Det sitter en liten liten kisse...

nyponros

Trådstartare
Jag har ingen aning om vad jag ska göra, vi har katter och så, men de är vuxna och inte jag som sköter dem... Jag kan inte så mkt om katters hälsa helt enkelt.

när jag skulle ut med hundarna idag, för en två timmar sedan, ser jag en liiten liten stackare sitta och trycka vid husväggen. det rinner ur ena ögat på den, orange liksom, och den såg inte riktigt piss ut.

Jag vet inte riktigt hur gammal den kan vara, men itne mer än 12 veckor tror jag iaf. Fast jag är inte så bra på sånt.
Jag lockade på den, närmade mig långsamt, och plockade upp den för att känna på den. (var det dumt?)

Den är JÄTTESMAL! verkligen mager.

Har ingen aning om ifall ngn äger den eller inte, men ingen av våra närmaste grannar har skaffat katt nyligen iaf, och de går väl inte så långt när de är så små?
Släpper man ens ut dem själva?

När jag kom tillbaka med hundarna, hade varit ute en timme, satt den fortfarande kvar.

Jag tycker så synd om den!
vad kan man göra?
Och vad är fel att göra?
Hade ju såklart inte gjort ngt om det hade vart en stor katt, men eftersom det är en unge....
Tacksam för snabba tips och råd!

Sv: Det sitter en liten liten kisse...

Ring djurens vänner och sen till polisen!
Förhoppningsvis har någon efterlyst den!
I värsta fall har den blivit dumpad:(
Egentligen ska man inte ge mat, men hade det varit jag och den suttit kvar om en timme så hade jag gjort det i allafall, men ge lite i taget annars spyr katten

Ta in den!
Ingen ansvarsfull ägare släpper ut en liten unge som dessutom är jättesmal och sjuk.
Kanske har den rymt och då får du ringa till polisen och sätta upp efterlysningar på katthemmens sidor och då blir ägaren glad över att du tagit om hand om den.
Men troligtvis är den bara dumpad! :mad: Folk anar inte hur vanligt det är, men det sker varje dag att folk slänger ut kattungar eller vuxna katter.
Snälla ta hand om den!

tror också att det är en dumpad kattunge, det är så vanligt nu att jag nästan alltid tar det för givet när jag hör om sånt här.
Jag tycker att du på en gång ska kontakt ditt lokala katthem, ser att du bor utanför falköping, här finns en lista på katthemmen i västra götaland, så kan du själv hitta det som ligger närmast dig.. http://www.katter.nu/sv/vgot.htm
(om du bläddrar ner en bit står det katthem..)
Det borde vara något lättare att få en plats nu åt katten på något utav dom, än i sommras iaf. då är det alltid proppfullt med sommarkatter på hemmen..
förresten du trordde attkattungen är yngre än 12 veckor, då borde du nog se till att få en ny mamma till den, så att den kan få dia.. annars kan den väl bli jättedålig. kanske finns kullmammor på hemmen, kan ju pröva och fråga om de kan hjälpa dig!
det är inte lätt, men gör ditt bästa..
Lycka till nu! och hoppas att du gör vad du kan för kissen!

Svarar lite såhär åt alla tre...

Kisse har fått mat( jag tror att det är en han, så jag säger han), först lite små ostbitar och sen kattmat.

Jag tror nog att han är äldre än tolv veckor, men att han ser mindre ut pga. undernäring.

Pratade med grannen, som trodde att han kommer ifrån ett hus här i närheten där gubben hade alldeles för många katter som gick vanvårdade, och som var tvungna att avlivas. Förmodligen har denne rymt därifrån.:(

Vi satte upp lapp i affären i samhället illa kvickt, men nu är det nog ingen chans(elelr risk) att ngn svarar.

Och det hemska är att han inte var här när jag kom hem från stallet,och skulle ta in honom, jag letade överallt men hittade honom inte.

Klarar han sig över natten tror ni?
Jag har varit ute flera gånger.
Kanske har våran ena katt skrämt iväg honom, men jag har tagit in våra två kissar nu och ska ut och leta igen sen.
han borde väl komma tillbaka eftersom han fick mat här?
vi har ställt ut både vatten och matskål...

Usch,stackars liten.

Jag har tänkt ha honom tillfälligt i ett stängt rum här i huset, med två spralliga hundar och två revirvaktande katter blir det nog bäst om han får vara ifred.
Sen funderar jag på, skulle det vara dumt att behålla honom?

Inte här, men våran katt i stallet är jättesnäll med allt och behöver kattsällskap, vi har funderat på det ett tag.
Isf kan de gå ut och in som de vill, eller iaf efter ett tag.

och vi har uppvärmd sadelkammare med "kattplats", mat dygnet runt såklart och han skulle få mkt omsorg, då vi är där mkt.
Låter det dumt?

Isf skulle jag ju naturligtvis ta honom till veterinären ordentligt först, och se till att han återhämtade sig.

Han klarar sig nog över natten och kommer säkert tillbaka igen, han minns att han fått mat hos dig.
Jag tycker det låter som en jättebra ide att ha honom som stallkatt!
Bara han blir kastrerad först. :)

åh vad bra, jag var ute säkert en halvtimme förut och letade med ficklampa, men såg inget:(

Ska vara ute mkt mkt imorgon!

Kastrering blir det definitivt, och rejäl återhämtning hemma innan han får flytta till stallet!

Och så får jag nog läsa på endel om katter i allmänhet, jag har noll koll på åldrar vid kastrering, sjukdomar och grejer.

Senast ändrad:

Tack, det värmer såhär i oron:):bow:

Jag är ju så blödig att jag fäster mig väldigt fort vid alla hjälplösa individer:angel:

Nu är jag mest nervös över att jag inte kommer hitta honom igen:(

Nu när jag vet att han kommer från ett hemskt ställe, då vill man ju inte att han ska ha gått hem.

Gud vad har hänt? Har du hittat honom? *orolig*

Hej:)

Kan ju uppdatera lite om lillkissen!

Hon (tydligen är det en hona) kom tillbaka till oss dagen efter, men bara mamma var hemma och fick inte tag på henne, utan gav henne bara mat och försökte avmaska henne.
På kvällen ringde en tant som bor här i kvarteret och sa att hon (stämde in på beskrivningen, har lite spec tecken) brukade vara hos dem också, och att hon fått mat och så där med. Men de ville inte ha ngn katt och sa att jag får komma och hämta henne när jag vill, om hon inte är hos mig.Att de absolu inte vill ha ngn katt för de har redan en och jag får gärna ta henne. Så det var ju vad jag ställde in mig på.

Dagen efter ringde vi tillbaka igen, för att bestämma tid för "inhämtning", men då har de helt plötsligt bestämt sig för att DE ska behålla kissen.Hon hade tydligen börjat trivas där och de hade ångrat sig, och tänkte behålla henne.
jag blev ju lite snopen först, eftersom ställt in mig på att få henne, men tänkte att huvudsaken är att hon har det bra.

Så nu bor lilla kissen hos ett gammalt par som är hemma och kelar hela dagarna, med en gammal kattkompis, och den här historien fick ett lyckligt slut, för kissen iaf:angel: *ville ju ta hand om lillan*

Det som är synd är att förmodligen finns många fler katter på drift nu från samma ställe, och jag hoppas verkligen att folk som lagt märke till dem tagit sig an dem, och försökt ordna hem åt dem!

Ja:):)

Jag försöker att inte vara bitter för att inte jag fick henne, HON ha det bra, och det är allt som räknas! :)

Åh vilken tur att det ordnade sig för kisse!
Stackars liten! :(
Många :bow: till dig för att du brydde dig om henne och hade tänkt se till att hon fick ett bra hem! Hon visste nog vad hon gjorde när hon sökte sig till dig! :)

Liknande trådar

Hundhälsa I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det...
Svar
13
· Visningar
3 826
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
26 780
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 928
Senast: Lager
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 518
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023