Det slog om??

M

Moej

Min häst var varit livrädd för att hoppa, jag har knappt fått henne över ett hinder. Nu har hon helt plötsligt börjat hoppa allt utan att tveka, men hon är på tok för het! Det känns inte alls bra att hon bara rusar mot hindret, men ändå vill jag inte sitta och dra henne i munnen, vill ju inte förstöra bjudningen!

Tips?

Sv: Det slog om??

jobba på med dressyrarbetet m halvhalter övergångar med mera även när du hoppar

Bara att jobba med olika teknik övningarar så att du får hästen att bromsa för hinderna inte din hand, förmodligen är det hetsiga hennes nya sätt att hantera osäkerheten över hinderna som fortfarande är nytt för henne.

Mvh

Camilla

Skulle säga det samma. Ju snabbare hon kommer över desto snabbare kommer hon ifrån hemskheterna. Träna på små hinder, mycket volter och halvhalter.

Jag tänkte också precis som du ;).

Jag har lite problem med min häst i hoppningen också, hon rusar hysteriskt, men jag märker att hon gör det för skojs skull, för öronen är spetsade och hon gör glädjesprång efter...

Men du verkar veta vad man ska göra för att få hästen att bromsa för hindret istället för handen, kan du inte ge lite exempel på hindertyper?

Hon bromsar på 120cm, men det ska ju inte krävas höjd för att hon ska bromsa tycker jag... :D

Ja travhoppade min ponny på låga hinder så att han lugnade ner sej, de funkade för honom. Sen kan man trava mot hindret å typ 3 galopp språng innan låta dom galoppa...men prova dej fram.

Lycka till! :cool:

Hmm jaa vi försöker med travhoppning men hon accelererar så fruktansvär mycket de sista metrarna tyvärr :P. Det är bara att försöka hänga med, inte alltför mycket men lite lagom...:P. :D

lägg ut galoppbommar med 3m mellanrum(för stor häst), 3-4 st innan hindret, som till en början bara behöver vara ett litet kryss. sätt även en bom 3m efter hindret (längre ifrån om hindret är högt).

hästen måste koncentrera sig på bommarna, kan inte accelerera utan att snubbla och får lättare att hitta en bra avsprångspunkt. hjälper även dig som ryttare att hitta en bra rytm och gör det lättare att känna hur det "ska" kännas.

träna att fatta galoppen ungefär 2-3 språng innan och bryt av lika många steg efter.....

Picasso Mozart Beauty skrev:
träna att fatta galoppen ungefär 2-3 språng innan och bryt av lika många steg efter.....
...men för att en sån övning ska ge något måste hästen vara bärig i galoppen redan, om inte hindret är mkt lågt.

men många fattningar och avbrott är allt id mkt bra att träna på!

Visst är det viktigt att du får tillbaka henne! Men tänk på att det ska bli för mycket halt o broms i samband med hinder, det kan få henne att tappa bjudningen till slut.. :crazy:

galoppbommar samt att dressyrarbetet är mycket viktigt...bommar är en mycket bra hjälp men först och främst måste det ju funka utan för om man kommer på tävling finns det ju tyvärr inga bommar till hjälp :rofl:

Halvhalter, gör halt mellen hinder och några meter framför hinder..

Har hört flera hästar som det "slagit om för"
Min hopphäst t ex hon är en sån som är livrädd för allt nytt & har svårt att kännas sig trygg i nya miljöer, nya saker osv...
Hon gick knappt över en bom tills hon var 4 år... sedan helt plötsligt slog det om om hon blev jättepigg & glad & älskade att löshoppa t ex. Idag hoppar hon allt... Men är fortfarande orutinerad & väldigt osäker på nya tävlingsplatser, men det är inte hindrerna längre, dom "kan" hon ju... utan det är allt nytt runtomkring banan som är läskigt...
Så troligen har din häst upptäckt att det faktiskt är roligt att hoppa & bommarna var ju inte farliga, men... måste ändå springa lite fort för säkerhetsskull...
Svårt att veta om den rusar för att det är kul eller för att den är osäker på hindret & vill fort över... men det är ju en bra början att den vill fram & över...

Hoppa nåt litet skutt så ofta du har möjlighet, flera ggr i veckan om det går så kommer nog hästen att bli mer trygg med hela ..
Både i trav & galopp, gärna med trav bommar före osv...
LYCKA TILL

om hästen drar mot hinder så är det inte bjudning, då rymmer den från något som är obehagligt. Ifall hästen tycker hoppning är såpass obehagligt kanske du borde fundera över att läaa en ansträngning i dressyren eller byta häst.

Sådär var hästen jag rider förut.. Så vi jobbade med travhopp i typ ett halv år, med mycket halvhalter innan hindret.
Min ridledare stod även framför hindret ibland och flyttade sig i sista sekund så ponnyn inte kunde kuta som ett tok. Det funkade fint.
Nån gång höll jag på att rida över henne, men då skrattade hon bara och sa att hon skulle ta på sig hockeyutrustningen till nästa gång.

Så ragga upp en hockeyspelare som är kvick i benen och ställ framför hindret?

Liknande trådar

Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 932
Senast: Piaff
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024