Det tar ett tag..

malinsky

Trådstartare
...men nu när jag har haft min 5-åriga häst i snart 2 månader så börjar jag bli mer och mer medveten om hans svaga och starka sidor.. Iom att han råkade ut för lite blessyrer i början så har det inte blivit så mkt ridning och därför har väl detta dragit ut på tiden.

Men det skulle vara intressant att höra vad ni tror om min lilla pålle (jag ska ta ut en ET snart för att kolla upp honom, ska ta tandisen först bara)

Vänster bak belastar han så lite som möjligt vid skrittpromenader. han sätter det lite under sig och med en ngt pendlande rörelse rakt fram och in under sig. Höger fram dunsar ned mer då den tar upp stöten. Detta märks i nedförsbackar och plant underlag. I svagt uppförslut till rena klättringsbackar sätter han ned benet "normalt". Kan detta bero på att han är svagare där, eller kan det finnas ngt annat som stör? Han är inte sned men ngt mindre "utfylld" om jag studerar kors/länd bakifrån. Är det ngt jag kan göra för att kontrollera vad detta beror på!? Behöver er kunskap och hjälp!!

När jag rider så tar han ogärna ytter tygel i vänster varv. Höger varv så är han helt loss, suger tag i yttertygeln men har svårt för ytter vänster (det går, men det är helt klart en svårare sida). Han har ett lindrigt hakbett som ska åtgärdas om 1 1/2 v.. jag hoppas att det kan ha med det att göra!?

Sv: Det tar ett tag..

Om jag fattat dig rätt så sparar hästen vänster bakben i skritt utom i uppförsbackar där han tar i ordentligt och jämnare, samt att hästen har svårare för vänster varv och inte söker sig mot bettet och tar stöd på yttertygeln där? Och att det finns en muskelatrofi alternativt att hästen är mindre musklad på vänster sida bakdelen/korset?

Av det du beskriver så sparar han ju helt klart sitt vänster bak, och med tanke på musklingen har han antagligen gjort det en längre period? (Dvs det är inget som kommit 'akut' nu)?