Detta med liner-täcken

feel

Trådstartare
Nuförtiden är det ju väldigt poppis att ha ett täcke och sedan kombinera det med olika liners.

MEN jag har för mig att forskning har gjorts att varmast blir det med ett tjockt täcke istället för tex stalltäcke + utetäcke, någon som vet något om detta?. Principen blir ju densamma med liner, alltså det blir ju som två skilda täcken. Typ sovsäck på sovsäck...

Ur vämesynpunkt så borde alltså ett täcke med "rätt" tjocklek på fyllningen för vädret vara bättre än ett linertäcke?

Sv: Detta med liner-täcken

Horseware designar nog inte täcken baserat på studentuppsatser....

Det finns väl dessutom ingen vetenskaplig princip som skulle tillsäga att ett ofodrat täcke+200 g liner är kallare än ett 200 g täcke där yttertyget sitter fast. Det faller liksom på sin egen orimlighet.

Om något så kommer det vara varmare, eftersom den fodrade delen av innetäcken/liners faktisk täcker hela hästens kropp, och det gör INTE dagens utetäcken.

Nä Horseware designar nog för att tjäna pengar skulle jag tro.

Men tex 200g täcke + 200g liner, är det jämförbart med 400g "enkelt" täcke? För att ligga i en sovsäck och sedan sätta en sovsäck över gör ju inte att det blir dubbelt så varmt?

Jag har läst forskningen, men inte upplevt minsta av 'det' själv. Dvs 200 gr + 200 gr eller 400 gr = samma lika för hästen. Haft dels kaminvarma hästar, 'normala' och så den enstaka fryslorten. Fryslorten föredrog lager på lager för övrigt.

Jag har liner till det ofodrade regntäcket, kan sätta det i 200 gr täcket med. Jag köpte dock en liner just för att få BARA 100 gram fodring i regntäcket (utan att ha fleeceinsida). Dvs för att ha något INNAN 200 gr. Har fungerat bra.

Har enstaka ggr kombinerat linern med 200 gr, eller kört thermotäcke 150 gram + 200 gr täcket alt kört skal + 150 gram thermotäcke. Värmer 'som det ska' helt enkelt.

STORA fördelen med liner förutom den uppenbara - att man kan ha ett skal + flera liners då är att det är så lätt att TVÄTTA det. Dvs man kan se till att fodret mot hästen är rent hela tiden, utan att behöva tvätta och impregnera tjocka vintertäcken flera gånger per säsong. Men huvudanledningen att köpa liner för mig var att få just ett 'tunt fodrat' täcke. Men har kört både ett tjockt och två tunnare tidigare och sett NOLL skillnad på hästarna, förutom då den extremfrusna, som frös mindre med två täcken än ett tjockare. Han är dock inget som ska sätta någon norm..

Problemet med den här undersökningen (iaf den jag har i tankerna) är just det du är inne på. De la på två täcken, mätte temperaturen under täcket och fastslog att det var bara 10% varmare där än vad det hade varit med ett täcke.

Därav drog de slutsatsen att två täcken ger endast 10% mer värme.

Om man tänker lite mer så är det ju helt uppenbart att temperaturen under täcket inte kan öka med 100% för att hästen får dubbla täcken! Då skulle den ju varit död av överhettning för länge sedan!

En temperaturökning på 10% vid huden skulle jag säga är ganska markant, mao blev hästen BETYDLIGT varmare med två täcken.

Sen finns det andra aspekter, som att det blir tungt och det ställer krav på att yttertäcket är lite större så att det finns plats utan att strama och skava. Men det tror jag dock inte är ett problem med täcken som är designade för att sitta ihop.

Så du menar alltså att, det inte är blir dubbelt så varmt om du har två duntäcken (ovanåpå varann) i sängen, jämfört med om du har ett?
IKEA har faktiskt just ett sådant täcke: två duntäcken som sätts ihop i hörnen med kardborrband. På detta sätt behöver man inte köpa ett separat täcke att ha sommartid/när det är för varmt för ett tjockt duntäcke. Jag har haft ett sådant, och visst fanken är det varmare att ha båda delarna än att bara använda den ena. ;)

Jag skulle tro att ett täcke med liner (totalt 400g) är lika varmt som ett 400g täcke, om de båda ligger likvärdigt på hästen och täcker lika mycket av hästens kropp.

Visst designar HW för att tjäna pengar - precis som alla andra företag. Däremot verkar inte liner-täckena vara dyrare än "vanliga", iaf inte de jag sneglat på nu när jag börjar nosa efter vintertäcke till hästen. Snarare är väl risken att de säljer något täcke mindre, om folk bara använder täcken med liners ( = de behöver inte lika många täcken).

EDIT: Och medan jag skrev, hann fler svara, såklart :D

Senast ändrad:

IKEA har faktiskt just ett sådant täcke: två duntäcken som sätts ihop i hörnen med kardborrband. På detta sätt behöver man inte köpa ett separat täcke att ha sommartid/när det är för varmt för ett tjockt duntäcke. Jag har haft ett sådant, och visst fanken är det varmare att ha båda delarna än att bara använda den ena.
''

Nog bllir det ju varmare att ha två täcken än att bara ha ena, det jag undrar är om tex 200g liner + 200g täcke är lika varmt som 400g täcke, eller om det är bättre att köpa ett tjockt täcke.

Hästen har dessutom stalltäcke under, vilket gör att det blir som tre täcken. Känns som att det kan bli kaka på kaka. Svårt det här.

Det upplevde jag absolut att det blev (refererar fortfarande till mitt duntäcke :D). Har ett vanligt (dvs ett enda tjockt) numera, och upplever inte det som varmare än det dubbla.

Däremot skulle jag inte ha tredubbla täcken, men det beror på att jag helst inte har dubbla täcken öht då jag upplever att det blir "knöligt" med så mycket spännen.

Hästen måste ha stalltäcke och tyvärr ingår inte täckesbyte. Blir nog lite mycket med stalltäcke, liner+utetäcke.

Enligt mig blir det som två täcken, iom att linern sitter som ett fode. Dock skulle jag då vilja ha bort bogknäppningen på linern, just för som någon skrev det blir väl mycket med tre knäppningar. Men förutom det ser jag täcke med liner som ett täcke.

Finns ju dessutom forskning på människa som visar precis tvärtemot alltså att lager på lager är varmare då även luftlagret som bildas mellan plaggen påverkar att höja värmen. Varför skulle det fungera annorlunda på häst för att några studenter gjort en studie som påstår något annat ?

Jag upplever precis det att flera lager blir varmare vid samma "gram"tjocklek än bara ett täcke.

Dessutom är det överlägset ur tvättsynpunkt då de flesta av mina drar 155 och jag här i blåsiga skåne numera föredrar utetäcken med fasta halsar = de tjocka 155 med fast hals går inte ens in i de normala stora vacator maskinerna utan bara i de allra största som inte är så vanliga.

Är det bogknäppe i linern också? Det har jag missat. Då får jag köpa två täcken helt enkelt, det blir för tjorvigt för personalen.

De la på två täcken, mätte temperaturen under täcket och fastslog att det var bara 10% varmare där än vad det hade varit med ett täcke.
Har inte läst rapporten, men kan man inte läsa det som att om första täcket ökar från 37,5 till 38,5 så är den 1,0 graden 100% och att nästa 10% alltså är från 38,5 till 38,6?

I mina tankar om dubbla täcken så är det givetvis varmare, men det blir sämre cirkulation, andas inte lika bra. Täcke nr 2 blir som ett 'lock' på cirkulationen.

Nä Horseware designar nog för att tjäna pengar skulle jag tro.

Men tex 200g täcke + 200g liner, är det jämförbart med 400g "enkelt" täcke? För att ligga i en sovsäck och sedan sätta en sovsäck över gör ju inte att det blir dubbelt så varmt?

Varför skulle det inte bli det?
Jag skulle vilja säga att det att det blir varmare eftersom det blir en luftspalt emellan (förutsatt att det är samma stoppning i 200+200-täckena och d med 400 g).
Det är välkänt att "lager på lager" värmer bättre än 1 tjockt lager.

Däremot har man väl sett ang hästtäcken att det blir sämre passform när man lägger täcken ovanpå varandra, men det är lite skillnad med en liner som är väl anpassad till yttertäcket.

Det är också stor skillnad på olika täcken vad gäller tyngd, och då tänker jag inte på fodret (2 eller 400 g tex) utan på ytter och innermaterial. Ett HW rambo i 400 g är väldigt lätt kämfört med vissa andra täcken i samma tjocklek och det är också skillnad på om yttertuget håller kvar vatten. Vissa täcken väger as helt enkelt. Jag föredrar att ha täcken av riktigt bra kvalitet och passform som hästen kan ha på dygnet runt, sen får tjockleken anpassas lite efter vädret. Jag klipper dock inte min häst för hon sätter inte jättemycket vinterpäls, men är inte den frusna typen för det.

Senast ändrad:

Finns ju dessutom forskning på människa som visar precis tvärtemot alltså att lager på lager är varmare då även luftlagret som bildas mellan plaggen påverkar att höja värmen. Varför skulle det fungera annorlunda på häst för att några studenter gjort en studie som påstår något annat ?

Jag upplever precis det att flera lager blir varmare vid samma "gram"tjocklek än bara ett täcke.

Dessutom är det överlägset ur tvättsynpunkt då de flesta av mina drar 155 och jag här i blåsiga skåne numera föredrar utetäcken med fasta halsar = de tjocka 155 med fast hals går inte ens in i de normala stora vacator maskinerna utan bara i de allra största som inte är så vanliga.

Hur mycket luft är kvar i det undre täcket när du lägger ett tungt täcke ovanpå?

Hur mycket luft är kvar i det undre täcket när du lägger ett tungt täcke ovanpå?

Varför skall man lägga ett tungt täcke ovanpå ? Många täcken på marknaden idag väger i stort sett ingenting vitsen att köra med lager på lager är ju att man har flera tunnare och därmed lätta täcken är det något som är tjockare när man kör med dubbla täcken så är det ju det som är närmst hästen. Ett ofodrat täcke eller som jag ofta kör med ett 100 gr täcke som ytterskal väger nästan ingenting och tynger inte alls ner termotäcket de har under.
Naturligtvis ställer det precis som med all täckning krav på passformen, man kan ju inte ha ett ytterskal som är i minsta laget utan det måste ju vara ett rymligt täcke som är beräknat för att passa med ett tjockare täcke under annars kommer det att spänna.

En sak att tänka på är att högre DEN i yttertyget speciellt på billigare täcken väldigt ofta gör täckena tyngre så det är inte alltid att föredra så hög den som möjligt om man inte går på de dyraste täckena som ofta håller sig lätta trots hög den.

Senast ändrad:

Är det bogknäppe i linern också? Det har jag missat. Då får jag köpa två täcken helt enkelt, det blir för tjorvigt för personalen.

Min liner (Rambo) har ett enkelt bogknäppe ja. Kardborre, dras genom ögla och fästs tillbaka. Så inte lika 'bulkiga' knäppen som vanliga - men blir ändå tre styckern om du har t ex stalltäcke - liner - skaltäcke.

Fick mitt Rambo duo med posten idag. Linern som man får med är på 300 g men alltså, den kändes tunn!?! Jämförde med mitt Rambo wug 200g. Någon som känner igen sig eller kam jag inte jämföra så?

Upplever också att det är liten skillnad på tjocklekarna. 100g känns som 100g men sedan "händer det inget". Köpte 100g och 200g ihop med skaltäcke, men det var ingen stor skillnad på dem. Beställde sedan 400g och det skulle jag gissa var på 200g om jag inte såg märkningen. Amigo Insulator heavy 300g (stalltäcke) känns betydligt tjockare än linern på 400g.

Senast ändrad:

Åh!! Vad tråkigt!! Jag har nämligen beställt ett 100 och ett 200 g dom kommer nästa vecka. Skulle ha behövt ett 400g:s kanske?? Eller är det så att det blir varmare men ej tjockare?

Liknande trådar

Utrustning Jag har en liner på 400 gr till mitt Optimo, alltså den linern som följde med täcket. Jag har även köpt en liner på 300 gr (vanlig...
Svar
4
· Visningar
837
Senast: Martina_m
·
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 522
Senast: Scata
·
Utrustning Min nya häst drar större storlek i kläder än min förra, så jag har varit tvungen att byta ut hela min täckesarsenal nu inför... 2
Svar
26
· Visningar
5 035
Senast: bejkonfis
·
Utrustning Sliter mitt hår snart! Min häst fryser när det blåser, och blåser gör det mycket här. Han har mat, han är frisk, han är inte... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka