Rumpnissen

Trådstartare
Någon som har någon erfarenhet av dessa sadlar? Ungefär vad går de på? Hur stoppas de? Är lite inne på Milady men jag vetifan. Hade varit kul att höra era erfarenheter innan man går vidare. :idea:

Sv: Devoucoux

Hmm de är väl i ungefär samma prisklass som jaguar, amerigo mfl skulle jag tro.

Min hoppsadel är en Devoucoux (iofs gammal köpt beg), är stoppad med ngt latexmaterial som inte ska behöva bytas. Men jag vet inte om det är samma i alla sadlar.
Hur som helst är det väldigt fina och sköna sadlar, har ridit i flera hoppsadlar olika modeller - men jag har nog aldrig sett ngn dressyrsadel irl...

www.aberga.com är svensk återförsäljare, de kanske har mer info...

Tackar. :bow:

Jag var rädd att de var ännu dyrare, men då är det ju överkomligt. Gillar att de har enkel kåpa. :love: Fasst nu börjar jag vela lite med modellen här... Latex låter ju dock lite mräkligt, men det kanske är en ny idé. ;)

Ska gå in och kolla på den hemsidan.

Senast ändrad:

eller hmm ja kan inte svära på att det är just latex. men det är inte ull iaf, utan ngt "syntetmaterial" av ngt slag.

Hmm, sånt är jag lite skeptisk till. men va fan. Ska ju kolla upp i alla fall.

Bad Aberga skicka mer info. :idea:

Jag har en gammal Devoucoux flatback dressyr och den får man skicka till Frankrike för att stoppa om... :angel:

Skicka till Frankrike?????

Det låter ju onödigt omständigt faktiskt... menmen, man ska aldrig säga aldrig. Väntar med spänning på min information. :idea:

Men man stoppar väl inte om? Utan man får byta hela bossan, eller byta panelerna som finns inuti.

Är den inte stoppad med ull så kan man inte justera stoppningen hos en sadelmakare, då måste den alltid tillbaks till fabriken för att fixas.

Mögel kommer ju fort om man inte tar hand om sadeln.

Hmm, låter krångligt det där med att inte stoppa om och byta hela bossan.. Menmen detta ska kollas upp.

Det är många sadelmärken (främst hoppinriktade) som har permanenta latexpaneler istället för ull. Fördelen är att det håller formen bättre, nackdelen är att det inte går att fixa och forma om hos sin egen sadelmakare.

Jag har bara provat Devoucouxs hoppmodeller, och jag hade gärna haft en själv :)

Vad spännande det blir nu när det bara har varit positiva upplevelser, förutom möjligvis det där med stoppningen som jag blir lite fundersam till.

Hur ofta behövs en sådan sadel stoppas om? För tanken är väll att det inte ska behövas, men den kan ju inte hålla för evigt?

Grejen är ju att du kan inte justera stoppningen efter hästen. Sadeln är som den är, kan inte byggas upp eller ner sas. Men ligger den perfekt så är ju inte dte några problem!

Panelerna brukar hålla många år...

Den måttbeställs ju, så man får ju verkligen hoppas att den ligger perfa. :)

Hur många år är många år? :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Äpplet.
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 348
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
771
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?