Det kom ett telefonsamtal....

KungTulle

Trådstartare
Från en person som undrade om jag kunde erbjuda stallplats till en ponnyunghingst över vintern. Ponnyn blir visst en stor B eller liten C ponny som vuxen och blir tre år till våren.

Jag har en box tom i stallet och den är stor nog till en sån ponny. Den skulle kunna dela rasthage med en av mina vuxna nordishingstar. ( Dom går varannan dag med en b-ponnyvalack fn och har gått med unghingstar innan utan problem.)

Problemet är att jag inte har en susning om vad man ska ta betalt. Sist jag själv hyrde in en av mina ponnyer var för typ 20 år sedan och det stället tog 500:-/månad inklusive in utsläpp alla fodringar och det var inklusive strö och hö.

Jag antar att det blivit -lite- dyrare med åren:angel:.

Sedan är det ju svårt att få tag på stallplatser för hingstar, även unga sådana.

Vad tror ni är rimligt?

Hösilage, fodringar och in och utsläpp skulle isåfall ingå och så får dom köpa spånet antingen själva eller till självkostnad av mig. ( Alternativt att dom själva köper halm, plats finns ju att lagra det...)

Fast det kan ju vara jobbigt att ha främmande folk springandes på gården också..ARGH! Jag känner mig himla villrådig faktiskt.

/KT

Sv: Det kom ett telefonsamtal....

Det är lite mer och tänka på med hingstar ju :), Och du erbjuder bra erbjudanden :D Så kanske 1500 kr månaden ?

Mvh
Emma

Tycker att ovanståend förslag verkar vettigt då skötsel ingår.

Tänk på att skriva ordentligt kontrakt med uppsägningstid från er båda. Då kan du bli av med dem om det blir mycket spring! ;)

Tänk på att skriva ordentligt kontrakt med uppsägningstid från er båda.

Ja självklart ett heltäckande kontrakt i typ fyra kopior. Man har väl läst skräckhistorierna här på buke om förfärliga inackorderingar!

/KT

Ja, usch. Har just sagt upp en, men nu står jag här med en extra häst som ingen kan ta hand om. Ett hett tips är att skriva in en månads prövotid, där du kan säga upp hyresgästen utan orsak.

Det är svårt att säga vad du ska ta betalt. Kanske kan du räkna på hur mycket hösilage den äter/månad, och räkna på ungefärligt pris. Hur mycket tid kommer gå åt? 1-2 timmar/dag?

Jag har ju nu en extrahäst som jag visiterar och ser till dagligen. Har tänkt ta 50 kr/dag för detta. Utöver det tillkommer hösilage, mineraler osv.

Hm jag såg just nu en annons där dom erbjöd lösdrift för ettårsunghingstar, inkl all foder och viss hantering, med ett läge som motsvarar mitt på ett ungefär. ( Dvs i samma landsända).

Dom skulle ha 1800:- plus moms per månad. Men nu vet jag inte om det gäller unghästar av stor ras eller ponny.

Och lösdrift brukar ju vara billigare än boxplats eller?

/KT

Jag tycker 1500:- låter rimligt, men billigt, men jag vet inte vad en box kostar neråt i landet.

Räkna lite på vad det kostar i foder (inkl. transport och hanterings-kostnader) sen får du lägga på kallhyra och en slant för jobbet.

Själv kommer jag ha två inackorderingar över vintern, men det är kompisaras hästar och eftersom mina kompisar har dålig ekonomi och bor längt härifrån så betalar de de fakiska kostnaderna, alltså de pengar det kostar mig extra att ha två stycken hästar till.

/M

foder kostar ju en hel del, plus att du får extra jobb och slitage på din egendom. 1500-2000 bör du ta, minimum...

själv väljer jag att inte hyra ut trots att jag har plats, vill inte ha en massa folk som springer här, hela iden med att ha egen gård är ju liksom att få lugn och ro och vara själv, annars kan man ju lika gärna hyra in sig nånstans....

Ja, lösdrift är oftast billigare. Du har ju mera jobb med in- och utsläpp samt mockning t ex. Och slitage på ett stall.

Sen är ju frågan om du ser det som välgörenhet eller tar med faktiska kostnader som byggnader, hagar etc - din gård var förmodligen inte gratis ;)

Finns en låååång men tänkvärd tråd här nånstans med priser, inhyrningar och stallägare om vartannat.

Jag tar samma pris för box som lösdrift. Då ingår INTE tillsyn, utsläpp eller insläpp, utan bara själva "lokalen" och hagen. Jag har dessutom boxar tomma nu, eftersom jag vill kunna ta in lösdriftsästarna om det t.ex. blir storm. Så jag tar samma pris.

1500 kr låter väldigt billigt? Vad kostar ditt grovfoder/kg? Ska den ha fri tillgång? Viktigt är att ta betalt för jobbet också, inte bara material och foder!

Har själv gjort en kalkyl för min inhysing (stort varmblod):
Kallhyra 500 kr
Hösilage (fri tillgång cirka 1 kr/kg) 800 kr
Mineraler 100 kr
Tillsyn, visitering dagligen 1000 kr

Summa 2400 kr

Då behöver de alltså inte ens se till sin häst, utan jag har ansvar för den. Tycker själv att det är billigt med 2400 kr.

- din gård var förmodligen inte gratis ;)
.

Nej man jag kan ju inte låt en stackare som vill hyra en boxplats under EN vinter finansiera hela min gård :).

Och det här är ju tänkt som en engångsgrej. ( Har bott här i 15 år utan att ha "främlingshästar" på gården).

/KT

Givetvis inte finanisera gården; men det finns ju en anledning till att du har plats över - och det är just köpet av gården ;) Skall du ha en rättvisande kalkyl så finns ju nån form av underhåll och avskrivning eller liknande med i bilden?!

... om du inte vill bedriva välgörenhet. Vilket naturligtvis är tillåtet.

Jo EGENTLIGEN vill jag ha boxen tom ifall det skulle dyka upp ett lämpligt äldre sto som jag kan betäcka i vår eller en kul unghäst att jobba med till våren för ett lämpligt pris.

Och hösten och vintern är ju de tider på året som man kan göra riktiga klipp när det gäller hästar.

Så jag vet inte, jag får nog ta en allvarlig funderare innan jag bestämmer mig.

/KT

Liknande trådar

O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 015
Senast: zolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar