hon blev bättre.

Vi hann knappt komma innanför dörren på strömsholm då de sa cushing.
Tog blodprov, allt stämmde. Det var de högsta värdena de sett på cushings syndrom hos häst.

Jag hade 5 olika veterinärer ute och inte en ända av dem såg att hon hade cushing, det kunde ha räddat hennes liv om dem upptäckt det tidigare, hon fick 2 fånganfall på raken 7-8mm rotering.

Men henne avlivade jag för 3½ månad sedan då hon aldrig blev bra i högerfram, och fick bara kroniska hovbölder och hon reagerade inte på sin medicin som hon skulle och då hade vi kämpat mot cushing i nästan ett helt år.

Nu är hon på det evigt gröna ängarna och är smärtfri och har det bra.

/Rebecca

Senast ändrad:

Misstänker ni att hästen är sjuk bör han förstås undersökas.

Om han är knackig och blir bättre på Metacam tyder det på smärta någonstans. Vare sig Cushing el diabetes påverkas (i positiv riktning) av den medicinen. Har han ont är det förmodligen därför han gör utfall mot andra hästar, det är inte heller ett typiskt symptom på en endokrin sjukdom.

Vad gäller pälsen - har pälsens kvantitet/kvalitet förändrats över åren? Om han alltid satt mycket vinterpäls lär det inte vara ett symptom på sjukdom, däremot om det kommit krypande och om han har besvär med pälsfällningen.

Hos andra djurslag brukar de höga kortisolnivåerna vid Cushing medföra att patienten inte har så ont av slitna leder - de står ju på kroppsegen antiinflammatorisk medicinering.

intressant, är det så hos hästar också?

finns det några skäl att ej medicinera? tex biverkningar eller dålig effekt?

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar lite vart man börjar om man misstänker cushing. Kan jag låta veterinären som är närmast ta blodprov & skicka till Tyskland...
Svar
2
· Visningar
1 172
Senast: devere
·
A
Hästvård Hej! Efter att ha läst tråden om fångnacke tänkte jag lufta mina egna funderingar och frågor. Jag har ett 5-årigt OOOTROOLIGT...
Svar
1
· Visningar
5 357
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka