Detta sista hinder inför hästköp;)

G

_Gullunge_

Veterinärbesiktning.:smirk:

Är spekulant på en dressyrhäst som är ca 14 år. Hon har blivit röntgad och böjd utan anm.
Förutom på en sak(!):(
Hon har förändringar på glidlederna, små. Men dom fanns där. Frågan är nu! Kommer hon att hålla? det finns en risk för spatt. :crazy:

Ngn som kan detta mer än mej? Varit med om detta innan?:confused:

Hon är sund och har aldrig haft spatt elr andra markanta skador innan. Regelbundet riden o tränad. Främst dressyr de senaste 4 åren. Innan dess så har hon fått 2-3 föl.
Tanken är den att jag ska träna och tävla dressyr regelbundet och vi förväntar oss att hon ska hålla i minst 3 år för detta. Och ev nåt föl när jag tävlat klart.:)

Sv: Detta sista hinder inför hästköp;)

Är väl sånt veterinärerna ska skriva i intyget, om hon förväntas hålla för det ändamål hon besiktas för...

Men är hon 14 år och inte har några övriga anmärkningar så måste hon ju vara en fräsch häst trots allt, eller vad sa vet om det?

Sen finns det så mycket annat som kan inträffa under en 3-årsperiod så det är det väl nästan helt omöjligt att säja nåt om.

Du måste ju gå på vad som känns rätt för dig om hon är den häst du verkligen vill ha trots anmärkningen (som kanske aldrig kommer att märkas??), om hon ligger rätt i pris, om hon har rätt kapacitet osv eller om du ska söka reda på en ny häst helt utan anmärkningar(men den kanske blir halt om 1 år!!!).;)
Man känner sig lite som en spelare varenda gång man köper en häst..:D
Ps, Ska tillägga att jag sysslar med travare så jag vet inte så mycket om dressyrhästar....:angel:

Är det lyckat att avla på en häst med dessa förändringar? Är de inte ärftliga?

Om du bestämmer dig för köp, kolla noga försäkringen så det inte blir några reservationer.

Vad jag förstått det är det ganska ovanligt med hästar som är helt felfria vid såpass "hög" ålder. Värre är det när man hittar hästar (som jag själv gjorde) med redan utvecklad spatt under tio år.

Jag själv hade inte köpt en häst med anmerkningar..

Men då ska vi inte glömma att jag gått igenom en grej med en häst UTAN anmerkningar som blev halt efter 3 veckor och utdömd 15 månader senare:crazy: :cry:
Hästen var 8år vid köpet..

Men är den 14 år och aldrig haft problem innan så kanske det inte är någon fara..

Jag skulle inte köpa en häst med röntgenförändringar. Du får säkert någon reservation för försäkringen också. Måste väl finnas någon annan frisk häst att köpa?

Har varit och pratat med veterinären idag, och hon avrådde oss till köp.
Det handlar om för mkt pengar för att chansa.
Tyvärr då denna hästen verkl uppfyllt alla mina krav i strl, ridbarhet, kapacitet, rutin osv:(

Det är ledsamt men som ngn påpekade, det finns fler. Även om den typen av häst jag är ute efter är svår att hitta.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 441
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 531
Senast: Kirie
·
Hästvård Gjorde nyligen utredning på klinik pga hästens reaktioner vid ridning. Åkte hem med pentosan (antiinflammatoriskt) som injicerades...
Svar
5
· Visningar
1 456
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama