Lilla_Gubben

Trådstartare
Är det någon som vet var de ligger i nypris? Har blivit erbjuden en nästan ny hoppsadel för 10 000, är det ett bra pris?

Sv: devoucoux

Ligger på ca 25-30 beroende på modell. så ja det är ett bra pris. Är du säker på att den inte är stulen eller om den är i bra skick? Ingen trasig bom eller så? För det låter misstänksamt..

Hmm, då låter ju det ju verkligen misstänkt billigt. Jag har inte sett sadeln ifråga ännu, men om den är i bra skick så ska jag definitivt begära in kvitto på den, så den inte är stulen. Kan man känna om en bom är av?

Måste erkänna att jag inte känner till detta märke så väl, annat än att jag anade att det var en dyr sadel. Känner du till dem något och kanske kan berätta mer?

VArför inte gå in på deras hemsida o kika :)

Ett lätt sätt att känna att bommen är helt av är att man kan börja ihop den lite uppåt... Förstår du hur jag menar?

För att se om bommen är av kan du antingen ta den till en sadelamakre som öppnar sadeln och kollar, men du kan också sätta framvalvet mot din höft, sitsen ska vara vänd mot dig. Ta tag med händerna vid bakvalvet och försök böja upp sadeln. Om den knarrar eller böjs ihop mycket bör en sadelmakare kolla på den innan ev köp. Bommen kan dock "flexa" en aning och det är ingen fara, men är du osäker be en sadelmakare kolla. Om sitsskinnet är veckad tyder det på att bommen är av.

Det är ett bra märke, kan jämföras med märken som ex CWD, Amerigo osv.

Det beror på ålder mm. Sadelmagasinet hade en äldre Biarritz i fint skick för inte så länge sedan för 8500. Allroundsadlarna är inte populära alls här i Sverige iallafall. Jag har köpt min ena (Biarritz) för 1500£ begagnad, och den andra (Chiberta i näst intill nyskick) för 16000.
Båda sadlarnas nypris nu är runt 30000
/A

Hade jag haft pengarna hade jag köpt en Devoucoux alla dagar i veckan. Tyvärr finns ingen återförsäljare i Sverige längre, vad jag vet. Jag hade en för typ 20 år sedan till en tidigare häst, men sålde sadeln när hästen dog. Åh vad jag saknar både hästen och sadeln!

Ps. Du vet väl att du kan översätta en webbsida med hjälp av Google. Har för mig att man går in via "Översätt".

Liknande trådar

Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 598
Senast: Roheryn
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Kristall10
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder