Det "knycker" i frambenen.....???

K

Kanon

Har märkt att min häst liksom knycker i frambenen då han skrittar, verkar vara runt armbågen. Han gör likadant med båda benen så han verkar inte ha skadat sig på nåt.
I trav märks det ingenting, han ömmar inte,inga svullnader, ingen feber, är inte halt. :confused:
Märkte detta för ett par dar sen och trodde först han hade sträckt sig eller nåt, men det verkar inte gå över, det är inte mycket och han kan ha gjort så här längre tid utan att jag märkt det...
Har nån en idé på vad det kan vara!?
Jag ringer veterinären på måndag och låter honom stå över helgen.
Tilläggas bör att han som vanligt busar runt med sin bästis i hagen i full fart...

Sv: Det "knycker" i frambenen.....???

Mitt vbl har likadant, med det ihö bakben. Har haft det länge. Kontaktade vet för koll, men saken hör till den att i hennes fall så är det bara så att hon lätt kan bli lite stel i lederna om hon inte varit igång så mkt. Är absolut inget farligt, det försvinner på henne när man ridit en stund. Brukar försöka hålla benen varma om jag märker att det börjar kyla ute. Kanske kan det vara nåt liknande med din! Lycka till :)

Min häst gör det om sadelgjorden hamnar för nära armbågen när jag rider henne, det är förmodligen därför hon gör det för sadlar jag om slutar hon oftast. Tror att sadelgjorden kniper henne i skinnet när den kommer för långt fram, oftast har jag sedan kunnat hitta små skavmärken i skinnet vid armbågen på henne.

Mvh
Camilla

Jo.. men det är ju så att han gör ju detta även då man inte rider honom, oavsett väder, tidpunkt eller temperatur....

Det låter som dubbelslag, hästen sätter ner trakten först och rullar sen ner på tån. Jag har sett detta på en häst som hade haft ett lindrigt fånganfall, så lindrigt att den gick ägarens näsa obemärkt förbi. Det upptäcktes sen av hovslagaren, men hästen har inte haft vidare problem med detta senare.

Möjligen skulle det kunna ske även vid andra hovrelaterade problem, men det är jag inte säker på och känner ej heller till. En liten ändring, en häst med hasledsprobelm hade en aning tendens till dubbelslag på fram.

Senast ändrad:

Boj skrev:
Det låter som dubbelslag, hästen sätter ner trakten först och rullar sen ner på tån. Jag har sett detta på en häst som hade haft ett lindrigt fånganfall, så lindrigt att den gick ägarens näsa obemärkt förbi. Det upptäcktes sen av hovslagaren, men hästen har inte haft vidare problem med detta senare.

Möjligen skulle det kunna ske även vid andra hovrelaterade problem, men det är jag inte säker på och känner ej heller till. En liten ändring, en häst med hasledsprobelm hade en aning tendens till dubbelslag på fram.

men ska inte inte hästen sätta ner trakten först? :crazy:

Glorfindel skrev:
men ska inte inte hästen sätta ner trakten först? :crazy:

alltså man strävar ju efter att hästen skall landa så plant som möjligt på hoven, det är därför det är så viktigt med en kunnig hovslagare för att få hoven så plan som möjligt i förhållnde till hästens exteriör. en travhäst som travar i maxfart landar på trakten först och sen glider den en bit och slår sedan ner tån. men en ridhäst i normaltempo skall landa plant för minimalt slitage...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 170
Ridning Hej! Har ett KWPN sto jag rider. Hon kan vara väldigt fin och avslappad i både skritt, trav och galopp. Men just våran "problem" ligger...
Svar
5
· Visningar
1 905
Senast: Theamade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama