Det optimala torrfodret

Sandra78

Trådstartare
Lite spinoff på den andra tråden, men jag tänkte att det kanske blir bättre att bryta loss min fundering... Hur ska det optimala torrfodret ser ut, enligt er (om man nu anser att torrfoder är optimalt - min katt gör uppenbarligen det mot min vilja)?
Magnesium- och saltinnehåll var ju uppe i den andra tråden, vad vill man ha för värden på protein, fett, kolhydrater osv?
Anser ni att det är stor skillnad på optimalt foder för inne-/utekatt, äldre katter, kastrerad/fertil, eller är det ett säljknep mestadels?
 
Sv: Det optimala torrfodret

Det undrar jag med. Jag vill ju stenhårt köra på svenskt foder igentligen. Gick ju bra för
första katten äter mest mjau burkmat och har mjau torrisar som komplement tar bara
några bitar då och då. Nya katten verkar äta mer torrisar så vill nog ha ett bättre torrfoder nu. Ett med hög kötthalt liite kolhydrater och som ska hålla sig inom rätt värden. Viktigt att första katten inte blir tjock då hon haft/har frakturer på båda knäskålarna och kommer förmodligen i framtiden utveckla artros i berörda leder. Det är ju viktigt för den andra med att inte bli tjock men hon verkar inte ha dom anlagen. Men en svenskt bra torrfoder verkar inte finnas. Tycker det verkar som Bozitas har lite för mkt vegetabiliskt i sig..Dom kommer alltid ha fri tillgång på mjukmat och någon kycklingvinge då och då..Antar jag får gå ifrån min tanke om att bara ha svensk kattmat även om jag inte vill igentligen..
 
Sv: Det optimala torrfodret

Ibland krävs det att man tar bort torrfodret helt för att dom ska börja äta mest blötmat. Torrfoder är väldigt ordentligt smaksatt vilket ofta gör att det är godare än blötmaten.
 
Sv: Det optimala torrfodret

Ja det är faktiskt så jag börjar fundera på att göra det. Kanske bättre att lägga energi på att hitta blötmat dom gillar och kanske behöver man inte ens göra det. Kanske räcker att ta bort torrisarna ett tag.
 

Liknande trådar

C
Katthälsa Hej! Då vi i en annan tråd kom in på min killes övervikt började jag fundera på om jag valt rätt foder. Bakgrund: * Perser/exotic...
Svar
15
· Visningar
1 317
Senast: ChristinA
·
Övr. Katt Igår kväll när vi skulle ta in hästarna kommer vildkatten in i stallet. Hon verkade medtagen och såg väldigt sliten ut. Hon gick rakt...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 181
Senast: Folshult
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 968
Senast: Araminta
·
Övr. Katt ... detta är alltså fortsättningen på foderdiskussionen i försäkringstråden. Såhär ser mina tidigare inlägg i diskussionen om...
2
Svar
29
· Visningar
2 286
Senast: Thesen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp