detta med halm

vinkelina

Trådstartare
när skall man ge halm?

vi tycks ha väldigt bra kvalitet på vårt engilage (inte testat, av flera orsaker som jag inte kan påverka)

mitt sto som är på banting får lika stora portioner som shettisen hon går med, detta är en portion som vi har prövat ut åt henne, större portioner och hon går upp i vikt.

men hon tycks alltid vara hungrig,dessutom så har de blivit ändrat på fodertiderna, eller egentligen på utgångstiderna. de kommer ut före 7 på morgonen, får morgonhö i hagen, lunchhö vid 11, o sen INGENTING före kl 19-20 vi är flera som har reagerat på detta.

nu har vi funderat på att slå oss ihop o köpa en halmbal.

så min fråga är, är de lämpligt att köpa halm o ge till henne, när vi kämpar med hennes vikt

Sv: detta med halm

Låter som väldigt lång tid utan mat på eftermiddagen. Hur lång tid tar de för dem att äta upp 11-höet?
Halm är jättebra som tidsfördriv och grovfoder. Det man ska tänka på att halm innehåller inget protein men däremot ca 5MJ/kg så det är möjligt att du måste korrigera med extra proteintillskott.

Vad är det för ras på ditt sto? Låter väldigt osannolikt att hon kan klara sig på samma mängd som en shettis.

Halm kan ju vara bra som tidsfördriv. T.ex. kan man blanda hö o halm ute i hagen. Det tar lite längre tid att äta upp höet då o när det väl är gjort så kan hästarna plocka med halmen istället.
Det jag reagerar på är att du säger att den stora hästen får lika lite ensilage som shettisen. Det låter sopm om den stora hästen får väldigt lite grovfoder, eller får shettisen väldigt mycket? Min erfarenhet är att det är bättre att ge mycket grovfoder o istället öka motionen om hästen har problem med "rund mage". Hur mycket motion får din häst? Kan du öka på med mer? Hur mycket kraftfoder ger du?

är en mycket lättfödd finnhäst jag har i min ägo. tittar hon på mat sväller hon upp :) kan inte ge hömängden i kg. men hon och shettisen får lika stora högar. tycker generellt att de är lite snåla med utdelningen av hö. tyvärr så kan jag inte påverka så mycket, har helinaccordering och det är personalen som sköter utdelningen. i dagsläget rids hon ca 4-5 gånger i veckan. hon har varit skadad i benet, vila i 4 månader. har ridit sedan jul, men hästen är 17 år, så jag har tagit det ganska lugnt med igångsättningen, bättre den vägen.

hon får även ½ l havre morgon och kväll.

om hon lätt blir tjock ta bort havren! Ge mer grovfoder att tugga på, har svårt att tro att en finnhäst (är väl ungefär samma storlek/byggnad som en nordsvensk?) klarar sig på lika lite som en shettis...

Ni har inte gräs i hagarna?

Även om du är helinackorderad måste du väl kunna påverka din hästs foderstat? :crazy:

Varför reagerar ni på fodringstiderna mellan 11-19?
Tanken har inte slagit dig att tiden mellan 19-07 är betydligt längre? :p

Hur många kg om dagen får hästen ungefär? Du måste väl veta vad din egen häst får? :confused:
Om den och shettisen går i samma hage och får foder så har jag svårt att tro att de äter lika mkt. Större hästar brukar (med undantag) tugga fortare än små..
Och du kan ju knappast veta att hästen går upp i vikt av mer foder om du inte ens vet hur mycket den får!

Ang halmen - halm bör (enligt mig Ska) man lägga till i foderstaten när man inte kan tillgodose hästens tuggbehov.
Om hästen står utan mat att tugga på flera timmar varje dag så kan magen bli förstörd så det är viktigt att tänka på det.
Så när och hur mycket halm som behöver läggas till beror ju på hur mycket av det övriga grovfodret hästen får. Ju mindre hö/ensilage, desto mer halm behövs ju.

Och - om hästen blir tjock - ta bort havren! :p
Bättre att ge ett par kg mer grovfoder istället.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: QueenLilith
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 971
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag såg att det redan finns en tråd om Ergenyl, men då den har några år på nacken tänkte jag att det kanske är bättre att starta en ny...
Svar
10
· Visningar
3 944
Senast: Amha
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 933
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka