Sv: DEUBER & PARTNER sadlar.
Jag har en riktigt jobbig häst att hitta sadel till, som dessutom ändrar sig massor hela tiden i hull och muskler, och är känslig.
Har haft hemma flera olika Deuber modeller från barock sadlarna och provat, och köpte till slut en Desmond O'Brien DeLux som både jag och hästen älskar (även om den sen inte blivit mycet använd pga. orelaterade problem men nog att vi känt på den ordentligt)
Alla modellerna passade honom bra, och dessutom provade min väninna som har en väldigt annorlunda häst flera av modellerna och alla passade helt ok, även om den del passar som en smäck.
Det är den enda typ av sadel jag nånsin kunnat säga att den passar väldigt många typer av hästar (förutom Butet sadlar, dom är underbara)
Och från att ha haft knepiga hästar med sadlar så är det verkligen inget jag skulle säga om jag inte hade sett det med egna ögon och innan varit väldigt skeptisk.
Kvalitén är bra tycker jag (är petig själv) iallafall i barock modellerna, dom andra har jag inte sett live.
Jag har provat Barcok, Desmond deLux, Demond Valencia, och en extra mjuk Ecuyer.
Jag har en stor hannoveranar valack med stor manke och svängd rygg, och min väninna har en liten kraftig PRE som är spikrak och utan manke som ALLT glider frampå, trots tixerant sadelgjord.
På hennes häst så satt dom här som en smäck, speciellt Valencian, rörde sig max 2 millimeter efter ridpass med helt vanlig dressyrgjord. Hästen gillade den starkt och ryttaren med.
Jag har ridit i Barocken på min egen stora valack, och på en islandshäst, funkade lika bra på båda trots den enorma skillnaden på dom.
Väninnans PRE och min valack har ungefär samma bomvidd även om min saknar muskelr framtill med har bred revbenskorg (trixig häst) och båda är breda, men det fanns kvar att bredda om man ville.
Alla sadlarna hade nya steglösa inställbara flexbommen, som jag nu älskar! (lätt som en plätt att ändra)
Min häst vågade för första gången komma upp bra med ryggen i barocken, men jag tycker alla är lika nog att dom funkar allihopa på honom så jag kunde välja den som var bäst för mig i slutändan.
Min Desmond Deluxe
Har bilder på Ecyuer'en och valencial om du är desperat, PM'a då. Men dom ser ut som produktbilderna.
Har dock bilder bakifrån om du inte lyckats hitta nån eller sett IRL hur dom ser ut i bossorna.
Kort och gott är jag supernöjd efter extremt långt letande, speiellt som jag själv har höftproblem (dom här är smala och sköna) och lätt får skav (inga problem här).
Hoppas det hjälper!