det ser mörkt ut

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare M-Meduza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 181
M

M-Meduza

igår slutade våran 14 åriga katt att äta.. Hon åt lite tonfisk i bruk( aldrig ätit några mängder mat) men reagerade igår när hon inte ens ville ha skinka.. som hon annars blir galen bara hon känner lukten av..

idag har hon inte ätit nånting. fick i henne tv tsk grädde förut.. men det är ju inga mängder.
vet ej vad som är fel..

hon ligger bara och sover.. hon gillar inte gå på lådan utan vill gå ut men hon har abra gått till dörren en gång idag och jag vågade inte släppa ut henne med rädsla för att hon inte skulle komma tebaks.. :cry:

när man kommer in till henne i rummet tittar hon upp o börjar spinna. min älsklingsflicka..

På måndag om hon inte repat sig el fortfarande är i livet åker jag till djursjukhuset och kollar om det finns något dom kan göra..

men det ser mörkt ut.. :(

Sv: det ser mörkt ut

Har själv en katt på snart 19år som just nu är sjuk slutade äta o dricka för ca 3dar sedan.
Prova att ge katten kokt torsk och välkokt mat ris eller (risavkok)
Viktigast är dock att katten får i sig vatten...tills du kommer till veterinären.
Vill hon inte dricka själv så prova att dra upp vatten i en liten spruta(om du har sådan) och spruta in i munnen.

Kanske har din katt fått problem med sina njurar, tandsten/imflammation eller bara tuggat i sig något olämpligt ute.
Det behöver inte vara något allvarligt
Det finns många olika orsaker till att en katt slutar äta/dricka.

Och även OM det skulle vara njurarna så kan en katt leva gott ändå. Min katt fick konstaterat försämrade njurar för 3år sedan men glad ändå.... men att han är dålig just nu beror inte på njurarna utan på att han saknar sin kattkompis som nyligen gick bort.
Lycka till med din katt

Sidor med info om olika sjukdomar Spinn, Svenska katters sida

shattis skrev:
Har själv en katt på snart 19år som just nu är sjuk slutade äta o dricka för ca 3dar sedan.
Prova att ge katten kokt torsk och välkokt mat ris eller (risavkok)
Viktigast är dock att katten får i sig vatten...tills du kommer till veterinären.
Vill hon inte dricka själv så prova att dra upp vatten i en liten spruta(om du har sådan) och spruta in i munnen.

Kanske har din katt fått problem med sina njurar, tandsten/imflammation eller bara tuggat i sig något olämpligt ute.
Det behöver inte vara något allvarligt
Det finns många olika orsaker till att en katt slutar äta/dricka.

Och även OM det skulle vara njurarna så kan en katt leva gott ändå. Min katt fick konstaterat försämrade njurar för 3år sedan men glad ändå.... men att han är dålig just nu beror inte på njurarna utan på att han saknar sin kattkompis som nyligen gick bort.
Lycka till med din katt

Sidor med info om olika sjukdomar Spinn, Svenska katters sida

nu fick jag lite hopp åter. även att jag tror att alla djur går att "bota". vet inte hur många djur jag släpat in. :idea:

tror det är något med munnen. för hon har druckit lite whiskas kattmjölk. igår va det d ända hon fick i sig lite. plus lite grädde. måste ju vara bättre än inget?

idag va hon verkligen att tvungen att gå på toa. så då knatade hon sig iväg till dörren o jag var ej hemma men far min följde me henne ut o hon gick direkt till landet o kissade. sen gick hon in o la sig igen. men hon har smakat lite av en ägggula. slickat lite på en räka :(

o faktiskt självmant druckit lite vatten idag. o det kändes ju kanon.

jo spruta har jag hemma för det fick vi göra med en katt som nu bor hos oss. han var extremt dålig. dom inne på djurkliniken gav inte mycket hopp heller om honom. men idag e han nästan återställa. inte någon jättebra balans men han kan hoppa någolunda o göra allt. o kramigare katt finns inte.

men ang katten som nu är sjuk. Ska åka in med henne imorgon.. ska ringa om tid på morgonen o har alltid fått komma in samma dag.
så får vi se vad som säger. hoppas bara att det e ngt med munnen. har kikat lite men det var inte så populärt. men tycker hon har lite sämre andedräkt än vanligt. så vi får se.

kosta vad det kostar vill. o kvittar hur mycket tid jag behöver lägga ner för hon betyder så extremt mycket. o när man är arbetslös har man inte mycket mer än bara tid så..

hon kan ju ha tuggat i sig ngt olämpligt. då hon är ute väldigt mycket. alla våra tre katter har möjlighet att gå ut men hon är ute mest.. dom andra går på lådan men inte hon.. skulle hon aldrig i livet göra. hon håller sig hellre två dagar. (vilket hon aldrig behövt förrän nu när hon varit sjuk..)

men men hoppas på det bästa...

också börjat tänka på när ena katten dör. för denna honan har varit själv bara i två år när hon var liten. sen flyttade hennes kattbebis in. som bott där sen hon va två.. dom kommer inte alltid överens men dom är ju ändå där för varandra.. så.

hoppas din kisse repar sig också. sorgen kanske går över om man visar den mycket kärlek? :love:

Va bra att hon har fått i sig lite vätska...det är ju huvudsaken.
Om inte din katt har tagit bort tandsten(munsanering) nån gång tidigare så är det nog stor chans att det är det som är problemet....
På 14år så hinner det bli mycket tandsten.
Oftast så ser man att dom är röd i tandköttet....brukar synas rätt bra särskilt vid framtänderna.

Tyvärr är det inte så billigt men vad gör man inte för de älskade missarna... :love:
Vet själv att det gräver stora hål i plånboken....speciellt om man är arbetslös(jag är också det)
Jag fick avliva min 17åriga birma akut för 3veckor sedan och det kostade riktigt mycket med prover/avlivning/kremering.

Och tyvärr tror jag inte att min 19åring kommer att klara det trots att han har börjat äta o dricka lite själv( med lite stödmatning från mig)
p.g.a. att han verkar lite trött(kan bero på antibiotikan)
Men hoppet finns kvar... :cry:

Jag ska hålla tummarna för dig o din misse imorron att det ordnar sig :smirk:

Idag fick hon avsluta sitt 14 åriga liv.. Hon fick en spruta hemma för jag ville inte lämna henne på sjukhuset igår.. ville att hon skulle få komma hem..

Hon hade 3 cm tumör knölar i magen. vissa organ var förstorade o hade skjutit bort andra organ.

hon kissade ej bajsade inte. men sista dygnet åt hon till o med lite.. hon har inte haft ont men idag på morgnen va antagligen urinblåsan så full att det gjorde ont när man lyfte henne..

men hon fick iaf ett ganska fint slut. Klappade henne o talade om att allt skulle ordna sig o att jag älskar henne till hon slutade andas.

Livet är hårt.. O jag är riktigt rädd för livet. Det känns så extremt dåligt.

haft min flicka sen jag var sju år.. nu är jag 21 o hon var 14.

vackra smulan.. kommer sakna henne ngt otroligt :cry:

Så tråkigt att det skulle sluta så.
Det jobbigaste med att vara djurägare är att man en dag måste skiljas från dem. :(
Men nu har din misse inte ont längre i alla fall.
Förstår att du saknar din misse....jag tänker ofta på min birma som fick somna in för 3veckor sedan...

shattis skrev:
Så tråkigt att det skulle sluta så.
Det jobbigaste med att vara djurägare är att man en dag måste skiljas från dem. :(
Men nu har din misse inte ont längre i alla fall.
Förstår att du saknar din misse....jag tänker ofta på min birma som fick somna in för 3veckor sedan...

m det är hårt. men är glad att det fick gå så snabbt.. min lilla Smulan.. men men nu är hon begravd bredvid våran andra katt. hon dog bara någon månad 14 år gammal innan vi skaffade våran andra smulan. (den som försvann nu). och hon dog också 14 år..

men nu har hon det bra...

försöker få livet att gå vidare. o tänka på alla fina minnen

Liknande trådar

Katthälsa Har en gammal katt som ändrat beteende de sista två dagarna. I förrgår åt hon och var på lådan som vanligt men igår noterade mamma (hon...
Svar
10
· Visningar
6 860
N
Katthälsa Urinstopp! Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan...
Svar
1
· Visningar
7 197
Senast: kebabbert
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka