Detta har jag slagits med....(bild)

M

Mimmi22

nu i två veckor, men som tur är börjar det gå över. Har skrubbat stall från golv till tak, rengjort alla prylar med ett medel som heter virkon. Sen har Tea (hästen) duschats dagligen med ett medel jag fick från veterinären.
Detta är ringorm, hon har det på baken men har även småprickar i ansiktet.

ringorm

Som sagt, skönt att det är på bättringsväg. Jag har hållt oss isolerade så vi inte smittar andra. Hemma är ingen fara då det bara är hon i hagen än så länge.

Ett litet roligt råd till dig (vet hur kul allting runt denna sjukdom är har själv haft det på alla mina hästar för något år sedan) Har du möjlighet så byt hage till hästen så snart hon är bra sedan har du en rolig uppgift att skura alla staketstolpar och dylikt som hon kan ha kliat sig på. I denna värmen så stortrivs sporerna även utomhus. Inte förrän det kommit en rejäl köldknäpp med flera minusgrader kan man annars anse att hagen inte smittar längre (sporerna dör vid minusgrader så ett bra tips med borstar o dyl är att stoppa in dem i frysen över natten.)

jo, jag har rean gjort iordning en hage som hon ska flyttas till efteråt och som du säger, guuud!!! vad tråkigt att gå och skura alla dessa stolpar sedan, men ska det bli fint får man lida pin :rofl:

Avundas ditg INTE! :p :D
Skönt att hon är på bättringsvägenb iallafall och förhoppningsvis behöver du aldrig göra om det igen. :)

ne, jag hoppas verkligen inte det. Vet inte hur jag fått det heller då min pålla som sagt stått själv sen november förra året. Visserligen kan ju den hästen som stått här innan varit smittbärande utan symtom. Sen rider jag ju mycket på ridskolan och det är många ridlägertjejer som vill fram och klappa när man kommer... ja... tankarna surrar. Tänkte jag skulle till ridskolan imorgon (utan häst) och höra hur dom haft det med sina hästar.
Smittar det bara via direktkontakt med nått?? eller kan det smitta via luften också??

Absolut vanligaste smittspridaren är Marsvin.
Ringorm ingår tyvärr ofta i deras "normala" hudflora.
Sen smittar dom barnet som äger det.
Som sen för smittan vidare....

Ett tips om du har eltråd eller elband runt hagen:

Linda upp tråden/banden i mycket lösa rullar och lägg rullarna direkt i frysen.

Spara mycket slit och fingrar...

Lycka till.

Allra enklast är att köra med högtryckstvätten och sen spraya på Virkon.

Jag hade hästar ivägskickade som kom hem med rejäla ringormsangrepp.

När detta läkt ut med hjälp av Imaverol så sanerade vi hagen de gått i (de var aldrig inne i stallet eftersom det var sommar). Sprayade med ganska stark Virkonlösning överallt där de kunnat klia sig, stolpar, trädstammar, vindskyddet osv. Vi använde en större spruta som man kan pumpa upp tryck i.

Elbanden gjorde vi inget åt, där har ju hästarna definitivt inte kliat sig ;).

Finns det verkligen belägg för att minusgrader dödar ringormssporerna?

Jag har bekanta norröver som flyttade till ett stall som stått tomt en hel vinter. Stallet hade minusgrader invändigt hela vintern när det stod tomt, ändå smittades de nyinflyttade hästarna av ringorm. Visade sig också efter lite forskning att förra ägarna haft ringorm på sina hästar strax innan de flyttade.

Skönt att du har så gott som nästan fått bukt med det!
Har ju hört att det kan vara knivigt att bli av med. :crazy:
Det såg ont ut på stackars Tea-pluttan!!
Ge henne en bamsekram från mig och Dasti-darling! :)

hur får en häst ringorm... om den inte varit i kontkt me andra hästar... kan det typ komma upp ur jorden eller nått

jag är inte helt haj på det här med ringorm, men vad jag har fattat så blir djuret smittat av ett annat djur eller en mänsklig smittbärare. Tror det är en luftburen smitta.
Så det följer med kläder och sådär.

Nej, ringorm är ingen luftburen smitta utan en kontaktsmitta. Sporerna överförs från en häst till en annan eller via människor eller andra saker som varit i kontakt med smittan. Fick ett mkt lindrigt utbrott en gång av att en veterinär lyssnade på min häst på en tävling med stetoskop tog ca 10 dagar sedan blommade det upp en ringormsfläck precis där hon haft stetoskopet (tyvärr precis under sadelgjorden och hade dessutom hunnit använda samma sadelgjord även på två andra unghästar vilka också fick detta på samma ställe) behöver jag tillägga att jag aldrig mer låter någon tävlingsveterinär pilla på mina hästar utan nya gummihandskar på.

Har hört detta från flera håll (bla veterinär) att sporerna dör vid minusgrader och för min del verkar det stämma. Hade turen (i oturen) att drabbas av ett jätteangrepp (ny häst som hade det med sig hit) sent på hösten. Först var det plusväder och det bara blommade upp nytt hela tiden sedan blev det rejält kallt och jag fick rådet att som komplement till behandlingen slänga ut hästarna 4-5 timmar utan täcken (helklippta) samt att låta stallarna stå vidöppna hela dagarna när hästarna var ute. Då klingade det av ganska fort och har sedan dess (är ca 3 år sedan) inte haft tillstymmelse till ringorm på någon häst (har kommit in nya hästar sedan dess i stallarna utan att bli smittade) tilläggas skall att vi inte behandlade stallarna på något annat vis än som rekomenderat att frysa ihjäl sporerna.

Ok. tack för ett bra svar!! :bow: :bow:
Som sagt, inte min starka sida det här med ringorm.
Så KONTAKTsmitta, kanske det heter då ja.. :idea:

det syns inte på bilden men på de flesta prickarna så börjar det växa ut hår igen och det var visst ett tecken på att det är över, men det finns även en och annan liten som den skarpa röda som finns på bilden som inte är det men det kommer växa där med. Jag får en ren häst varje dag nu ivartfall, duschen går varm i stallet :)

okej, men då måste det varit någon tjej på ridskolan som haft det eller så kan det suttit i manegeväggen kanske för vi har lyckats stöta emot med rumpan emellanåt....hm... ja nått sånt är det.

Enl. flera vet. jag har talat med är det istort sett omöjligt att helt bli av med ringorm. Hur mkt man än sanerar stallet så finns smittan kvar. Det är riktigt sega rackare.
Minusgrader dödar en hel del av sporerna men inte alla, tyvärr.

Hmm, ja när man läser inläggen här så verkar det vara en jobbig smitta att bli av med. Typiskt att hon åkte på det nu på sommaren är min första tanke. Fast det e klart. jobbigt att stå och tvätta all inredning m.m. mitt i vintern.
Hoppas verkligen att ni blir av med det nu och att det inte blir en massa smitta som ligger vilande. Men skönt att det har börjat växa ut päls, då är det väl förhoppningsvis på övergående nu då..
Jag lider med dig. Och Tea..

Ett annat bra tips är att ge ett homeopatprep som heter Sepia D200 direkt, detta gör att ringormsutvecklingen stannar av.... :bow: :bow:

Är det en tinker/IC?
Min veterinär är ganska fördomsfull och anser att rasen mer el mindre har kronisk ringorm.

Du verkar vara återförsäljare för en hel del produkter.
Säljer du enstaka produkter till privatpersoner? Eller säljer du bara större mängder till andra företag? :smirk:...eller hur funkar det..?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka