DEUBER & PARTNER sadlar.

karamelldrottningen

Trådstartare
Ni som har någon deubersadel vad tycker ni om den? Kvalité?

Jag är nyfiken på en Dressyrsadel UF med steglöst inställbart framvalv. De gör ju även barocksadlar och liknande så flera av er kanske har någon av dessa i sin ägo?

Gärna åsikter och funderingar om dessa sadlar. Skulle ju vara roligt om någon hade just den sadeln jag är extra intresserad av, men den verkar vara ganska ovanlig, verkar det som.

Sv: DEUBER & PARTNER sadlar.

Min tränare har precis fått sin Ecuyer med steglöst inställbart framvalv. Hon är lyrisk. Ska titta på den om några veckor när vi har kurs där. (och så blir det kanske till att börja spara pengar...)

Jag har en riktigt jobbig häst att hitta sadel till, som dessutom ändrar sig massor hela tiden i hull och muskler, och är känslig.

Har haft hemma flera olika Deuber modeller från barock sadlarna och provat, och köpte till slut en Desmond O'Brien DeLux som både jag och hästen älskar (även om den sen inte blivit mycet använd pga. orelaterade problem men nog att vi känt på den ordentligt)

Alla modellerna passade honom bra, och dessutom provade min väninna som har en väldigt annorlunda häst flera av modellerna och alla passade helt ok, även om den del passar som en smäck.
Det är den enda typ av sadel jag nånsin kunnat säga att den passar väldigt många typer av hästar (förutom Butet sadlar, dom är underbara)

Och från att ha haft knepiga hästar med sadlar så är det verkligen inget jag skulle säga om jag inte hade sett det med egna ögon och innan varit väldigt skeptisk.

Kvalitén är bra tycker jag (är petig själv) iallafall i barock modellerna, dom andra har jag inte sett live.

Jag har provat Barcok, Desmond deLux, Demond Valencia, och en extra mjuk Ecuyer.

Jag har en stor hannoveranar valack med stor manke och svängd rygg, och min väninna har en liten kraftig PRE som är spikrak och utan manke som ALLT glider frampå, trots tixerant sadelgjord.
På hennes häst så satt dom här som en smäck, speciellt Valencian, rörde sig max 2 millimeter efter ridpass med helt vanlig dressyrgjord. Hästen gillade den starkt och ryttaren med.

Jag har ridit i Barocken på min egen stora valack, och på en islandshäst, funkade lika bra på båda trots den enorma skillnaden på dom.

Väninnans PRE och min valack har ungefär samma bomvidd även om min saknar muskelr framtill med har bred revbenskorg (trixig häst) och båda är breda, men det fanns kvar att bredda om man ville.

Alla sadlarna hade nya steglösa inställbara flexbommen, som jag nu älskar! (lätt som en plätt att ändra)

Min häst vågade för första gången komma upp bra med ryggen i barocken, men jag tycker alla är lika nog att dom funkar allihopa på honom så jag kunde välja den som var bäst för mig i slutändan.

Min Desmond Deluxe

Har bilder på Ecyuer'en och valencial om du är desperat, PM'a då. Men dom ser ut som produktbilderna.
Har dock bilder bakifrån om du inte lyckats hitta nån eller sett IRL hur dom ser ut i bossorna.

Kort och gott är jag supernöjd efter extremt långt letande, speiellt som jag själv har höftproblem (dom här är smala och sköna) och lätt får skav (inga problem här).

Hoppas det hjälper!

...och jag provade Valencian på mitt arabsto och det var en katastrof! Gjorden hamnade precis under buken, och den var så :devil: obehaglig för hästen så hon var asförbannad på mig. Ja, hon är duktig på att tala om vad som är bra och dåligt. ;)

Försäljaren sa att dessa sadlar kan vara svåra för araber eftersom deras bogblad ligger mer bakåt än på t ex en PRE, som sadlarna är designade för. Så dessa sadlar passar inte alla. Kanske nån av modellerna kan passa min arab men det är ju så meckigt att få tillgång till sadlar att testa. Man kan ju inte köpa en av varje sort och sälja vidare heller.

Så det är bara att leta vidare, har förstått att jag troligtvis måste ha en engelsk dressyrsadel som är av arabmodell för att få till det. En kompis i stallet har en som jag ska prova.

Jag har en Deuber&Partner Trail rider. En westernsadel.
Den provades ut med naken bom först, sedan "byggdes" sadeln som jag ville ha den.
En helt underbar sadel!

Vad tråkigt, och såklart ingen sadel passar alla, det hade ju varit helt underbart!

Min stora har stora bogbland och det har funkat super, men det är ju som med allt annat, är bara att prova och prova (jag har haft flera araber, och islandshästar, så är därför jag uppskattar att dom här sadlarna är både korta och breda)

Försäljaren sa att dessa sadlar kan vara svåra för araber eftersom deras bogblad ligger mer bakåt än på t ex en PRE, som sadlarna är designade för. Så dessa sadlar passar inte alla. Kanske nån av modellerna kan passa min arab men det är ju så meckigt att få tillgång till sadlar att testa. Man kan ju inte köpa en av varje sort och sälja vidare heller.

Typiskt, där kanske det sprack för mig också! :p
Españolan gillade han inte av den anledningen, att det blev såpass fast framtill och sadeln behövde ligga nästan på bogbladen för att ligga rätt.
Bogarna går rätt långt bakåt i förhållande till manken, sadeln kan absolut inte ligga ungefär till mitten av manken (isf snarare till precis när manken börjar) om den är fast framtill, annars känner sig kusen hämmad.

Nu menar ju jag specifikt sadlar med bom. Lite svårt att ställa in bommen om det inte finns någon...

Men du menar på det att det är ett samlingsnamn för både bom- och bomlösa sadlar?

Varför heter det "inställbart framvalv" och inte "ändring av bomvidden"?

Bara en fundering...

Det heter så för att man på de nya bomsadlarna från detta företag kan "ändra bomvidden steglöst" med en "nyckel" vid framvalvet.

På bomlösa kan man antingen byta koppjärnet eller framvalvet och på så vis få en vidare sadel eller beställa ett likadant "steglöst inställbart framvalv" mot lite extra betalning.

Min fundering:
På dessa bomlösa sadlar är det alltså inte hela bommen som ändras eftersom det som sagt inte finns någon. Det är bara framvalvet som breddas/minskas.
De andra sadlarna där det finns en bom i sadeln så borde resten av bommen också påverkas något av denna breddning/minskning. Eller?
Å andra sidan tyder ju namnet "inställbart framvalv" på att det bara är framvalvet som ändras.. :confused:

Bilder från tillverkaren hemsida;
bild_kammer_ultraflex_02.jpg

Bild på bomlös sadel med inställbart framvalv;
show_image_in_imgtag.php

Dem med ultraflex bom som kan ändras steglöst är det hela bommen som ändras, absolut.
JAg har en själv och det är definitivt hela bommen, på båda sidorna och hela vägen bak som ändras.

Dom kanske bar inte tänkt på att namnet inte egentligen återspeglar helt hur det är när dom säger det på ultraflexbommen, antar att det ursprungligen kom fårn dom bomlösa som har enbart framvalv, och sedan började det användas till båda typen av sadlarna fast det egentligen inte är exakt samma sak.

Intressant frågeställning. Men jag undrar fortfarande varför det heter just så eftersom andra företag brukar kalla det att man ändrar just bomvidden, men det kan vara som du säger att nyckeln som man använder har en förklaring till detta för att man ev. ska kunna skillja på att ändra bomvidden dvs. byta kopparjärn och ändra instälningen på framvalvet, dvs. vrida om med nyckeln.

Tycker att det är ju ett fiffigt sätt att ändra bomvidden på, bara sadeln passar bra för övrigt, så kan man ändra storleken på framvalet till bakvalvet allteftersom hästen musklar sig.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 678
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 008
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar