Di givande sto

Rotterö

Trådstartare
Ger ni stona extra foder tex pellets mm När de går på bete.
FGölis i dag 2 mån.
Hon går på bra bete. Halvblod

Sv: Di givande sto

Det är ju nästan ett måste med foder. Hur många idag har ett bete som täcker allt egentligen ?? Själv räknade jag på höanalysen..och lite mer..Funkade bra.

Har mer än väl med betesmark men i denna torka så vette 17 om det täcker det de behöver.
Bägge två får kraftfoder 2 ggr/dag
IC/Tinker och Fullblod

Jag ger henne kraft foder + mineraler + lite lusernhack
Funderade på att dra ner.
Kanske inte skall göra det då.
De ser välmående ut.
De går på bete på en egentligen åker som skördar hösilage. Rödklöver mm
Har gått där nästan hela tiden.
Då har de fått årets hö. Dagarna de stått inne hö

Nu kidnappar jag din tråd litegrand :angel: , var du på bassholmen när hovslagaren var där i onsdags? Hur är det med hästarna, har hört att många hostar!

Har aldrig gett tillskottsfoder åt fölmärrar, på bete.. Har aldrig behövts :smirk: Varför funderar du på att ge tilläggsfoder? Har stoet fallit ur / växer fölet dåligt eller vad ?

Gnist skrev:
Har aldrig gett tillskottsfoder åt fölmärrar, på bete.. Har aldrig behövts :smirk: Varför funderar du på att ge tilläggsfoder? Har stoet fallit ur / växer fölet dåligt eller vad ?

Hon har fått extra foder för att det sägs att dom skall ha samma foderstart i 14 dagar efter fölning.
Har gett ändå. tänkte dra ner på maten nu.
Föl är välväxt mår bra, märren har mycket att ta på. Över viktig just nu,
Har bra bete. men hon har stått inne dagtid för alla flugfä som hon inte gillar.
Skall jag dra ner på fodret.

Blixtra skrev:
Nu kidnappar jag din tråd litegrand :angel: , var du på bassholmen när hovslagaren var där i onsdags? Hur är det med hästarna, har hört att många hostar!

Jag var inte på Bassholmen då de värkade hästarna. Pratade bara med Håkan dagen efter.
Min gubbe hade varit snäll.
Har problem med sitt knä fortfarande.
Svullet med vätska. Haltar inget.
Vi har avaktat med veterinär. Om det inte blir mer väntar vi. Tar hem i första omgången iså fall. åker till klinik och tar bilder. Samt kastrerar .
Håkan mistänker över ansträngning eller vrickning i hans fall. Vanligt bland unghästar.
En hingst har åkt hem"" Dålig stel ,vinglig gick kontigt. Misstanke borelia ,slingel Vet ej men han åkte till helsingborgs sjukhus.

Ja när jag var där var några hostiga och snuviga. Men ingen fara. Skall ut någon dag snart, vi har semester nu.
Har du häst där ???

Beroende på sto,ras och väderförhållanden...

Iår har det fungerat kanonbra med bara bete för fölstoet,förra året fick jag stödfodra hela sommaren...

Varje dag bnär jag känner igenom dom på betet så känner jag xtra noga över reven och rumpan... skulle det behövas så lägger jag till kraftfoder direkt...

Åter...använd sunt förnuft!!!

Gnist skrev:

Som sagt,helt beroende på häst och betesförhållanden.
Jag som har ett fullblod skulle inte kunna bara låta henne gå på betet,än mindre med föl,så hon får kraftfoder 2 ggr/dag.
Ic/Tinker-stoet skulle klara sig fint utan,men det lilla hon får gör varken till eller från och hon får för att fullblodet får så då är det lugnt i hagen medans de käkar.

Jag ger mina ston m föl kraftfoder 2 ggr om dagen. Hade jag inte gjort det skulle araben varit ett vandrande skelett nu. Hon ger allt till fölet...

våra digivande ston (travare) går på ett bra bete men har börjat fodra kraftfoder 2ggr/dag nu, inte så mycket men, så man är säker på att dom får det dom behöver för nu börjar gräset tappa ur näring när det närmar sig slutet på juli.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama