Det som inte får hända har hänt (långt)

H

hesy

Eya fick valpar för 6 veckor sedan allt har gått väldigt bra, valparna är i gott hull. Eftersom de äter valpfoder 3 ggr per dag har vi börjat att motionera Eya för att minska mjölkproduktion.

Denna helg har varit min arbetshelg och det har förlöpt bra, kom hem lördag kväll och tog ut Eya på en motionsrunda. När vi kom hem var hon sliten och gick och la sig. Var sedan ute för natten och fick sova ensam utan valpar. OBS har kontrollerat juvren varje dag. På söndag morgon hoppar hon på tre ben, känner igenom henne och allt är ok (träningsvärk trodde jag).
Är på jobbet gubben är på gärdena och kör kodynga och harvar hela dagen. Han ringer dock mej vid 14.00 och berättar att Eya är slö men har druckit ca 2l vatten.

Klockan blir halvfem och jag kommer hem, ser att Eya inte är sig själv hon kommer inte och möter mej. Blir riktigt orolig hon orkar inte kliva upp utan jag får bära henne för att kunna kolla henne inomhus.
Väl inne får jag se att det ena juvret är VÄLDIGT förstorat, börjar massera men när jag skall pressa ut mjölk kommer det var. Tempar och får en ny chock 40,4. Ringer jourhavande vet. och vi fick åka direkt vi har 1 timmes bilväg till närmsta djursjukhus.

Nu är Eya riktigt dålig, kommer in och det tas prover och vet. berättar om ev. behandlig. Mitt i allt kommer det flytningar ur vulvan, och hon har inte haft det sedan valparna var 3-4 veckor. Misstänkt livmodersinflammation, paniken formligen skriker i kroppen. Vet. tar beslutet att lägga in henne för observation och även för att invänta resultat på provet från livmodern.

Nu går jag och väntar med riktig ångest på resultatet, får vi hem Eya med eller utan livmoder, och hur f-n kan det gå så j-la fort.

Skönt att få skriva av sig:cry:

Sv: Det som inte får hända har hänt (långt)

Hu, så hemskt :crazy:

Håller en tumme för att allt går bra med tiken.

Tack!
Är inte den som är mest aktiv att skriva på forumet, men känner att jag behöver lite stöd just nu.

Om det visar något ringer de omgående om allt är ok ringer de vid 16 och då får jag nog hämta henne med alla kroppsdelar i behåll. Så jag går i stort sett bara och väntar på vad resultatet av odlingen från livmodern blir.

Hujja, hoppas verkligen att det löser sig till det bästa :(

har precis avslutat telefonsamtal med vet. Eya är riktigt dålig:cry:
hon har hjärtpåverkan och de har satt in intravenös anitbiotika på henne. Vet. misstänker att hon har blodförgiftning som kommit pga att hon fått in bakterier via spenorna som valptänder gjort små sår på.
Resultatet är inte så roligt om inte antibiotikan ger effekt tills eftermiddag är risken stor att hon inte kommer att klara sig.

snälla håll tummarna för min Eya att hon kommer att reagera positivt på antibiotikan

Åh gud så hemskt, vi håller alla tummar, tår och tassar här hemma till att din Eya kommer att klara sig!

Åh :( Hoppas allt löser sig! Jag håller tummarna såklart!

Nej :( hoppas verkligen att allting går bra. håller alla tummar tår!

*skickar tröstkramar*

Åh nej, stackare! Håller tummarna för att hon blir bra!

Åh gud så hemskt! Vi håller tummar, tår och tassar för att Enya ska bli bra igen!

Håller alla tummar och tassar jag kan hitta för din tjej! Hoppas verkligen att hon blir bra igen!

Åh men stackars stackars er. Jag hållar alla tummar och tår att det ska räta till sig och hon blir bra.

Tusen tack allihopa
det värmer. kommer att meddela utvecklingen så snart jag får mer information
Stora tack kramar
Helene

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka