Det som inte får hända, hund i bil

vallhund

Trådstartare
Sv: Det som inte får hända, hund i bil

Jag såg det där för en liten stund sedan och jag blir så sjukt jävla less på människor! Jag förstår inte att folk inte lär sig?! Det rapporteras varenda sommar om hur varmt det blir i bilar, det skriks ut i högtalarsystemen på hundtävlingar och säkert även hästtävlingar m.m.
För de flesta är det en självklarhet att inte lämna småbarn i varma bilar. Många lämnar inte ens chokladkakor i bilarna för att de smälter - hur tror de då att en hund klarar sig?!

Tack för länken till sidan med dekaler och tabeller... Nu ska jag bara väcka liv i skrivaren.

Jag förstår det inte. Uppenbarligen kan ju inte dessa människor bry sig om sina hundar värst mycket - man lämnar inte någon man älskar i en bil, som man själv vet att man INTE vill vistas i.. :(

Herregud, jag håller på att dö när jag kliver in i bilen första gången för dagen, då den stått i solen i kanske 1-2 timmar på förmiddagen bara. Svetten börjar rinna, det känns som en bastu och det gör ont i mina (förvisso astmapåverkade) luftrör.
Jag har hundarna med i bilen även nu under sommaren, men man måste ju tänka efter före! Hur svårt kan det vara liksom?!
Om jag måste parkera någonstans, så är det i garanterad skugga, och bara om det blåser ute, med all luft som bara går att föra in i bilen, och korta stunder. Och jag känner alltid efter själv konstant. Kan jag sitta i bilen utan att det är obehagligt, så är det temperatur nog för hundarna att lägga sig ner och sova utan problem, så länge som dom inte är ansträngda redan - då kräver dom mer kyla.
Tilläggas bör att 4 av mina 5 hundar gillar värme, och väljer alltid att ligga i den stekheta solen etc, vilket kanske påverkar vad dom tycker är obehagligt eller ej.

Dog ett barn i USA förra året (?) också som glömts i bilen. I 8 timmar! :crazy:

Angående hundar i bil så begriper jag inte varför vissa hundägare har så svårt att fatta. Varje år skickas varningar ut om att man inte ska ha hundar i bilar sommartid. Ändå dör minst en hund varje sommar av värmeslag. Vad är det eg som krävs för att ägarna ska fatta?

Det är så tragiskt, hur fan (ursäkta) kan man lämna sin hund i en stekhet bil i fyra timmar för att gå på nöjespark? Var tog omtanken om hunden vägen?

Hur kan man vara så korkad :mad: Att ens kunna med att säga att man blir chockad av att hunden är död är ju rent av löjligt. Vad trodde de? Att hunden skulle må bra med en ynka ruta nedvevad?

Varför är det så svårt att planera och tänka till :cry: stackars hund vilken fruktansvärd död.

Var på utställning i Lördags. Jag var där i 2 timmar och under den tiden ropade de först ut att de har nolltolerans på hundar i bilar. Och efter det ropade de TRE gånger efter olika bil/husvagnsägare som trots det ändå hade lämnat sina hundar i bilarna.

Folk är fanimig dumma i huvudet!

Det händer att jag denna årstiden lämnar hundarna i bilen om jag ska springa in och handla fort, men absolut inte mitt i solen när det är som varmast och jag har ALLTID båda bakrutorna och bakluckan öppen. Är det trots detta varmt i bilen eller om hundarna redan flåsar så kör jag hem dem innan.

Senast ändrad:

Tack för länkarna! Jag tänkte på detta häromdagen.

Tragiskt att folk inte kan tänka lite och att ett djur ska behöva då en så plågsam och ONÖDIG död pga folks idioti... :(

Jag kan inte heller förstå hur folk kan vara så idiotiskt dumma i huvudet :cry:. Kan man inte tänka längre än så så borde det fan vara ålagt med djurförbud om man lämnar hundarna i bilen!!

Särskilt illa är det när det sker på utställningar och tävlingar, för där är det ju ändå "hundmänniskor" som befinner sig, som VERKLIGEN borde veta bättre :(.

2010...och samma visa varje år - ÄNDÅ händer det?! Igen, och igen, och igen... GAH! :eek:

Stackars hundar som går detta ytterst plågsamma öde till mötes :(

"misstänks för djurplågeri" Det är väl ändå ett ganska uppenbart fall av djurplågeri detta?! Hur många öden kan vara plågsammare för en hund än att sitta instängd i en varm bil i flera timmar och sakta sakta plågas till döds?

Fängelsestraff och djurförbud! :mad:

Senast ändrad:

Ja jag fattar inte heller hur folk tänker..eller inte tänker. Blir hypernervös om jag hör en hund panik skälla i en varm bil, skulle inte banga att panga en ruta om jag så att situationen blev ohållbar. Har inte hjärta att lämna en bil med en hund i när det är så här varmt utan brukar alltid stå en bit i från och ha koll så att ägaren kommer.

"misstänks för djurplågeri" Det är väl ändå ett ganska uppenbart fall av djurplågeri detta?!

Fast en person ses alltid som "misstänkt" för brottet fram tills att personen är dömd.

En polis skulle alltså kunna se mig stå och skjuta en annan person mitt på en gata och det skulle inte vara några tvivel om att jag sköt. Ändå skulle jag "bara" bli misstänkt för brottet.

Var på utställning i Lördags. Jag var där i 2 timmar och under den tiden ropade de först ut att de har nolltolerans på hundar i bilar. Och efter det ropade de TRE gånger efter olika bil/husvagnsägare som trots det ändå hade lämnat sina hundar i bilarna.

Folk är fanimig dumma i huvudet!

Jag är en av de som kan lämna hunden i bilen och eller husvagnen. I bilen har vi en bur byggd av en träram så ingen sol kommer in. Bakåt och framåt är det galler och båda bakdörrarna är öppna samt rutor nere. Bilen parkeras givetvis i skugga och bak i burarna finns två fläktar. Det finns även telefonnummer synligt på bilen så man kan ringa oss om det skulle behövas.
Jag har en termometer i bilen och ser på så vis att det i princip alltid är svalare i bilen än ute! Mina hundar ligger gärna i bilen och många gånger har det bättre där än exempelvis vid utställningsringen.

I husvagnen har vi AC så där går det ingen nöd på dom!

Mycket trakiskt att denna stackars vovve dog i en varm bil.

Usch, fy vad tragiskt!

Var på utställning i söndags och det var så himla varmt att dom till och med varnade för att inte låta hundar ligga obevakade i skuggan. Och ändå ropade dom ut säkert 4-6 gånger under några få timmar jag var där att hundar lämnats utan vatten i bilen, och några hade inte ens dragit ner rutan. Bland annat en liten tibetansk spaniel som veterinären var tvungen att vårda och ge vätskeersättning. Herreminkörs vad korkade en del är.

Jag kikar alltid in in bilar där jag ser hundar och kollar hur dom har det :) Både när det är varmt och väldigt kallt.

Senast ändrad:

Kuriosa:
Var inne på AC bildelar i morse för att köpa en vädringskrok, de hade inte någon till min bil, men den skulle komma om någon dag.
Vill ju inte att min nya bur skall bli stulen om jag lämnar skuffen öppen o olåst.
Den är så varm på kvällen när jag skall iväg till nattvakt o jobb.
Nå, knallade in på Mekonomen, personalen där hade aldrig hört talas om begreppet, trots att jag förklarade så trodde de nog att jag var pantad.
;)

Hur kan man vara så korkad :mad: Att ens kunna med att säga att man blir chockad av att hunden är död är ju rent av löjligt. Vad trodde de? Att hunden skulle må bra med en ynka ruta nedvevad?

Varför är det så svårt att planera och tänka till :cry: stackars hund vilken fruktansvärd död.

Att bli chockad betyder inte alltid att man blir förvånad.

När ska människor inse att man inte kan lämna barn eller hundar i bilarna i denna värmen?
Har ju varit varningar varje sommar om att man inte ska lämna hundar och sina små barn i bilarna.
Förra året var vi ute på stranden då kom det ett larm om en hund som låg halvdöd i en bil:(

Nej jag skulle aldrig läma mina hundar ensamma i bilen en varm sommardag!!

Usch vad hemskt:mad:

Var funktionär på ett ponnymeeting i helgen- i lördags ropades det ut ett antal gånger "Liten ljus hund sitter instängd i en bil reg. nummer *** ***..."

Kan jú tillägga att det var en hel del ponnier som var överhettade- spec. när många startades 2gånger om dagen 3dar på rad:(
Och en del ponnyruttare satt och hoppade fram sina ponnier 45min före starten... Och sen ställdes dom i solen:eek: Och alla var ju inte så noga med att hämta vatten heller...
Usch överdomarn hade mycket att göra

Jag kommer alltid att tänka på WDS 2008 när jag hör sånt här. Rottisarnas circuitutställning gick på Södertälje BK som tydligen är känt för att bli som en kokande gryta, det var stora ringar och 33 grader i skuggan. Men som vanligt stod folk i solen med sina (svarta) hundar långt innan de skulle in i ringen.

En tik kollapsade inne i ringen redan under de första varven, och fick bäras/släpas ut. En snabb och bra nedkylning gjordes, men det som äcklade mig var att man sedan gick in med hunden i den individuella bedömningen (vet ej om den fick en 3:a eller KEP) där den stod och svajade och knappt kunde trava.
Jag vet i alla fall att tävlingsledaren sedan hade ett allvarligt samtal med hundägaren ifråga.

Hade något sådant hänt våran hund hade jag bett henne så hemskt mycket om ursäkt, köpt en stor glass och åkt till en sjö och låtit henne bada istället. Och skämts halvt ihjäl.

Är det inte en till hund som strukit med, en liten Cairn? Och en hund i Umeå fick räddas ur bilen, svårt medtagen, men överlevde visst.

Jag fattar det inte! Ska inte människan räknas som en intelligent varelse?!???

Liknande trådar

Hundhälsa Här finns lite info o grejer man kan trycka upp: http://www.hittadjur.se/index.php?page=dbcontent&contentId=cartemp Kan folk med...
2
Svar
21
· Visningar
7 968
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar