Detta stör jag mig på...

S

Swannie

Jag stör mig på en hel del saker vad gäller andras hästhållning som jag är tvungen att bevittna. Ja,ja, jag gör säkert inte allting komplett felfritt själv, men jag försöker iallafall ta reda på fakta och därifrån anstränga mig att göra hästens bästa. Jag stör mig på:
-folk som skaffar häst utan att kunna speciellt mycket och efter en månad är experter på ALLT och inte tar åt sig av någonting för fem öre
-folk som ändrar om i hagarna varannan vecka så deras häst får gå med nya hästar hela tiden fast de VET att hästen är väldigt ranglåg, mår dåligt och blir mobbad
-folk som klipper hästarna nu för att det är för besvärligt att de fäller (!) fast det vet att det stör hästens naturliga balans (försökte förklara det men, hmm, behöver väl inte säga att de redan visste allt om allting)
-folk som tar föl utan att ha varken tid eller plats för dem
-folk som inte tar reda på vilken skötsel som passar en häst, t.ex. stoppar i dem vilken mat som helst utan att ha koll på vad det innehåller.
-folk som skaffar en billig travare, och bara för att hästen inte är värd massa pengar tycker de inte att den förtjänar lika bra omvårdnad som andra hästar för hallå, den hade ju inte haft det bättre någonannanstans.

Förlåt! Jag var bara tvungen att klaga lite, annars kommer jga få utbrott i stallet och det blir nog mindre populärt. Kan tänka mig att många andra känner samma som jag ibland (jag är inte alltid sån här faktiskt!)

Jag tycker nog som du om dom där sakerna du tar upp. Däremot kanske jag inte störs så mycket av dom, har inte råkat ut för allt för mycket såna heller. Men jag tycker iaf att det är fel.

Klart att du ska få skriva av dig lite, det är ju det Buke e till för, bland annat... Håller med dej om att man blir förbannad när folk inte lyssnar på goda råd och när de tror att de kan Allt och inte behöver höra nya infallsvinklar... Ibland blir man bara såå trött på att höra hur vissa personer tror sig veta allt och är så himmla bäst!
Själv så vet jag vad jag kan och inte, lyssnar gärna på goda råd och Vill lära mej Nya saker. Jag är ingen som helst expert, och det utger jag mig inte för att vara heller. Men när man vet att ngn annan gör fel eller påstår ngt som är så tokfel, blir man lite små purken när de inte vill lyssna. Har råkat ut för det här, bl.a med min pappas ex flickvän, som visste så himmla mycke om hästar m.m.... Stackars hennes häst som fick ont i ryggen :( och fick vila i ett halv år.. Och jag som föreslog att hon skulle ta kontakt med ett proffs när det gäller sadlar (sadelköp och anpassa en sadel perfekt till just den hästen), och inte bara köpa vilken sadel som helst... Se så det gick :mad:

Det är det värsta som finns ju, när man ser att hästar far jätteilla och folk vägrar lyssna utan bara kan o vet ALLT. Sedan känner man sig ju som världens gnällspik och folk tycker att man e besserwisser...typ.
Stackars hästen som fick ont i ryggen, usch, det finns så mycket sånt där!

jag har upplevt det motsatta: köpte häst utan att ha några större erfarenheter, var dock noga med att ställa mig i ett stall där det fanns erfarna hästmänniskor som jag kunde be om råd. MEN jag märkte snart att vissa människor (som tur var långt ifrån alla) hade lätt för att glömma att det faktiskt först och främst var min häst och kom ofta med kommentarer att "så måste du göra", "så skall du absolut inte göra" och försökte styra och ställa över min häst precis som om det var deras egen.

Jag försöker att inte vara en sån som alltid gnäller, och absolut inte säga till om småsaker. Tycker det är uperonödigt att "hacka" på folk som är nya med hästar, men om man ser att någon häst far illa av behandlingen tycker jag att man är skyldig att säga ifrån! Vi har t.ex. problem i vårt stall med att stallägaren är ganska snål, och därför mockar hon knappt till sin häst överhuvudtaget utan det får stå i skit. Sånt KAN jag bara inte stå å se på utan att säga något. Sedan är det ju inte så ofta det går fram...

aboslut skall man säga till om hästen far illa t.ex. om den får felaktig mat, om det mockas dåligt, om hästens vatten inte byts etc. däremot vet jag att man som nybliven hästägare lätt blir "mammad" av andra, mer erfarna hästägare. Och eftersom man själv inte har så stora kunskaper vågar man dels inte stå på sig, dels är risken stor att man ser upp till de mer erfarna och sväljer allt de säger.

Att folk inte mockar ordentligt, inte byter vatten, inte ger bra mat etc. beror inte på att de inte har tillräckligt med hästkunskaper utan på att de saknar sunt förnuft och inte tänker. Jag menar att alla, oavsett om det är en häst, en minigris eller en människa, skall ha det rent hos sig, skall få bra mat, rent vatten, bra vård - detta är ju rättigheter som varje levande individ har.

Nu gled jag kanske lite ifrån ämnet ;).

Jag håller absolut med dig! Jag tycker att om man bara har lite vanligt bondförnuft och tänker efter i mer än 2sekunder så kan man klara sig långt på det. T.ex. är det ju självklart att alla hästar ska ha det rent och torrt hos sig, och jag tycker själv att det är självklart att man funderar både en och tio gånger när det gäller hästens utrustning, foder, träning etc. Problemet med folk är väl oftast att det inte tänker

Joo, det är jätte hemskt, det finns nog en hel del pollar som far illa p.g.a osäkerhet/okunnighet/dumdristighet m.m... Ja, det är igentlige helt sjukt att det är man själv som ska känns sig dum eller som en gnällspik, när man bara försöker hjälpa till.

Hästen ska tydligen må bättre nu, eller iaf sist jag hörde ngt från dem, vilket var typ september förra året. Hon blev helt enkelt tvungen att köpa en ny sadel, efter att hästen vilat och blivit bättre.
Den onda ryggen upptäcktes faktiskt av "sadelprovaren" från Mustang. Han sa att han vägrade pröva ut en sadel till hennes häst för att den hade ont i ryggen. Tur att hon fick reda på det överhuvudtaget, hästen hade ju mått ännu sämre om det inte hade upptäckts!

Håller med...en sak JAG stör mig på är detta resonemang: Men så har det ju alltid varit, eller jag har HÖRT (utan någon källanvisning)...Folk som VÄGRAR inse att forskning inom vissa områden inte är detsamma som för kanske 10 år sedan. I mitt stall är jag den enda som lusläser vad SVA, SJV och SLU kommit fram till...alltså det senaste, och en gång sa jag till de andra: Ni verkar ju aldrig riktigt tro på vad jag säger, ni har alltid en massa motargument till allt jag lägger fram...varför då frågade jag ? Jamen sa den ena, du vet väl hur det är i stall...alla vill ju glänsa lite och veta bäst ??? Va sa jag...och tappade talförmågan eftersom jag EJ velat vara veta bäst typen utan ENBART lagt fram forskningsfakta :-(. Dessutom så brukar jag absolut INTE argumentera och hävda min rätt om jag inte är säker på min sak och har en källanvisning, jag säger aldrig..Jamen jag har HÖRT....för det anser jag vara så lågt.

Just det här att argumentera utan att ha några belägg för vad man säger tycker jag också är helt sjukt. Typ "jamen så har ju alla andra", "titta i vilket stall som helst", eller det värsta jag hört, när det gällde hästen som stod i ren skit och ägaren påstår att hovslagaren säger att det är OK och att de har så på djurkliniken i skara (!!!!!). När jag sa att hm, jag var faktiskt där igår (hade precis kommit hem med pållen) och de hästarna hade oklanderligt superrent i sina boxar så trodde hon inte på mig. Verkligen lätt att nå fram till somliga

Har märkt att de som har en rapp käft och är duktig på snacka oavsett om det bara kommer en massa rappakalja ur käften, det är dom som de flesta lyssnar på :confused:....dom som pratar så andra aldrig får en syl i vädret samt är duktig på avbryta.

människor som vägrar acceptera nya rön har jag träffat för många av. Följande förklaringar är bara ett fåtal som jag hört endast nu i år:

* hästen behöver inget täcke även om det blåser kallt och man ser att den fryser eftersom den aldrig haft ett täcke på sig tidigare och därför är van vid att gå utan (en annan förklaring till varför hästar inte skall ha täcken är att de lättare blir sjuka om de få stå inne med våta täcken - att man kan byta täcken har väl inte fallit denna människa in).
* När hästen avmaskas skall den stå inne (motivering: så har jag alltid gjort).
* Man skall hålla sig till ett och samma avmaskningsmedel (motivering: en veterinär sa det för 15 år sen)
* Man skall inte promenera med en häst (motivering: en häst försöker alltid i alla situationer att ta kommando över sin ägare och om man är ute och går med hästen kommer den att ta kommando direkt. Personen som sa detta hade tydligen egen erfarenhet av detta).
* Det är onödigt att analysera grovfoder (motivering: jag har fodrat mina hästar i 15 år utan analys och det har gått bra).
* Hästen mår dåligt om man ändrar foderstaten (motivering: en häst skall äta samma foder som den alltid gjort).

Exemplen ovan är endast ett litet utdrag av allt jag hört. Till sist orkar man inte ens bli arg.

Jag älskar dessa människor...not. Sedan har jag märkt att folk mycket hellre lyssnar på folk som säger saker de "vill höra". T.ex. om någon har problem med sin häst har de lättare att lyssna på någon som säger att hästen är dum och respektlös och ska ha stryk än någon som frågar dem hur de själva beter sig, t.ex. eller att de ska kolla upp sin utrustning och liknande saker. De där människorna som tycker att våld är lösningen på alla problem brukar ju också vara ganska högljudda av sig...

Och som motvikt kan jag säga att jag stör mig på folk som vet precis hur min häst ska fodras/ridas osv. Att hennes mage mår mycket bättre utan den "livsnödvändiga" betforn det är något jag bara inbillar mig, herregud häststackaren kommer ju att dö om hon inte får betfor!
Av någon underlig anledning är det "experter" som läst två böcker och gått på en kurs som vet precis hur min häst ska behandlas.
Konstruktiva råd som kommer från en människa jag har förtroende för och som kan föra en dialog är jag dock alltid tacksam för, oavsett om jag tar till mig dem eller inte.

Jag håller med dig! ;)

Jag vet en tjej som lägger sig i precis ALLT! Från hur man ställer upp en dörr till om man ska prata med sin häst medan man borstar den eller inte till hur man sopar en stallgång :mad: Plus då förstås vem jag låter min häst gå med i hagen, vad jag köper för saker till hästen eller hur jag hanterar min häst. Hon gör mig alldeles tokig ibland, och hon har fel också :p Om hon någonsin säger något vettigt kommer jag inte att märka det för jag har stängt av öronen för hennes gnat :D

a-haa... ntligen nån som råkat ut för samma sak som jag :bump:.. känns skönt att veta att man inte är ensam om det i hela världen.. Även om jag visste en hel del om hästar och hästhållning också var det ju en massa nya saker man inte haft en tanke på innan..exempelvis det här med foder.. kan ju lova att jag på ett halvår lärt mig mer än på 10 år på ridskola tack vare att jag vart "tvungen" att ta reda på en massa saker själv... Så länge man håller sig uppdaterad, läser fakta, tar till sig vad folk säger osv. kan man gå hur långt som helst, förutsatt att man har en åtminstone hyfsat sund syn på hästar och hästhållning.. Eller?

Och dessa människor som fortfarande lever kvar på 1800-talet...grrr... de som vägrar ta till sig utav nya fakta och forskningar och istället förkastar dessa på en gång eftersom det alltid varit på ett annat sätt... :devil:.. Eller vad tror ni??

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ För 11år sedan flyttade jag hemifrån, alldeles förtidigt men ändå i sista stund. Min mamma var iskall och ständigt på jobbet, hade...
Svar
18
· Visningar
1 760
Senast: MalinJ
·
Kropp & Själ Allting känns så meningslöst. Jag försöker planera, ha mål som jag kan jobba mot. Men allting bara faller pladask hur jag än gör och...
2
Svar
21
· Visningar
3 124
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar