Det tar ett tag..

malinsky

Trådstartare
...men nu när jag har haft min 5-åriga häst i snart 2 månader så börjar jag bli mer och mer medveten om hans svaga och starka sidor.. Iom att han råkade ut för lite blessyrer i början så har det inte blivit så mkt ridning och därför har väl detta dragit ut på tiden.

Men det skulle vara intressant att höra vad ni tror om min lilla pålle (jag ska ta ut en ET snart för att kolla upp honom, ska ta tandisen först bara)

Vänster bak belastar han så lite som möjligt vid skrittpromenader. han sätter det lite under sig och med en ngt pendlande rörelse rakt fram och in under sig. Höger fram dunsar ned mer då den tar upp stöten. Detta märks i nedförsbackar och plant underlag. I svagt uppförslut till rena klättringsbackar sätter han ned benet "normalt". Kan detta bero på att han är svagare där, eller kan det finnas ngt annat som stör? Han är inte sned men ngt mindre "utfylld" om jag studerar kors/länd bakifrån. Är det ngt jag kan göra för att kontrollera vad detta beror på!? Behöver er kunskap och hjälp!!

När jag rider så tar han ogärna ytter tygel i vänster varv. Höger varv så är han helt loss, suger tag i yttertygeln men har svårt för ytter vänster (det går, men det är helt klart en svårare sida). Han har ett lindrigt hakbett som ska åtgärdas om 1 1/2 v.. jag hoppas att det kan ha med det att göra!?

Sv: Det tar ett tag..

Om jag fattat dig rätt så sparar hästen vänster bakben i skritt utom i uppförsbackar där han tar i ordentligt och jämnare, samt att hästen har svårare för vänster varv och inte söker sig mot bettet och tar stöd på yttertygeln där? Och att det finns en muskelatrofi alternativt att hästen är mindre musklad på vänster sida bakdelen/korset?

Av det du beskriver så sparar han ju helt klart sitt vänster bak, och med tanke på musklingen har han antagligen gjort det en längre period? (Dvs det är inget som kommit 'akut' nu)?

Jag skulle BÖRJA med en VETERINÄR på den hästen, sen kompletterat av ET. För att först och främst ta reda på om det id agsläget finns en anledning för hästen att spara på VB (eller om det är en 'vana' som hänger kvar sedan det funnits anledning), och sen gå vidare med ET för att se vad denna hittar, och om inte annat för att hjälpa hästen med de spänningar etc i musklerna som garanterat uppkommer när de går och snedbelstar/felbelastar/sparar.

Men jag skulle absolut börja med vet!

Nu är jag varken veteinär, ET eller hästtandläkare men JAG har svårt att tro att ett lindrigt hakbett är hela svaret.

Hur rör sig hästen i hagen? Hur rör han sig på plant underlag rakt fram i trav och galopp? Tar han jämnlånga steg med båda bak (dvs undviker han 'bara' att belasta VB ordentligt, eller sparar han det genom hela rörelsen?)

Nu kan jag inte uttala mej om just den hästen, utan att se hästen.

Men jag har märkt mer och mer att det på de unga hästarna nästan alltid handlar om medvetenhet vs vad som känns enklast. Självklart kan det leda till veterinära problem, eller bero på "veterinära" problem - en veterinärundersökning i botten är en förutsättning.
Men efter vad du skriver behöver det knappast vara några större problem, de allra flesta hästar är rätt lika din - alldeles särskilt unghästar!

Ofta har hästen en sida av bakdelen som den är mer medveten om och som den just därför "av bara farten" hellre gör mer jobb med överhuvudtaget. Den andra sidan har de inte samma medvetenhet över, behöver absolut inte vara något fel i grund och botten, bara en fullt normal oliksidighet som djuret aldrig fått hjälp med.

Som det låter på din beskrivning skulle jag gissa att hästen är ganska spänd/ansträngd i sina hamstrings på höger bak - med tanke på "dunsen". Dunsar är aldrig bra, en balanserad häst har ett mjukt läte om sin hovisättning. Eventuellt är den lite kort i sin högersida (ryggen), detta gör att den har svårare att komma fram till yttersidan i vänster varv - att sträcka sej i sin yttersida och få bra ställning och böjning till innersidan.
Spänning/överutveckling av muskulaturen beror helt enkelt på att djuret överarbetar den sidan - det är den "starka" sidan och den får ta det grövsta jobbet.

Vänster bak har den så att säga "tappat bort" nånstans på vägen - den är helt enkelt inte riktigt medveten om att den HAR det bakbenet. Du anar inte hur vanligt det är!!
Det kan till exempel från början varit något litet - som gjort att djuret börja spara den sidan. Vi har små proprioceptorer i rörelseapparaten (leder, ledband, muskler, senor) som skickar signaler till hjärnan om smärta, som gör att nervsystem och hjärna anpassar rörelsemönster och hållning för att avlasta smärtan. Ett nytt "program" kan man säga. Ofta blir det dock en ond cirkel då det nya rörelsemönstret och hållningen stjälper mer än det hjälper, på lång sikt. Även fast hästen sedan länge är botad från smärtan, har den kvar rörelsemönstret och hållningen.

Men på yngre hästar upplever jag det ofta som att det snarare handlar om att de helt enkelt inte HAR den mognaden i kroppen att de är medvetna om sin "svagare" sida. Kanske för att man redan från ung ålder har hanterat dem på ett visst sätt, lett dem från bara ena sidan, lägger på täcke från ena sidan, lägger på sadel & gjordar från ena sidan, tränsar från ena sidan, börjar med hovkratsningen på ena sidan osv (listan kan göras lång)....
Med tid och ålder och träning blir djuren mer och mer medvetna - på gott och ont (de kan redan ha dragit på sej en massa skit pga sin "omedvetenhet").

Vad du kan göra är också svårt - särskilt när man inte ser hästen.... Läs om TTEAM Och TTouch! :) Eller något om Feldenkraismetoden för människor kanske. Man kan hjälpa hästens kropp till ett nytt "mönster", ett sätt som kommer gagna både den starka sidan (den hästen hellre bär med) och den svaga sidan (som den helt enkelt inte är lika "medveten" om).

Men jag måste tillägga - att helt och hållet vet jag inte om detta kan gälla din häst, då det i regel brukar vara tvärtom. Dvs hästen är mer medveten om sin vänstra sida än sin högra - överarbetar sin vänstra sida (tex svårare att komma fram till vänstertygeln som ytter), är mindre medveten om höger och går kanske omedvetet och "sparar" den.....
När hästar är "tvärtom", så kan det mycket väl bero på något fysiskt problem (smärta).... Eller så är det något annat. (det är aldrig enkelt det här med djur ;) )

pendlande rörelse på ett bakben kan ha sammanhang med höftproblem, men vad som är primärt är svårt att säga

Hej och tack för ditt svar!

Jag blev nästan full i skratt då jag läste för det stämmer så bra in på honom att han inte vet var han har sina ben! Han är fortfarande "valpig" och rätt så omogen, och benen har han väääldigt dålig koll på.

Han "dunsar" inte riktigt, men nu när jag är medveten om hur han beter sig vid nedförsbackar så hör jag att hann sätter ned höger fram ngt kraftigare, eller hur jag nu ska uttrycka mig. Jag fick dock hjälp med tillridning för ngn dag sedan och vi har klättrat lite efter det och igår så märktes det inte av fullt lika mkt! eller, det märks aldrig mycket, men det var mkt mindre.

När han kom hem till mig i somrat så råkade han ut för ganska så mycket bitskador, och han fick ett ytligt, men ändå rätt så stort, dock inte så pass att jag tillkallade vet. just vid knät vänster bak. Det läkte ihop fint, men det tog ganska länge och under tiden så stramade det nog ganska så bra när han rörde på sig.

Just på grund av att han var så ny så vet jag inte heller hans rörelsemönster innan detta hände!

Tack för tipsen! Ska läsa TTouch, vi har den för utlåning här på jobbet. (nä, jag jobbar inte på bibliotek ;) )

Det märks inget i trav och gallopp, han sparar sig inte heller genom rörelsen tycker jag. Han går inte med kortare steg heller när han sätter VB lite under sig utan går med rejält övertramp. I går så gick han på rakt spår på plant underlag, dock gjorde han liknande i nedförsbacke, dock ngt mindre.

Iom att detta är min första häst så är jag totalt okunnig när det gäller vetrinärbesök. Vad tror du att de skulle göra med honom? Röntgen? Är detta ngt som täcks av försäkring?

Tack för att du tog dig tid att svara!!

inser att jag skrivit lite "svamligt" om proprioceptorerna... Det är alltså känselorgan som sitter i ligament (ledband), senor, muskler och leder och sänder information via nerverna till hjärnan om kroppens ställning & rörelser.

-> Malinsky, jo i de flesta fall handlar det om att lära sej rida på ett bra sätt...

malinsky skrev:
Det märks inget i trav och gallopp, han sparar sig inte heller genom rörelsen tycker jag. Han går inte med kortare steg heller när han sätter VB lite under sig utan går med rejält övertramp. I går så gick han på rakt spår på plant underlag, dock gjorde han liknande i nedförsbacke, dock ngt mindre.

Iom att detta är min första häst så är jag totalt okunnig när det gäller vetrinärbesök. Vad tror du att de skulle göra med honom? Röntgen? Är detta ngt som täcks av försäkring?

Tack för att du tog dig tid att svara!!

En hältutredning är väl det som skulle bli aktuellt på klinik. Dvs studera hästen dels rakt fram på plant underlag i skritt och trav (på löpargången), och sen på böjt spår (longering) i alla gångarter. Sedan böjprov. Utefter vad de kommer fram till/inte kommer fram till kan ju röntgen etc bli aktuellt. Ev behandling beror ju helt på orsak.

Har du en A1-försäkring utan reservationer så täcker den.

Liknande trådar

Islandshäst Det här med att dela manen - kan det ge en skillnad i ridningen? Min hästs bra sida är åt höger och även om jag kan rida honom rakare...
Svar
7
· Visningar
1 990
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
734
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag är nyfiken på hur jag på ett sunt sätt kan arbeta hästens svaga sida så hästen blir mer liksidig. Hästen är svag i vänster sida...
2
Svar
31
· Visningar
2 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka