Det svåra valet...

Joyze

Trådstartare
Jag tänker nu berätta historien om min häst som jag snart har ägt i tre år. Jag har en gång tidigare bett om er hjälp och behöver den nu igen.
I september 05 köpte jag min första häst - ett 10årigt halvblodssto. Behöver jag säga att jag svävade på moln?
Men lyckan var kortvarig. I mars 06 visade det sig att Joyze var halt, och inte var det en liten hälta. Efter röntgning och behandlingar visade det sig att min älskade lilla häst är född med en "snedställning" i höger framben som gör att hennes ben blir belastat fel.
En berg-och-dalbana inleddes och varade i nästan ett år innan vi för sista gången vemodigt åkte till Helsingborgs sjukhus med inställningen att ta bort henne ifall behandlingen inte hjälpt den här gången. Under den här tiden hade jag bytt hovslagare som insett problemet och verkligen verkat hoven i rätt "riktning" för att få benet rättbelastat. Det visade sig att min lilla häst mirakulöst hade blivit bättre och veterinären ville inte döma ut henne utan sa till mig att hon faktiskt var friskförklarad, trots att hon har ett "rörelsemönsterfel" som man dock knappast kan se, som varken blir bättre eller värre med ordentlig ridning. Detta var feb 07.
Givetvis var jag överlycklig men lyckan varade inte länge. Sommaren 07 trampade Joyze av sig en sko när vi var i sommarstugan och jag fick tillkalla en annan hovslagare - vilket resulterade i ny halt häst. Aug 07 sattes hon dock igång igen och sedan dess har hon faktiskt hållt sig frisk!

Allt borde ju vara frid och fröjd nu tycker ni väl men problemet är att jag själv har börjat fundera på vad jag vill. Under de här tre åren har jag bara tänkt på min lilla häst, hoppats på att hon ska bli frisk, kämpat med olika rehabiliteringstekniker hit och dit... ja, jag har nästan glömt bort vart JAG vill komma med min ridning. Hela mitt liv har kretsat runt det lilla höger benet, jag blir livrädd så fort hon snubblar till, jag får dåligt samvete ifall jag rider henne för "hårt" och tror att jag har förstört henne. Det jag vill göra inom ridsporten är hålla på med fälttävlan, jag vill kunna träna & tävla mycket men Joyze har varken fysiska eller psykiska möjligheter att göra det på den nivån jag vill.
Därför har jag nu, efter många nätters grubblande, beslutat mig för att sälja henne. Det gör verkligen ont i mitt hjärta, hon är min första häst, vi har gått igenom så mycket tillsammans - inte bara hennes skada utan henne hade jag aldrig klarat mina föräldrars skilsmässa tex. Jag känner mig som en förrädare som tänker "ge upp" henne och även ifall jag tänker på att de flesta hade över huvudtaget inte ens gjort så mycket som jag har gjort för den här hästen, kan jag inte lugna mitt samvete. Tänk om hon inte får det bra, tänk om skadan går upp, tänk om den nya ägaren inte tar hänsyn till hennes ben lika mycket som jag har gjort, tänk om de har en dålig hovslagare?
När jag berättade för en tant i stallet idag om mina funderingar tittade hon på mig med allvarliga ögon och sa: "Jag vet att det här låter hemskt, men hade jag varit du hade jag försökt få henne utdömd. Jag tror inte att Joyze någonsin kommer kunna få det så bra som hon har haft hos dig och jag tror inte heller att hon kommer kunna acceptera någon ny."
Jag försökte stänga ute det hon sa men samtidigt måste jag erkänna att hon har delvis rätt. Joyze har blivit otroligt "mammig" - hon är den typiska enmanshästen. Inte ens medryttaren som rider henne en gång i veckan får lov att komma nära henne i hagen medan hon kommer springande så fort hon får syn på mig...
Kan jag verkligen svika min lilla häst på det här viset? Vad hade ni gjort? Snälla, hjälp mig att få rätt på mitt samvete...

Sv: Det svåra valet...

Förstår att det känns svårt. Kan du inte börja med att få ut henne på foder för att sedan sälja henne om allt känns bra?

Att försöka få henne utdömd tycker jag är lite orättvist... Du har ju kämpat för den här hästen! Förtjänar hon inte bättre än så då?..
Jag tycker du ska pröva att ha henne på foder, är sen alla glada med det så sälj. Du kanske inte får igen pengarna för det du köpte henne för pga rörelsesrtörningen, men är hon inte värd det? Jag skulle iaf inte kunna leva med att få en häst som kan få ett långt lyckligt liv utdömd...

Om hon nu är en enmanshäst så får du ta i beaktelse att hon även var det när du köpte henne. Och du lyckades ju vinna hennes hjärta...
Men jag förstår ditt dilemma.
Själv hade jag nog inte Kunnat försöka få hästen utdömd om den fungerar bra och har livsglädjen i behåll. Men det är ju jag.
Ska du köpa ny häst så bör du kanske inte heller lämna ut henne på foder. För rent krasst så kan du stå där med Två hästar helt plötsligt. Har du råd med det så visst.
Du kan ju alltid prata med veterinär för att kolla upp möjligheten att döma ut. Det är inte säkert att de ens Vill det. Men det är ju alltid bra att utforska alla vägar innan du skrider till handling.

Däremot är jag väldigt nyfiken på hennes snedställning. Du får gärna berätta mer, antingen här eller på pm. Jag har nämligen en häst med en sned bakkota. Alltid intressant med liknande fall.

Sälj henne som fritidshäst och med gott samvete

Hon hade ett liv innan du kom in i bilden och hon kommer att ha många år kvar utan dig.

Att tro att du är den enda som kan ge henne ett bra liv är hybris

Du sitter i en svår sits.
Jag hade en vallack som aldrig blev bra. Han blev utdömd och kunde enbart gå som "skritthäst" och sällskap. Wow, vilket liv. Inte ett liv som han trivdes med.
Idag springer han på de evigt gröna ängarna, han har det bra. Det var det bästa för honom.

Det jag ville säga var att hästar, eller någon, lider av döden. Du vet var du har henne och du vet att hon aldrig mer kommer att lida.

Men beslutet är ditt, du är inte ensam om att kämpa till sista blodsdroppen för en häst man fått kär!

Det är ett dilemma.
det beror på hur man är som människa.

Jag skulle inte kunna sälja hästen efter ev. triangelmärkning när få människor vill betala för att ha en känslig häst.

den kräver ju minutiös skicklig skoning o belastning därefter.

klart att det finns rätt människa någonstans därute, men att hitta den:crazy:

Den är inget att avla på heller eller om det inte är en skada av foster/ föltiden ?

Bara du kan avgöra hur du ska göra.

Tack så jättemycket för era svar!
Jag känner precis som du sa, Piggelurven, att döma ut henne känns som att ha kämpat förgäves. Hon har ju faktiskt en chans att få det bra någon annanstans!
Jag kan försöka förklara lite mer vad det är för fel på hennes ben, trots att det är väldigt svårförklarat. Man kan se när hon går att hon vrider höger framben ut lite grann, precis som att hon är utåtåad men vrider lixom hela kotan istället eller vad man ska säga. Problemet som min förra hovslagare gjorde var att han verkade hoven som en vanlig hov, så att den låg helt rätt när hon stod stilla men när hon rörde på sig kom lixom hela benet i fel vinkel. Min nuvarande hovslagare verkar hoven så att den ligger lite "snett", "utåtväggen" är lixom kortare än "inåtväggen". Då hamnar benet i rätt läge och hon kan fungera så gott som en vanlig häst.
Hoppas ni förstod ungefär, som sagt är det väldigt svårt att förklara, inte ens veterinärerna begrep sig riktigt på det. Och ja, det är ev ärftligt så låta henne gå till avel är inte heller någon bra idé :(
Låna ut henne på foder kan jg mycket väl tänka mig, problemet är att jag då inte har råd att köpa någon ny häst...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar